ZetaDisplay – Mer än bara skärmar
22.05.2019

ZetaDisplay – Mer än bara skärmar

2018 blev något av ett genombrottsår för tjänste- och mjukvarukoncernen och nettoomsättningen ökade kraftigt med 103%, jämfört med året innan, till 404 Mkr. Den genomsnittliga årliga tillväxttakten (CAGR) mellan 2014 och 2018 har därmed varit imponerande 62%. Ett stort avtal med spelbolaget ATG bidrog inte bara till den kraftiga tillväxten, men medför också en ökad volym av kontrakterade tjänster, vilket i sin tur innebär repetitiva intäkter. Dessa ökade med 80% under fjolåret till 102 Mkr.

Detta är en betald analys på uppdrag av ZetaDisplay

ZETA / Small Cap / 22,6 kr

Den positiva utvecklingen har inte undgått aktiemarknaden och som ägare har man kunnat glädja sig åt en uppgång på drygt 30% hittills i år. Börsvärdet uppgår i skrivande stund till cirka 590 Mkr.

ZetaDisplay hjälper sina kunder att nå ut till konsumenten och framförallt att påverka deras beteende i beslutssituationer, till exempel i en butik. Som totalleverantör av kommunikationslösningar använder man sig av en smart teknisk plattform för att generera engagerande digitala skärmlösningar. Gränssnittet mot slutkonsumenten är en mjukvarustyrd digital display som styrs via en molnbaserad mjukvara.

Branschen man är aktiv i kallas för ”Digital Signage”, ett begrepp som förenklat betecknar all form av kommunikation där elektroniska skärmar används för att förmedla ett budskap digitalt. Denna typ av kommunikation används idag flitigt inom detaljhandeln, såväl som i tjänstesektorn och på bolagets kundlista hittar man välkända namn såsom Mercedes-Benz, Tele2, McDonald's, 7-Eleven, Stadium mm.

Mycket uppmärksamhet genererade ATG-avtalet som tecknades i maj förra året, med ett totalt värde på cirka 100 Mkr. ATG:s 2 000 butiker runt om i Sverige utrustades med ett digitalt skärmsystem med 7 500 enheter, för att introducera en ny standard i kundbemötandet i samband med avregleringen av den svenska spelmarknaden. Denna Digital Signage-utrullningen var den hittills största av sitt slag i Norden.

Ett annat exempel av ett intressant användningsområde är nederländska telekomjätten KPN, som har varit kund i över tio år och som använder Digital Signage bland annat för den interna kommunikationen med sina medarbetare. Den digital skyltningen placeras där medarbetarna rör sig mest, till exempel i receptionen, för att sprida de senaste nyheterna.

Totalt värderades världsmarknaden för Digital Signage till cirka 135 miljarder kr år 2018. Tillväxttakten är hög och uppgick till 18% i fjol. Enligt konsultfirman Invidis utgör den europeiska marknaden lite mindre än en fjärdedel av världsmarknaden och just Norden är en förhållandevis starkt utvecklad marknad, till följd av en välutbyggd teknisk infrastruktur, en stark mottaglighet för förändringar i konsumentbeteendet och konsolideringen i handeln.

Den europeiska marknaden för Digital Signage förväntas fortsätta att växa i takt med att mognaden tilltar och kunder satsar en ökande andel av sina marknadsföringsbudgetar på digital kommunikation, inte minst till följd av den kraftigt ökande e-handeln. Detta innebär också att kunderna blir mer sofistikerade och därmed ställer ökade krav på sina leverantörer.

ZetaDisplay själv räknar med ett tillväxtscenario där andelen kontrakterade tjänster, såsom programvarulicenser och annan service, ökar som andel av försäljningen. Det skulle vara mycket fördelaktig för marginalerna, då programvara och tjänster typiskt uppvisar högre bruttomarginaler än hårdvara.

Förutom den organiska tillväxten har bolaget historiskt även vuxit genom förvärv, till exempel i Finland, Norge och Nederländerna. Förra året blev något lugnare i detta avseende, men man utvärderar kontinuerligt olika typer av allianser med företag och organisationer som ägnar sig åt Digital Signage för att gemensamt driva och bygga ut marknaden.

Generellt ökar dessutom försäljningen av tjänster som viktig del av affären efter den första installationen, vilket ger stabila, repetitiva intäkter. Dessutom tilltar mognaden bland befintliga kunder som vill ta nästa steg och utveckla och bredda sin satsning. Dessa trender har fortsatt även i början av året.

Totalt ökade omsättningen under första kvartalet 2019 med 43%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 93 Mkr. De repetitiva intäkterna ökade med 49% till 32 Mkr och utgör därmed kring 34% av det totala, bland annat drivet av att storkunden ATG har övergått till daglig drift. Samtidigt fortsatte man i Sverige att öka antalet driftsatta installationer och implementationen av 44 CityGross butiker genomfördes under kvartalet.

Efterfrågan beskrivs som god på alla marknader, och ett nytt avtal har vunnits med norska kommunaltrafiksbolaget Ruter med en löptid på tio år och ett värde på cirka 20 miljoner nok. Den höga aktiviteten fortsatte även i början av andra kvartalet och bolaget lyckades sluta ett femårigt ramavtal med möbelkoncernen Ekornes, där utrullningen i år uppskattas att ha ett försäljningsvärde på cirka 15 Mkr.

Baksidan av den snabba tillväxten är att även organisationen måste förstärkas, vilket man gjorde inom både försäljning och projektleverans. Dessutom har koncernövergripande funktioner utökats, så att personalkostnaderna ökade med 22% till 30 Mkr. I kombination med en lägre bruttomarginal, till följd av en större mängd implementationsprojekt, gjorde att det justerade rörelseresultatet minskade från 3 Mkr till 1,9 Mkr.

Den underliggande lönsamhetstrenden framstår, emellertid, som positiv och vi ser goda möjligheter att man kommer kunna lyfta rörelsemarginalen från fjolårets 7,3%, tack vare en allt större installerad bas och en stigande andel tjänsteintäkter.

Redan i samband med presentationen av bokslutskommunikén för 2018 uppdaterade bolaget sina finansiella mål, bland annat eftersom det tidigare omsättningsmålet om 350 Mkr år 2020 hade uppnåtts i förtid. Fokus framöver riktas nu ännu mer på repetitiva intäkter och ambitionen är att intäkter från kontrakterade tjänster ska överstiga 200 Mkr vid utgången av 2022. Det innebär alltså en fördubbling från dagens nivå.

I och med den positiva effekten på lönsamheten från en högre tjänsteandel, siktar man dessutom på ett rörelseresultat på 100 Mkr inom samma tidshorisont, vilket motsvarar en tredubbling. Det ger en fingervisning om hur stor hävstången är i affärsmodellen, när hårdvaran väl har installerats och de kontrakterade tjänster under driftperioden kan sedan öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.  

Vad gäller balansräkningen, eftersträvar ledningen en soliditet på mellan 30 och 50%, vilket kan jämföras med 46% vid slutet av mars. Vid samma tidpunkt hade bolaget likvida medel på 51 Mkr och trots ett något negativt kassaflöde från den löpande verksamheten under Q1 på -1,3 Mkr, är den finansiella ställningen stabil. Att man i början av april ändå genomförde en riktad nyemission om 30 Mkr, var för att delfinansiera inlösen av bolagets preferensaktier, vilket kommer resultera i en likviditetsförbättring om netto 4,9 Mkr på årsbasis.

