07.04.2019

Fenix Outdoor – planerar återköp

Även om friluftsbolaget inte nådde hela vägen upp till våra förväntningar för helåret 2018, blev utfallet ändå klart godkänt. Framförallt med tanke på de utmanande omständigheterna under året. Den negativa avvikelsen mot våra prognoser, var dessutom inte mer än 1% på nettoomsättningen och 4% på sista raden.

FOI B | Large Cap | 958 kr

Framstegen var ändå påtagliga, och nettoomsättningen ökade med 6% jämfört med året innan, till 572 Meuro medan vinsten per aktie steg med 11% till 5,01 euro. Mest glädjande är utvecklingen i Nordamerika, där årsomsättningen ökade med hela 44% till 74 Meuro. Regionen har därmed gått om Tyskland som största marknad inom rörelsesegmenten Brands och Global Sales kombinerat. 

Bolaget har därför utökat sina expansionsplaner och planerar nu att öppna 8-12 nya Fjällräven butiker i Nordamerika under 2019 (den tidigare ambitionen var 5-10). Det är inte längre främst Kånken-väskorna som säljer som smör, utan tillväxttakten inom andra Fjällräven-produktkategorier är faktiskt ännu högre vilket bidrar till en förbättrad balans i portföljen. Även fem nya mindre Globetrotter butiker ska öppnas under året, efter en längre period av effektiviserings- och besparingsåtgärder.

Hela detaljistsegmentet Frilufts har kanske lidit mest i spåren av fjolårets extraordinära väderlek. Den korta våren, en överdrivet varm och lång sommar, samt den varma hösten har påverkat försäljningsvolymerna negativt, i synnerhet i Tyskland. Tack vare det danska förvärvet Friluftsland ökade helårsförsäljningen ändå med 1% till 273 Meuro.

Rörelseresultatet för Frilufts minskade emellertid till 9,9 Meuro från 13,4 Meuro året innan, som följd av investeringar i de danska butikerna, samt de lägre volymerna. Dessutom belastade den pågående omstruktureringen av den tyska logistikverksamheten för detaljhandeln, vilket har påverkat koncernens rörelseresultat med cirka 4 Meuro.

På den positiva sidan bidrog koncernens förbättrade bruttomarginal, och den starka utvecklingen i Nordamerika till en ökning av det totala rörelseresultatet med 4% till 88,4 Meuro. Marginalen minskade visserligen med 0,3 procentenheter till 15,4%, men det nya logistikcentret sägs vara i full drift från och med slutet av Q1 2019, vilket borde leda till kostnadsbesparingar framöver.

Trots de tunga investeringarna i affärssystem, logistik, samt diverse butiker inom Brands och Frilufts förbättrades bolagets finansiella ställning ytterligare under fjolåret. Vid slutet av december uppgick nettokassan till strax under 80 Meuro, nästan dubbelt så mycket som ett år tidigare. Utöver en utdelningshöjning till 12 kr per aktie (10 kr), planerar styrelsen därför att återköpa upp till 700 000 egna B-aktier. Programmet motsvarar cirka 6% av de utestående B-aktier.

Förutom B-aktier, har bolaget även 24 miljoner A-aktier utestående, som allihopa ägs av de fyra storägarna med grundarsonen Martin Nordin i spetsen. Dessa fyra äger dessutom 5,2 miljoner, eller 47%, av de utestående B-aktierna. Ytterligare drygt 30% ägs av större institutioner och personer nära till bolaget. Hittills har inga återköp genomförts, men det är rimligt att anta att sådana kommer att ske via en eller flera blockaffärer.

Aktien har klättrat med cirka 12% hittills i år, men har fortfarande gott om uppsida till vår riktkurs på 1140 kr (Newsletter 1668). Utsikterna för 2019 är positiva, och bolaget har inte upplevt några negativa vädereffekter på orderboktillväxten. Dessutom ser man en fortsatt god tillväxt i Nordamerika och mindre förbättringar i Asien, medan bilden i Europa är mer blandad.

Enbart aktieåterköpet kommer ha en positiv effekt om 5% på vinsten per aktie. Lägg därtill potentialen från tillväxten i den underliggande verksamheten som vi tror kan slå med upp till 10% på sista raden, så är den nuvarande värderingen omkring p/e 17 inte allt för utmanande. Köprådet kvarstår och detsamma gäller riktkursen.

 

Av
Sebastian Lang Analytiker