Det är svårt att göra exakta prognoser, då nya kontrakt och avtal kan ha stor påverkan. Vi kan dock konstatera att om man lyckas nå sina mål, så ser aktien onekligen intressant ut. På våra estimat för i år handlas aktien kring p/e 37, men den förväntade tillväxttakten framöver är hög. Därtill kommer bidraget från eventuella nya förvärv, någonting som framstår som ganska sannolikt, inte minst med tanke på övergången av den nuvarande vd:n Leif Liljebrunn till rollen som M&A ansvarig.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.


 

Stäng×
Relaterade ämnen
ZetaDisplay är en helhetsleverantör av programvara och tjänster inom digital skyltning.
13.06.2018

ZetaDisplay är en helhetsleverantör av programvara och tjänster inom digital skyltning.

Företaget levererar system för reklam, profilering och butikskommunikation på digitala bildskärmar som kan förmedla ljud och bild. Kunder är butikskedjor eller varumärkesleverantör som visar sina reklambudskap på TV-skärmar i butik. ZetaDisplay sköter utformning och installation av bildskärmsnätverket, producerar löpande innehåll samt styr och övervakar systemet.

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?

Jag är ekonom och har jobbat i mjukvarubranschen i många år. Jag har lång erfarenhet kring att utveckla verksamheter i tillväxt. Senast var jag på Visma Software som vVD och jag kom till ZetaDisplay när man påbörjat utvecklingen av teknisk plattform, mjukvara och tillhörande tjänster. Mina erfarenheter med skalbar programvaru-utveckling och utveckling av tillhörande tjänster kom väl till plats för bolaget, i det stadie man befann sig.

Vänligen beskriv ZetaDisplay och Er verksamhet för Stockpickers läsare.

Vi hjälper retail att digitalt kommunicera med konsumenten oavsett var kunden befinner sig och i vilken kanal man vill möta honom i. Vi erbjuder en teknisk plattform för att förenkla och anpassa kommunikationen till den unika konsumenten i butik, sociala medier, hemsidor etc. Och vi gör det genom allt mer avancerade och förfinade lösningar, inte minst sedan trenden att butikerna parallellt väljer att flytta in e-handeln i fysiska butiker.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

Vi levererar en komplett medieplattform till våra kunder innehållande programvara, licenser, tjänster och hårdvara. Genom att agera som en helhetsleverantör skapas en långsiktig relation till kunden. Vi vidareutvecklar och anpassar sedan deras digitala kundkommunikation över tiden.
Men framförallt bygger vi en installerad bas hos våra kunder som ger oss repetitiva intäkter - i huvudsak i form av licenser. Dessa återspeglar den underliggande tillväxten i vår verksamhet och stärker dessutom vår bruttomarginal. Under Q1 i år ökade de repetitiva intäkterna med 91 procent jämfört med samma period föregående år och motsvarande drygt 32 procent av första kvartalets nettoomsättning.

zetadisplay2

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 74,5 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?

Emissionen är i huvudsak ämnat till förvärvet av WebPro, men även för att stärka kassan och till att göra ett antal mindre förvärv i närtid. Vi vill vara med att konsolidera branschen i Europa. Därför har vi också många långsiktiga ägare i bolaget som vill vara med på vår resa. 30 procent av bolaget innehas av institutionella ägare som AMF, Nordea Småbolagsfond, finska Virala och Stenakoncernen. 

Berätta lite kort om WebPro AS.

Webpro, är ett norskt bolag som utvecklar och säljer kundanpassade lösningar inom digital signage med installationer runt om i världen. Bolagets kunder utgörs av stora internationella kedjor med hög potential. Bolagets omsättning 2017 uppgick till 24 MNOK varav kontrakterade och repetitiva intäkter utgjorde ca 6,5 MNOK. Rörelseresultatet uppgick till 4,1 MNOK.

Vad är den största risken i Er verksamhet som du ser det?

Att finna synergier i de förvärv vi gör är viktigt och det kan vara utmanande. Vi har dock utvecklat en bra modell för detta och vi har i samtliga förvärv kunnat påvisa att vår modell fungerar och har gett önskad effekt.

Kan du säga något om hur stor Er potentiella marknad är?

Framtidens butiker kommer bli mindre till ytan och färre till antalet - samtidigt som allt fler processer måste automatiseras för att frigöra mer arbetskraft till att förbättra kundernas köpupplevelse. Butikerna vill fortfarande visa ett brett erbjudande och inspirera konsumenten med anpassad kommunikation till den unika kunden i butiken. För att lyckas måste retail använda tekniken mer än man gör idag. Då finns vi där som en lämplig partner. Våra kunder har bara påbörjat denna resa och mycket är fortfarande ogjort. 


Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i ZetaDisplay?

Vi är en av de största i vår bransch i Europa. Vi har en internationell närvaro och hanterar leveranser i mer än 50 länder i världen. Våra lösningar ligger i teknikens framkant och tillsammans med bra referenser, så är vi väl positionerade på marknaden - förberedda för fler förvärv och tillväxt. Med ökad volym skapas också än bättre förutsättningar för ökad lönsamhet. Och tillsammans vår starka ägarbild så finns det goda skäl i att investera i ZetaDisplay. 

Hur ser ZetaDisplay ut om 5 år?

Vi är fortfarande marknadsledare i Europa och vi har påbörjat en ytterligare expansion. 
Vi har nått våra kommunicerade mål för 2020 och satt nya mål inför 2022. 
Vi har gått från Stockholm Small Cap till Mid Cap.

Information om emissionen

  • Teckningskurs: 15,50 SEK/aktie
  • Teckningsperiod: 7 juni- 21 juni 2018
  • Erbjudandets storlek: 74,5 MSEK
  • Handelsplats: Nasdaq Stockholm Small Cap

Läs mer och teckna aktier

Hemsida

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Annons
FundedByMe – Entreprenörens bästa vän
10.05.2019

FundedByMe – Entreprenörens bästa vän

Det blev inte det välkomnande som crowdfundingbolagets ledning hade räknat med, när de valde att direktnotera aktien på NGM i början av mars. Från första avslutet på 44 kr har kursen rasat i rekordtid och börsvärdet uppgår i skrivande stund till omkring 23 Mkr, en bråkdel av de 250 Mkr som bolaget värderades till i nyemissionen via den egna crowdfundingsajten tidigt 2018.

Detta är en betald analys på uppdrag av FundedByMe

FBM MTF B / NGM / 4,3 kr

Direktnoteringen innebar att bolaget inte tog in några nya pengar, och i stället för en fastställd teckningskurs, bestämdes kursen fritt av marknaden när handeln inleddes. Uppenbarligen missbedömde man säljavsikten bland de tidigare ägarna, då kursen pressades hård nästan omedelbart. Enligt bolagets grundare och vd Daniel Daboczy ska bland annat riskkapitalbolaget Aggregate Media och två av grundarna till Laika Consulting har sålt sina innehav direkt efter noteringen.

Laika förvärvades under andra halvåret i fjol till en köpeskilling på cirka 30 Mkr, främst i form av FundedByMe-aktier. Genom affären har man breddat sitt erbjudande till tjänster inom Investor Relations och finansiell kommunikation, som nästa steg i att skapa ett ekosystem för bolag så att de kan gå hela vägen från idé till pre-IPO.

Sedan lanseringen år 2011 driver FundedByMe en IT-plattform där bolag kan ta in pengar från privatpersoner. Plattformen fungerar som en mötesplats, där kundbolag som söker finansiering kan marknadsföra sin verksamhet mot potentiella investerare. Hittills har man hjälpt fler än 470 bolag att samla in över SEK 550 Mkr, och man har idag ett nätverk av fler än 250 000 registrerade investerarmedlemmar.

Crowdfunding har blivit mycket populärt bland svenska startups, och marknaden nådde ett värde på cirka 850 Mkr år 2016. FundedByMe har skapat sig en intressant position, inte minst tack vare stora investeringar i teknik- och produktutveckling. Förutom kapitalanskaffning erbjuder man kringaktiviteter såsom investerarträffar, produktion av digitala presentationer och kommunikation över sin plattform.

Intäkter genereras via så kallade listing fees, en procentuell andel vid framgångsrikt genomförda kampanjer, samt avgifter för tilläggstjänster. Under de senaste åren har man lyckats öka omsättningen till strax över 10 Mkr i fjol. Bidraget från Laika medräknat, landade koncernens nettoomsättning på 18,9 Mkr.

För den gamla kärnverksamheten innebar det en tillväxt om drygt 60% jämfört med året innan, drivet av en ökning i antalet framgångsrika crowdfundingrundor om 42% till 47. Ambitionen är att expandera ytterligare, bland annat genom ett aktivt deltagande i den förväntade konsolideringen av den europeiska marknaden. År 2021 vill man ha fler än 350 000 investerarmedlemmar och minst 4 nya joint venture företag.

Joint venture strategin används för de internationella satsningarna och går ut på en franchise-modell, där bolaget har ägarandelar och får licensavgifter. På det sättet är man i nuläget aktiv i Dubai, Finland, Malaysia, Polen, Nederländerna och Singapore.

Att bolaget måste skala upp visar siffrorna i bokslutskommunikén för 2018. Den ökade nettoomsättningen var nämligen inte tillräckligt för att täcka kostnaderna, tvärtom så minskade koncernens rörelseresultat till -17 Mkr, från -5,9 Mkr året innan. Även om vi justerar för engångskostnader relaterad till förvärv och listningsprocessen på sammanlagt 5,1 Mkr, var det en tydlig försämring.

En delförklaring hittar man i personalkostnaderna, som ökade till 14,1 Mkr från 8,3 Mkr, främst till följd av den större kostymen efter det senaste förvärvet. Ett huvudfokus för 2019 är därför just att färdigställa konsolideringsarbetet med Laika, vilket sannolikt kommer även innebära personalneddragningar.

Vid slutet av december uppgick bolagets likvida medel till 6,7 Mkr, vilket är ingen jättekudde med tanke på den nuvarande förlusttakten. Med facit i hand hade det varit bättre att göra en nyemission i samband med noteringen, men antagligen hoppades man på en bättre kursutveckling. Så tajmingen framstod som tämligen olycklig, när man i mitten av april annonserade en företrädesemission om cirka 9,8 Mkr.

En vecka senare blev man tvungen att sänka emissionsbeloppet till 6 Mkr, då placerarnas mottagande av det första förslaget var svalt och aktien hade sjunkit under den planerade teckningskursen på 7,25 kr. Enligt det senaste förslaget har befintliga aktieägare företrädesrätt att teckna en unit per fyra befintliga aktier, där en unit innehåller en nyemitterad aktie med teckningskurs 4,45 kr. Vid full teckning skulle antalet aktier ökar med 25%. Dessutom får man en gratis teckningsoption som berättiga till teckning av en nyemitterad aktie till kurs 8,9 kr i maj 2020.

Vd Daniel Daboczy har lämnat ett teckningsåtagande om 1 Mkr och påpekar att motivet för emissionen är att fortsätta förhandlingar med potentiella förvärvskandidater, samt vidareutveckling av den tekniska plattformen och den geografiska expansionen. I en presentation i samband med emissionen uppgav han även att försiktigheten bland investerarna, som började under höstens börsnedgång, har fortsatt i början av 2019. Dessutom verkar betalningsviljan bland kundbolagen vara sämre än tidigare och man väntar för tillfället på inbetalning av cirka 4-5 Mkr från utestående fakturor.

Tyvärr rapporterar bolaget enbart halvårsvis, vilket innebär att nästa rapporttillfälle är först i augusti. Gör man, emellertid, en djupdykning på bolagets hemsida, ser man att det är bara tolv kampanjer som har blivit framgångsrikt avslutad hittills i år. Dessutom finns det åtta pågående kampanjer som ska stängas före slutet av första halvåret. Även om vi antar att alla dessa åtta kommer avslutas framgångsrikt, tyder mycket på att omsättningen inom crowdfundingdelen kommer sjunka kraftigt under första halvåret i år, jämfört med samma period ett år tidigare.

Det går inte heller att utesluta att förändringarna inom Laika även har inneburit en viss påverkan på intäktssidan. En rimlig helårsomsättning ligger därför kanske närmare årstakten omkring 21 Mkr, som Laika har legat på sedan konsolideringen i augusti, snarare än de 30 Mkr som rapporterades under åren 2015 - 2017.

Tecknas den pågående emissionen till fullo, kommer bolaget tillföras cirka 5,4 Mkr efter kostnader. Vill det sig väl, kan kassan räcka till året är slut, förutsatt att kunderna betalar sina utestående skulder, investeringsnivån är betydligt lägre än i fjol och att det historiska mönstret med ett starkare andra halvåret inom crowdfundingen upprepar sig även i år. Om så blir fallet, borde omsättningen kunna landa på omkring 30 Mkr i år. Den nuvarande pipelinen på ytterligare 28 kampanjer på hemsidan (”launching soon”) är lovande, men det är oklart när de kommer lanseras.

Värderingsmässigt innebär det scenariot en EV/Sales multipel på strax under 1, om vi räknar med det nya antalet aktier efter emissionen. Relativt tillväxttakten är det givetvis lågt, men risken är hög och vi hade önskat oss en tydligare plan till lönsamhet. Vi tror att nyckeln i detta avseende är en högre grad av digitalisering och automatisering i verksamheten, för att få en bättre hävstång på stigande affärsvolymer.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Stäng×
BRAINCOOL – Många bollar i luften
03.06.2019

BRAINCOOL – Många bollar i luften

Medicinteknikbolaget har ett händelserikt år 2018 bakom sig. Efter flera framgångsrika produktutvärderingar inom ett antal marknadssegment är det nu dags att få upp försäljningen. Ambitionen är att positionera sig som en ledande global aktör inom temperaturhantering. Dit är det en bit kvar, som fjolårets rörelseintäkter på 9 Mkr visar.

Detta är en betald analys på uppdrag av Braincool

BRAIN / Spotlight / 5,38 kr

Bolaget grundades 2014 och utvecklar produkter för medicinsk kylning av hjärnan. Teknologin är utvecklad som kylkuddar som appliceras på olika delar av patientens kropp, där systemet kontrollerar kroppstemperaturen. Produkterna används vid behandling av olika allvarliga tillstånd innefattande stroke, hjärtstopp, samt hjärnskakning och migrän.

Medicinsk kylning (hypotermi) är en allmänt accepterad behandlingsmetod och innebär att kroppstemperaturen sänks till mellan 32 och 36 grader. Kylning används för att skydda hjärnan och andra organ från skada, om det vid olika tillstånd som hjärtstopp eller stroke skulle uppstå syrebrist. Kylning kan även användas för att motverka vissa biverkningar vid strålning och cellgiftsbehandling inom cancervården.

Verksamheten är indelad i de två affärsområden Brain Cooling och Pain Management och bygger på en portfölj om totalt fem produkter. Bolagets BrainCool System (BCS) är ett medicinskt system för behandling av hjärtstillestånd och stroke och har kapacitet att reglera kylning och uppvärmning till olika delar av patientens kropp.

Genom en unik teknik kan BCS bibehålla kylningen med en minimerad störning av patientens köldreceptorer, och därmed också minimera risken för frossa, en naturlig sidoeffekt av nedkylningen. Systemet har godkänts i både Europa, USA och nyligen även i Korea. I Japan förväntas ett godkännande under året. 

Som komplement till BCS, köpte man år 2016 det amerikanska bolaget Benechill med produkten RhinoChill, en bärbar, batteridriven och icke-invasiv produkt för snabb och tidig medicinsk kylning vid stroke och hjärtstopp. Kylningen sker genom att ett förångande kylmedel sprutas in i näshålan via katetrar.

Mycket uppmärksamhet genererades under 2018 med resultaten av den så kallade PRINCESS-studien, där hjärtstoppspatienter behandlades med tidig kylning med RhinoChill. Studien bekräftade att ju tidigare man kyler, desto bättre resultat får man för överlevnad och neurologisk funktion. En mycket intressant observation var att om nedkylningen påbörjas innan hjärtat har återfått cirkulation, motverkas många av de skadliga processer som börjar när blodflödet kommer igång igen.

Bolagets tredje produkt, Cooral System är en oral kylapparat för att motverka oral mukosit, en allvarlig biverkning som drabbar cirka 80% av alla cancerpatienter som erhåller höga doser av cellgifter inför en benmärgstransplantation. Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har valt ut Cooral System att delta i ett så kallad ”early access programme”, och produkten genomgår för närvarande en klinisk nationell multicenter studie.

Den fjärde produkten, CoolHead System, är under utveckling och genomgår för närvarande två kliniska studier i Europa. CoolHead kommer att baseras på RhinoChills intranasala kylningskoncept och är avsedd för hemanvändning av migränpatienter. Den sista platsen i produktportföljen tar PolarCap System, ett medicinskt kylsystem för behandling av hjärnskakning och repetitiva huvudkollisioner inom idrottsmedicin som är utlicensierad till tidigare dotterbolaget PolarCool.

Ett viktigt genombrott kom i början av oktober, när man fick sin första order på fem stycken Cooral System med ett ordervärde på 0,5 Mkr från en distributör  i Förenade Arabemiraten och Qatar. Ytterligare en order på fyra stycken Cooral System till ett värde på 0,4 Mkr kom från Kanada i mitten av december, där marknadsgodkännande baseras på det europeiska systemet. Under 2019 ska den redan CE-märkta produkten lanseras i Europa och en FDA ansökan för marknadsgodkännande i USA med lansering 2020 ska lämnas in.

En annan milstolpe var den första ordern i Sverige av två stycken BCS från en ledande universitetsklinik. Utöver det utvecklas satsningen i Mexiko mer och mer till en succé. Efter en första utvärderingsorder på BCS beställde samma klinik fyra månader senare ytterligare ett system för sina kardiologi och neurologi avdelningar. Kort därefter fick man ytterligare en order på två system från en lokal distributör.

Det ekonomiskt mest betydelsefulla hittills är, emellertid, distributionsavtalet med Vinamed i Vietnam. Efter en initial order på två BrainCool och två RhinoChill till ett värde på 0,5 Mkr i slutet av fjolåret, kom den första miljonordern (1,5 Mkr) om 6 BrainCool och 10 RhinoChill i mitten av januari.

Till följd av den avslutade PRINCESS-studien har intresset för RhinoChill ökat märkbart. I slutet av 2018 fick man order på totalt sex system i Tyskland och Österrike, där man bedömer att kunna generera intäkter på 8 000–10 000 kr per behandlad patient. Dessutom har man fått tre order på RhinoChill för behandling på kranskärlsröntgenlab, ett nytt segment för bolaget.

Även dessa ordrar kom från Tyskland, där det finns cirka 500 avdelningar för kranskärlsröntgen, med en potential om minst 20-30 patienter per och år och avdelning, enligt bolaget. Behandlingsformen förväntas generera återkommande intäkter per patient om 750 euro för BrainCool, så teoretiskt skulle det kunna bli ett segment med cirka 100 Mkr i årlig omsättning. Vd Martin Waleij hoppas på att nå en marknadspenetration på 15-20% med en årlig intäkt om 10-15 Mkr inom 18-24 månader.

För att utnyttja den stora potentialen inom de tysktalande marknaderna skapades nyligen en ny sälj- och marknadsorganisation för just denna region. Omkring 50 000 patienter behandlas årligen inom EU med hypotermi efter hjärtstillestånd, cirka 600 000 behandlas genom hantering av kransartären med katetrar, och fler än 50 000 strokepatienter med trombektomier, och antalet växer snabbt.

Huvudfokus i närtid är att etablera kombinationen av RhinoChill och BrainCool System inom sjukhusmarknaden under namnet BrainCell-koncept i Europa, följt av andra internationella marknader. Globalt befinner sig marknaden för temperaturhantering i ett högt tillväxtstadium med bredast användning i USA, Tyskland, Korea och Japan.

Ytkylning (som till exempel BCS) är den metoden med högst penetration och användning, och står i USA för cirka 80% av det totala marknadsvärdet på 180 miljoner usd, varav en stor del utgörs av engångsprodukter. BCS, som marknadsförs som IQool System i USA, är placerad som ett avancerat ytbaserat kylsystem och konkurrerar bland annat med produkten Arctic Sun från Bard.

Intressant för en potentiell monetarisering framöver är beslutet som nyligen fattades i Korea, där man implementerade ett ersättningssystem via försäkringssystemet. Arctic Sun erhåller omkring 900 usd per användning, och de enklare kylsystemen runt 200 usd per användning.

En viktig punkt för forsknings- och utvecklingsbolag är alltid finansieringen. Det ligger i sakens natur att man investera stora summor utan att ha några meningsfulla intäkter, och BrainCool är inget undantag. Ifjol uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till -25 Mkr och kassaflödet från investeringsverksamheten till -11 Mkr.

Sedan dess har man fått finansiering från EU om 13 Mkr för projekt inom migrän och projektet inom stroke kommer erhålla 7 Mkr i bidrag, som kommer investeras direkt i produkten BrainCool System.  Dessutom säkerställde man i februari en finansiering om 30 Mkr genom riktad emission om 5 Mkr och lån på 25 Mkr till 12% ränta. Därmed avslutar man även det tidigare samarbete med L1 Capital och ESGO som finansieringskällor.

Vid slutet av mars uppgick kassan till 6,5 Mkr. Förlusten under årets första tre månader landade på 11,8 Mkr, jämfört med 6,4 Mkr under Q1 2018, främst på grund av högre kostnader relaterade till den amerikanska säljorganisationen samt utveckling av tillverkningsprocesser inför ökade volymer. Totalt uppgick rörelsekostnaderna till 13,3 Mkr.

Det är nästintill omöjligt att göra prognoser för ett bolag i ett sådant tidigt skede av sin utveckling och risken i den typen av investering är betydligt högre än vanligt. Vi kan dock konstatera att BrainCool har lyckats åstadkomma stora framsteg på förhållandevis kort tid och inte minst utvecklingen de senaste månaderna ger hopp om en kommersiell framgång i framtiden.

Dagens börsvärde på cirka 210 Mkr tar knappast hänsyn till den långsiktiga potentialen, även om det inte går att utesluta ytterligare utspädning på vägen.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.


 

Stäng×
Stockpicker intervjuar BrainCool AB
26.06.2019

Stockpicker intervjuar BrainCool AB

Braincool grundades 2014 och utvecklar produkter för medicinsk kylning av hjärnan. Teknologin är utvecklad som kylkuddar som appliceras på olika delar av patientens kropp, där systemet kontrollerar kroppstemperaturen. Produkterna används vid behandling av olika allvarliga tillstånd innefattande stroke, hjärtstopp, samt hjärnskakning och migrän. Läs vår intervju med bolagets vd, Martin Waleij, nedan.

Detta är en betald intervju på uppdrag av Braincool

1.      Berätta om dig själv och din bakgrund

Jag har varit med och grundat BrainCool för fem år sedan och har innan det varit VD i flera bolag inom medicinteknik och forskningssystem för pharmaindustrin. Tidigare har jag arbetart inom venture capital/finansbranchen. Är 50 år och bor och verkar med min familj i Lund.

2.      Beskriv BrainCool för Stockpickers läsare

BrainCools huvudfokus är inom två områden, dels på temperature management marknaden (braincooling) med två produkter BrainCool System och Rhinochill och dels inom onkologi, med två applikationer att motverka två allvarliga biverkningar av cancer behandling – oral mukosit och neuropati. Vi har även projekt i klinisk utveckling inom stroke och migrän som finansieras genom EU-bidrag.

3.      Hur ser er affärsmodell ut?

Alla produkter är kassaflödesprodukter där vi genomför systemförsäljning av engångsprodukter för behandling inom områden med stora medicinska mervärden inom sjukvården.

4.      Vad har ni på gång just nu inom bolaget?

Inom onkologi är vi i slutfasen av en stor nordisk studie om 180 patienter samt en färdigställd studie i Japan som kommer presenteras på ett onkologimöte 21 – 23 juni i USA. Den första produkten till marknaden, Cooral System, har erhållit patentgodkännande både i Sverige och USA och har fast track i USA och Kina.

Kommande presentationer av den nordiska studien är startpunkten på en lansering av produkten.

Inom BrainCool är fokus att etablera försäljning i USA, Tyskland och genom partners i Asien. Vi förväntar oss även två ytterligare publikationer från Princess studien under året.

5.      Var ligger övrigt fokus på i bolaget just nu?

Huvudfokus är att etablera försäljning i USA och Tyskland, och avsluta studier inom onkologi samt partnerdiskussioner för våra tre huvudprodukter.

6.      Hur ser Braincool ut om 5 år?

Globalt medicinteknikbolag noterat på Stockholmbörsen, med stark försäljningstillväxt för BrainCool System, Rhinochill och Cooral System.

Alternativt ett globalt medtech bolag inom onkologi efter försäljning av braincooling till en global aktör med styrka för in våra produkter från ambulans, akutsjukvård till intensivvården.

7.      Är det något ytterligare du vill berätta för Stockpickers läsare?

Ja, när det gäller finansieringen av verksamheten utvärderar vi olika alternativ för att stärka ägarbilden, vi diskussioner med flera industriella partners inom både braincooling och onkologi. Vi letar aktörer som har ett långsiktigt intresse i bolaget, som kunde stärka ägarbilden och ytterligare validera företaget.

En ytterligare möjlighet som vi har fokuserat på under året är att söka icke-utspädande finansiering i olika SME-program vilket kan stärka finansiering väsentligt i våra kärnområden braincooling och onkologi. Här bygger vi även värden genom gemensamma ansökningar med Karolinska Sjukhuset och ledande tyska institutioner.

Vi har även lyckats att tillsammans med en stor finansiell aktörer i USA skapa en ”vehicle” som göra att medborgare i USA enkelt kan köpa aktier i BrainCool AB, vilket de facto är unikt. Som ni säkert känner till är det svårt för amerikanska medborgare att köpa aktier i svenska bolag. Det här upplägget möjliggör för vår egen personal att köpa aktier och optioner i bolaget.

Vi kommer också genomföra ett antal aktiemarknadsmöten i USA, bland annat i Maryland, Pennsylvania och i Boston-området , där vi genomför både projekt och har mycket kontakter.

Vi arbetar med att öppna upp modellen för  att genomföra en så kallad PIPE (private investment in public equity) för att komplettera vår finansiering genom riktade emissioner till privata amerikanska aktieplacerare. På detta sätt skiljer vi oss från andra bolag genom att vi lösen accessen till kapital från dessa privatinvesterare.

Avslutningsvis vill jag även säga att när vi bygger affärer i USA just nu är det inom två mycket heta områden. Dels är det inom området ”temperature management” samt inom onkologi där hälsovårdskostnaderna kan ligga på över 40 000 USD per patient. Lyckas vi med de planer vi har satt upp så kommer det hända mycket framöver inom bolaget.

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Stäng×
FundedByMe – Ett tungt första halvår
08.08.2019

FundedByMe – Ett tungt första halvår

Våra förväntningar var ganska lågt ställda inför crowdfundingbolagets halvårsrapport. Tyvärr blev utfallet ännu sämre än befarat och nettoomsättningen backade med 28%, jämfört med andra halvåret 2018, till 9,9 Mkr. Detta trots att storförvärvet Laika Consulting integrerades först den 2:a augusti förra året och bidrog därmed bara fem månader till fjolårets resultat.

Detta är en betald analys på uppdrag av FundedByMe

FBM MTF B / NGM / 3,24 kr

Aktiviteten inom Laika, som tillhandahåller tjänster inom Investor Relations och finansiell kommunikation, har uppenbarligen bromsat markant, och dotterbolaget minskade sin omsättning under årets första sex månader till 7,7 Mkr, efter att ha tidigare legat på en helårsomsättning omkring 30 Mkr (2015-2017).

Även själva crowdfunding delen FundedByMe hade en tuff start på året, vilket var dock snarare bransch- än bolagsspecifikt. Icke desto mindre backade omsättningen under första halvåret i år med 40%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 3,1 Mkr. Vd Daniel Daboczy har, emellertid, sett en tydlig förbättring av aktivitetsnivån från kundbolagen under andra kvartalet och bolaget lyckades till slut att genomföra 20 framgångsrika crowdfunding-kampanjer under januari-juni, 9 kampanjer färre än under samma period i fjol.

Förutom en lägre efterfråga belastades organisationen även av det pågående integrationsarbete av Laika, som verkar ha tagit mer tid och pengar i anspråk än vad man tidigare har räknat med. Under processen har ledningen sett över samtliga kostnader, vilket bland annat har lett till en flytt till gemensamma lokaler och en översyn av lönenivåerna. Ledningen bedömer att utfallet av förändringsarbetet kommer att leda till resultat redan under andra halvåret i år.

Det skulle vara välbehövt, med tanke på rörelsekostnaderna som faktiskt ökade till 29,9 Mkr, från 27,1 Mkr under andra halvåret 2018. I kombination med den lägre omsättningen ledde det till en försämring av rörelseresultatet till -19,9 Mkr, jämfört med -13,3 Mkr. Även justerat för engångskostnader på totalt 4 Mkr, uppgick rörelseförlusten fortfarande till 15,9 Mkr.

Till följd av den negativa operationella utvecklingen har bolagets finansiella ställning blivit mer ansträngd. Ett negativt kassaflöde från den löpande delen av verksamheten om 9 Mkr, har delvis vägts upp av nyemissionen som genomfördes i maj och som tillförde runt 3 Mkr efter kostnader. Emissionen tecknades till 63%, vd:ns teckningsåtagande på 1 Mkr inkluderad. Dessutom bidrog en kortfristig kredit om 1,5 Mkr positivt till likviditeten, som dock minskade under perioden till 1,2 Mkr vid slutet av juni. Soliditeten uppgick vid samma tidpunkt till 67%.

Ledningens ambition för resten av året är att etablera bolaget på ytterligare minst en ny marknad och man befinner sig i långtgående förhandlingar med flera aktörer. Dessutom förväntar man sig bra kampanjer av de Joint Ventures utanför Sverige och vd Daboczy har höga förväntningar för andra halvåret i största allmänhet, givet att marknadsläget fortsätter vara som under andra kvartalet. Lovande är att man har märkt av ett ökande antal förfrågningar inte bara inom crowdfunding, men också inom IR-relaterade tjänster.

Så här långt har, enligt bolagets hemsida, en kampanj stängts framgångsrikt, ytterligare sex kampanjer klassas för tillfället som ”live”. Det är dock för tidigt att bedöma huruvida det historiska mönstret med ett starkare andra halvåret inom crowdfundingen kommer visa sig igen.

Men även om så blir fallet, och även under förutsättningen att bolaget lyckas driva in en större del av sina utestående kundfordringar, ser det inte ut som om likviditeten kommer räcka till året är slut. Det innebär att vi ser en inte obetydlig risk att man kommer behöva bli aktiv på finansieringssidan igen. Med tanke på det dämpade intresset vid den senaste företrädesemissionen, är det inte självklart hur man tänker lösa problemet.

Börsvärdet har sedan noteringen krympt till drygt 20 Mkr (räknat på det nya antalet utestående aktier efter den senaste emissionen). Att det motsvarar bara omkring 80% av den årsomsättningen, som vi nu räknar med, måste ställas i relation till den avstannande tillväxten och det negativa kassaflödet. Prognososäkerheten är dessutom hög, och en förnyad oro på finansmarknaden i spåren av en upptrappad konflikt mellan USA och Kina skulle kunna försämra situationen för crowdfundingen ytterligare.

En investering i FundedByMe är i dagsläget enbart för den mycket riskvillige, som tror på en markant förbättring i kundaktiviteten, samt ledningens förmåga att förbättra lönsamheten genom besparingar och en ytterligare digitalisering av verksamheten.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Stäng×
BRAINCOOL – Nya pengar till expansion
03.09.2019

BRAINCOOL – Nya pengar till expansion

Medicinteknikbolagets ledning har inte legat på latsidan under sommarmånaderna. Bland annat har man lyckats ta nya kommersiella ordrar, tecknat flera intressanta avtal i Asien och Nordamerika, och rekryterat en ny ekonomichef. Aktiemarknaden har belönat det stadiga flödet av positiva nyheter med en uppgång med som mest 38% sedan vår senaste analys i början av juni.

Detta är en betald analys på uppdrag av Braincool

BRAIN / Spotlight / 6 kr

Medicinteknikbolagets ledning har inte legat på latsidan under sommarmånaderna. Bland annat har man lyckats ta nya kommersiella ordrar, tecknat flera intressanta avtal i Asien och Nordamerika, och rekryterat en ny ekonomichef. Aktiemarknaden har belönat det stadiga flödet av positiva nyheter med en uppgång med som mest 38% sedan vår senaste analys i början av juni.

Realiteten kom dock ikapp när bolaget annonserade en företrädesemission på cirka 40 Mkr den 30:e augusti. Beskedet borde egentligen inte ha kommit som en större överraskning med tanke på balansräkningen och den fortfarande tidiga fasen som man befinner sig i vad gäller försäljningen. Som vi tidigare har påpekat talade mycket för ett nytt finansieringsbehov, redan efter årets första kvartal. Ändå sjönk aktien med 21% samma dag.

Nu när även siffrorna för andra kvartalet har publicerats, kan vi konstatera att styrelsens beslut var oundvikligt. Förlusten under första halvåret i år blev 26,4 Mkr, jämfört med 14,6 Mkr under samma period ett år tidigare, då den större kostnadskostymen inte har följts upp med högre intäkter ännu. Nettoomsättningen ökade visserligen med 30%, men uppgick fortfarande till enbart 0,8 Mkr. Det är långt ifrån tillräckligt för att täcka rörelsekostnaderna som har ökat med 76% till 30,4 Mkr, till följd av uppbyggnaden av den amerikanska säljorganisationen samt ökade personalkostnader. Därtill fortsätter bolaget investera i utveckling av tillverkningsprocesser inför ökade volymer.

I juni påkallades andra tranchen på 12,5 Mkr av lånet om totalt 25 Mkr i enlighet med finansieringsavtalet från februari. Vi noterar i detta sammanhanget att hela summan skulle har betalats tillbaka vid slutet av januari 2020, men i samband med den nya företrädesemissionen har man lyckats förhandla fram möjligheten att förlänga utestående lån under 2020. Enligt bolagets bedömning ska likviderna från företrädesemissionen därmed finansiera verksamheten under 2019 och 2020. Vid slutet av juni uppgick kassan till 3,3 Mkr och soliditeten till 47%.

Med det nya kapitaltillskottet om ytterligare 40 Mkr, som är säkerställd till 100%, hoppas vd Martin Waleij kunna forcera satsningen på direktförsäljning i USA och Tyskland. Dessutom vill han förbereda marknadslanseringen inom onkologi, där man har utvecklat en oral kylapparat (Cooral System) för att motverka oral mukosit, en allvarlig biverkning för många cancerpatienter som erhåller höga doser av cellgifter.

I detta avseende gjorde man flera framsteg under andra kvartalet, i och med slutförandet av den japanska kliniska studien med Cooral System, samt ett erhållet patentskydd i Kina och ett snabbspår för registrering och marknadsgodkännande i landet. Bolaget har även slutit avtal med Nanjing Medical University för en klinisk studie av Cooral. Dessutom tecknades ett avtal med Karolinska i Solna om att rekrytera patienter för att slutföra den stora nordiska studien.

Stor vikt lägger bolaget på den nordamerikanska marknaden, där ansträngningarna bär så småningom frukt och för några veckor sedan fick man de första kommersiella ordrar på två stycken IQool System i USA, det ena för behandling av patienter med hjärtstopp och det andra för behandling av neurologipatienter. Dessutom har man slutit ett leasing- och samarbetsavtal med en aktör som är specialiserat på finansiering av medicinteknisk utrustning till sjukhus och kliniker, för att erbjuda en alternativ finansieringslösning vid försäljning av IQool System i USA.

Det kan vara intressant för potentiella kunder, eftersom IQool består av ett kylsystem som av användarna ofta klassas som en investeringsvara. Genom leasingmodellen kan man undvika att belasta investeringsbudgeten och förhoppningen är att snabbare kunna bygga ut den installerade basen, som är grunden för den återkommande försäljningen av förbrukningsartiklar och service för bolaget. Målsättningen är att etablera 15 kunder med leasing-upplägget under 2019. Den amerikanska marknaden för medicinsk kylning uppskattas till 180 miljoner dollar årligen och antalet patienter för behandling vid både hjärtstillestånd och neurologi är under stark tillväxt.

Även i den andra fokusregionen, Tyskland, går det framåt. Bland annat fick man ordrar om totalt 26 behandlingar med produkten RhinoChill från sjukhus i Freiburg och Halle, samt order på ytterligare 40 patientbehandlingar av sjukhusen i Essen, Darmstadt och Freiburg, inom ramen för projektet att etablera produkten inom kranskärlsröntgen. Ordervärdet per behandling ligger mellan 6 000 och 10 000 kr per behandling beroende på behandlingstid och konfiguration. Lovande är att akut- och intensivvården i Freiburg är i gång med att uppdatera sina riktlinjer, vilket innebär att patienter behandlas prehospitalt, vilket gynnar användningen av produkter som RhinoChill, dels i ambulanser men även på sjukhus.

Varken rapporten för det andra kvartalet eller den annonserade företrädesemissionen har påverkat vår syn på bolaget i större utsträckning. Efter flera år av teknisk och klinisk utveckling gör bolaget nu även framsteg med kommersialiseringen av sina produkter BrainCool System (”IQool” i USA), RhinoChill och Cooral System. Bolagets svaga punkt är finansieringen, och det återstår att se hur långt man kan nå med den nya kapitaliseringen. Enligt ledningens kommentarer befinner man sig mitt i en partnerprocess, där tre parter utvärderar distribution men även andra samarbetsformer inom produktion, affärsutveckling och finansiering.

Räknad på det nya antalet utestående aktier vid full teckning i företrädesemissionen, innebär nuvarande aktiekurs ett börsvärde omkring 280 Mkr. Varje produkt för sig har bevisat sig i kliniska studier och adresserar konkreta kliniska behov med mervärde både för patienten och sjukvården. Det är dock fortfarande för tidigt för att kunna räkna på den ekonomiska potentialen.

Ändå ser vi aktien som ett Spekulativt Köp, där risken måste anses som mycket hög, men likaså den möjliga potentialen. Enbart i USA skulle IQool System kunna omsätta omkring 150 Mkr, om vi rent hypotetiskt antar en andel om 10% av marknaden för ytkylning. Bara det skulle kunna försvara dagens börsvärde. Vi tror att ytterligare positiva besked kan komma lyfta kursen uppemot 8 kr under de kommande 12 månader.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.


 

Stäng×
FundedByMe – Åtgärder börjar bita
18.11.2019

FundedByMe – Åtgärder börjar bita

Det har varit ganska ont om goda nyheter sedan fintechbolaget noterades på börsen i början av mars. Lägre aktivitet inom den klassiska crowdfunding- och inom IR-konsultverksamheten har belastat den operationella utvecklingen under det första halvåret, liksom ett kostsamt integreringsarbete av Laika-förvärvet, vilket gradvis har försämrat bolagets finansiella ställning och framtvingat ett flertal nyemissioner under de senaste kvartalen.

Detta är en betald analys på uppdrag av FundedByMe

FBM MTF B / NGM / 1,48 kr  

Det har varit ganska ont om goda nyheter sedan fintechbolaget noterades på börsen i början av mars. Lägre aktivitet inom den klassiska crowdfunding- och inom IR-konsultverksamheten har belastat den operationella utvecklingen under det första halvåret, liksom ett kostsamt integreringsarbete av Laika-förvärvet, vilket gradvis har försämrat bolagets finansiella ställning och framtvingat ett flertal nyemissioner under de senaste kvartalen.

Vd Daniel Daboczy har dock inte legat på latsidan och har initierat olika åtgärder, som uppenbarligen börjar bära frukt. Den 12:e november meddelade bolaget nämligen att man har sänkt sina operationella kostnader kraftigt under hösten, vilket enligt preliminära siffror innebär en minskning med cirka 45% på månadsbasis under det tredje kvartalet, jämfört med de första sex månader. Dessutom förväntas effekten blir ännu bättre under kvartal fyra.

Tyvärr rapporterar FundedByMe (FBM) bara halvårsvis och vi måste vänta tills slutet av februari för att få konkreta siffror. Men om vi gör våra egna beräkningar, så borde alltså de operationella kostnaderna ha minskat till omkring 8 Mkr under det tredje kvartalet. För andra halvåret i år sammanlagt, borde det innebära en summa på drygt 16 Mkr. Besparingarna kommer bland annat från lägre hyreskostnader till följd av en flytt av FBM och Laika till samma lokaler, men huvuddelen är relaterad till effektiviseringar på personalsidan. Detta trots att man faktiskt har förstärkt sin försäljningsorganisation under sommaren.

På en livesänd pressträff berättade VD Daboczy dessutom att affärsvolymerna har ökat markant de senaste månaderna, i stort sett inom hela verksamheten. Det verkar som om det historiska mönstret med en högre aktivitet inom crowdfunding verkar upprepa sig i år igen och bolaget upplever att det för tillfället är många bra bolag som söker kapital.

Hittills i år har man nu framgångsrikt stängt 33 crowdfundingkampanjer, vilket innebär att det har varit 13 så här långt under andra halvåret. Det kan jämföras med totalt 18 stycken under det andra halvåret 2018. Höjdpunkten har varit kampanjen som stängdes i oktober för Fans of X Shore, en tillverkare av elektriska båtar, som drog in över 16,4 Mkr. Ett bra exempel med andra ord, att man är inte bara effektiv i mindre kapitalrundor men även i större, internationella crowdfundinginitiativ. 

Ledningen har lagt mycket tid på att lösa problemen med kundfordringar som uppstod i början av året, då ett antal kunder fick svårigheter att betala sina utestående fordringar till FBM, vilket givetvis påverkade FBMs likviditet negativt. Alla resterande fordringarna har nu antingen skrivits av, eller så har man kommit överens om ackordlösningar eller en avbetalningsplan. Viktigast i sammanhanget är dock att man har implementerat förbättrade rutiner för att undvika samma problem i framtiden. 

Ett annat projekt som man har jobbat med de senaste månaderna, var att komma ner till under 20%-tröskeln vad gäller ägandet i sina Joint Ventures. Därmed kommer man från och med årsskiftet slippa att bokföra deras förluster, vilket har påverkat resultatet från finansiella poster negativt med cirka 2 Mkr under första halvåret i år.

Även på produktsidan har man varit aktiv och är nu redo att lansera ”Crowdfunding för noterade bolag”. Produkten, som är färdigutvecklad och kräver inga ytterligare investeringar, ska erbjudas i samarbete med fondkommissionärer och möjliggör ett nytt alternativ för kundbolagen att presentera sitt prospekt och att nå ut till en ny målgrupp. Dessutom kommer FBMs teknik tillåta kundbolaget att följa i bakgrunden hur det går för kapitalanskaffningen medans den pågår. Ytterligare en produktnyhet planeras för första halvåret 2020, i form av en funktion för andrahandsmarknad för onoterade aktier. Efterfrågan för en sådan bedöms som stor och på sikt hoppas man att kunna attrahera fler investerare till crowdfunding tack vare den ökande flexibiliteten.

Som vi hade befarat i vår senaste analys i augusti, blev FBM tvungen att ta in ytterligare kapital under hösten, och sammanlagt har det blivit omkring 6,9 Mkr fördelad på tre olika riktade emissioner. Investerare har bland annat varit styrelseordföranden Johan Jörgensen och ett konsortium med anknytning till Danmark, som har visat intresset att expandera crowdfunding- och IR-verksamheten till sitt hemland. Intressant är att vd och medgrundare till den renommerade rådgivningsfirman Söderberg & Partners, Gustaf Rentzhog, numera är näst största ägare i FBM med 5,6% av kapitalet och 10,9% av rösterna.

Sist men inte minst, noterar vi att man i oktober valde att omvandla nätverket för kvinnliga investerare, Feminvest, till ett fristående bolag. Nätverket har vuxit kraftigt under de senaste månaderna, och ambitionen är att låta det expandera ytterligare i egen regi. Även om det finns vissa synergier mellan Feminvest och FBMs resterande verksamhet, skulle vi inte bli alltför förvånade om man på sikt kommer överväga att avyttra sina 60% i det nystartade aktiebolaget, framförallt om den finansiella situationen inte förbättras uthålligt.

För första gången på länge ser vi, emellertid, förutsättningar för just det. Med en lägre kostnadskostym och ett bättre affärsklimat under andra halvåret, borde rörelseförlusten minska betydligt jämfört med de -15,9 Mkr, justerad för engångskostnader under första halvåret i år. De senaste tidens kapitaltillskotten borde därmed vara tillräckligt för att täcka det negativa kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden juli-december, och möjligtvis även under första halvåret 2020.

Samtidigt känner vi att det är lite för tidigt att ropa hej, även om VD Daniel Daboczy nämnde på pressträffen att han tror att man kan vara lönsam snart. Det återstår att se när och med hur mycket de nya produkterna kommer kunna bidra i framtiden. Mest sannolikt lär det dock dröja tills åtminstone andra halvan nästa år tills vi kommer se de första nämnvärda effekterna. Vi vill även se på vilken nivå Laikas omsättning kommer landa under andra halvåret i år, för att kunna göra detaljerade prognoser för 2020. Hittills har det varit för stor osäkerhet, men vi ser bolagets senaste signaler som uppmuntrande.

Aktien har fallit med över 50% sedan augusti, men givet den betydande utspädningen har börsvärdet ”enbart” sjunkit med cirka 10% till drygt 18 Mkr (räknad på det nya antalet utestående aktier efter den senaste emissionen). Det är lite mindre än 80% av det vi förväntar oss i omsättning för i år, vilket är en nivå som bara blir intressant om lönsamheten kommer i sikte. Kostnadssänkningarna är ett viktigt steg åt rätt håll, men det kommer ta tid att vinna förtroende av aktiemarknaden tillbaka. Vi förväntar oss mer klarhet när bokslutskommunikén kommer presenteras i februari och avvaktar tills dess.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Stäng×
BrainCool - Utvecklas enligt plan
02.12.2019

BrainCool - Utvecklas enligt plan

Medicinteknikbolaget har under de senaste månaderna fortsatt att leverera enligt den utstakade strategin och har lyckats vinna flera intressanta ordrar, samt stärka sin balansräkning. Dessutom presenterades ytterligare två studier med produkten RhinoChill, som visade att ju tidigare kylningen sätts in desto bättre blir resultatet vid behandling av hjärtstopp. Därmed stärker man försäljningsargumenten för sitt koncept, där man kombinerar RhinoChill för tidig kylning i ambulans med BrainCool System på sjukhus.

Detta är en betald analys på uppdrag av BrainCool

BRAIN / Spotlight / 5,39 kr

Själva rapporten för det tredje kvartalet var ingen kioskvältare i sig, men visade ändå att utvecklingen går åt rätt håll. Nettoomsättningen under perioden juli – september har nämligen ökat markant, både jämfört med samma period föregående år och jämfört med första halvåret i år, och uppgick till 2,4 Mkr. Efter årets första nio månader har nettoomsättningen därmed ökat med 355% till 3,2 Mkr. Enligt vd Martin Waleij kom huvuddelen av intäkterna från den europeiska verksamheten som dessutom visar god orderingång hittills under det fjärde kvartalet.

Onekligen är det fortfarande långt under nivån som krävs för att täcka kostnadsbasen. Som vi har skrivit om i våra tidigare analyser, har man satsat aggressivt på produktionsrelaterade projekt och uppbyggnaden av personalstyrkan, inte minst i USA. Till följd har personalkostnaderna ökat med 52% till 17,2 Mkr under kvartalen ett till tre, och sammantaget har rörelsekostnaderna svällt med 71% till 44,1 Mkr, så att rörelseförlusten hamnade på 35,8 Mkr.

Vid slutet av september hade bolagets kassa krympt till nästan noll, då företrädesemissionen som annonserades i slutet av augusti, avslutades först under november. Emissionen blev övertecknad och bolaget tillförs cirka 36 Mkr efter emissions- och garantikostnader, vilket enligt ledningens tidigare bedömning ska finansiera verksamheten under 2019 och 2020. Värd att notera är att samtliga personer i ledningen och styrelsen tecknade sina teckningsrätter, vilket motsvarade cirka 2,5 Mkr.

Angående balansräkningen tycker vi att det är intressant att påpeka, att i varulagret ingår färdigvarulager som följde med i BeneChill-förvärvet för tre år sedan, med ett försäljningsvärde om 20 Mkr. Koncernen har även byggt upp ett väsentligt färdigvarulager för den amerikanska verksamheten, vilket skulle kunna bidra till kassaflödet när försäljningen väl kommer igång.

Efter de stora framstegen som man har gjort med RhinoChill på den tyska marknaden under det andra kvartalet, kom det ytterligare positiva besked därifrån under september. Bland annat ska produkten införas på fyra sjukhus samt i akutläkarbilar i regionen Halle. Dessutom har man mottagit en order på ytterligare tio behandlingar från universitetsjukhuset i Freiburg, som även tecknade ett försäljningsavtal om minimum 100 behandlingar för leverans innan oktober 2020. Sjukhuset har nu till och med implementerat RhinoChill som standardbehandling och kommer presentera sina nya rutiner till flera tyska opinionsledare och kliniker.

Än så länge är volymerna obetydliga (ordervärdet per behandling ligger mellan 6 000 och 10 000 kr), men det är ett bra tecken att konceptet med tidig kylning i vårdkedjan får mer och mer fotfäste. För att underlätta en ännu snabbare etablering har man i samarbete med tre universitetsjukhus lämnat in en ansökan om att RhinoChill för hypotermibehandling ska omfattas av försäkringsersättning i Tyskland.

Även tidigare framgångar i USA har följts upp med en ny order om ytterligare två IQool System från en klinik i Pennsylvania, till et värde om 0,5 Mkr. Enligt bolaget var det den första ordern som erhållits utan att en utvärdering gjordes före beställningen, vilket man ser som en signal att produkten blir allt mer accepterat på marknaden. Generellt tror vd Martin Waleij att den amerikanska marknaden för temperature management framöver ska växa ännu kraftigare än tidigare, efter att ett antal positiva kliniska studier presenterats under hösten.

Med det senaste kapitaltillskottet i hamn framstår Braincool som välrustatat att fortsätta sina marknadssatsningar inom hjärnkylning i Tyskland och USA, samt förberedelserna för de regulatoriska marknadsgodkännanden och lanseringen inom onkologi. Inga konkreta nyheter har framkommit kring de tre parter som, enligt tidigare information från bolaget, utvärderar olika samarbetsformer. I samband med rapporten för det tredje kvartalet nämner man, emellertid, att en strategisk översyn har initierats, där en utvärdering av flera samarbeten ingår.

Nya detaljer kring detta ämne, samt nya ordrar ser vi som den mest sannolika bränslen för aktien de kommande månaderna. Sedan vår senaste analys i början av september har aktien sjunkit med cirka 10% och börsvärdet uppgår numera till runt 260 Mkr (räknad på antalet aktier efter senaste emissionen). Vi upprepar vårt resonemang att potentialen i aktien är mycket hög, givet att kommersialiseringen kommer igång på allvar. De senaste framstegen i Tyskland är särskilt lovande i sammanhanget. Samtidigt måste även risken anses vara mycket hög, givet delvis långa införsäljningsprocesser i branschen och bolagets sköra finansiella situation. Vi ser aktien oförändrad som ett Spekulativt Köp med riktkurs 8 kr.

Ladda ner analysen här

Analytiker: Sebastian Lang

Disclaimer

Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet. Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Stäng×

Mina Bevakningar


Skapa konto gratis och lås upp våra Online FREE artiklar

Annons
Annons
Till början