Stockpicker intervjuar Fredrik Johansson, VD på Energifonden Sverige
12.11.2024

Stockpicker intervjuar Fredrik Johansson, VD på Energifonden Sverige

Energifonden Sverige är ett familjeägt investeringsbolag som fokuserar på att investera i små och medelstora energibolag, både etablerade och startups.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund?

– Jag har en bakgrund inom både energi- och shippingsektorn, och började min karriär genom att etablera mitt första bolag redan som 17-åring. Genom åren har jag varit med och drivit flera företag inom bränsle- och energibranschen och även tagit tre bolag till börsen. Tillsammans med Finn Johnsson, som tidigare varit ordförande i Volvo AB, har jag byggt upp Energifonden Sverige till ett investeringsbolag som på kort tid skapat en stark position inom energisektorn.

Fredrik Energifonden

Fredrik Johansson, VD

Kan du beskriva Energifonden Sverige och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Energifonden Sverige är ett familjeägt investeringsbolag som fokuserar på att investera i små och medelstora energibolag, både etablerade och startups. Vi satsar på energibolag som är mitt i eller på väg in i energiomställning, samtidigt som vi alltid strävar efter att ge våra investerare en hög avkastning. Vi har sedan 2018 punktligt betalat ut räntor på våra obligationslån samtidigt som vi bidragit till betydande minskningar av koldioxidutsläpp. På så sätt bidrar vi till energiomställningen genom våra investeringar.

Hur ser er affärsmodell ut?

– Vår affärsmodell är lika enkel som effektiv. Vi investerar i bolag inom energisektorn, där vi ser potential att både skapa hög avkastning och samtidigt kunna bidra till energiomställningen. Genom ett aktivt ägande kan vi påverka utvecklingen av dessa bolag och skapa långsiktigt värde. För att ge våra investerare högsta möjlig avkastning genomför vi i regel en planerad exit efter 3-5 år. Vi erbjuder investerare möjlighet att teckna ränteobligationer med fasta räntor på 7 % eller 9 %.

Ni genomför just nu en obligationsutgivning. Vad ska ni använda kapitalet till?

– Kapitalet från vår nya obligationsutgivning kommer att användas för att expandera våra investeringar inom energiomställningen. Vi ser flera intressanta möjligheter, både inom traditionell energi så som fossilfri bränslelogistik och förnybar energi så som vind- och solkraft. Vi har en stark pipeline av bolag som vi utvärderar och ser fram emot att kunna satsa stort på dessa under de kommande åren.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Som med alla investeringar finns det risker, men vi jobbar hårt för att minimera dem. De största riskerna vi ser handlar om marknadsvolatilitet och förändringar i energipolitik som kan påverka energibolag negativt. Vår strategi är dock att sprida våra investeringar över olika energislag och marknader för att minska exponeringen mot specifika risker. Dessutom har vi betalningsgarantier från moderbolaget, vilket ger en extra säkerhet för våra investerare.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi konkurrerar med andra investeringsbolag inom energisektorn, men det som skiljer oss åt är vårt fokus på både små och medelstora bolag samt vårt aktiva ägande. Många av våra konkurrenter investerar passivt, medan vi går in med både kapital och kunskap för att driva igenom de förändringar som krävs för att maximera avkastningen. Vi har också ett starkt track record – vi har alltid betalat.

Stäng×
Relaterade ämnen
Dagens intervju - Medimi: Ett starkare erbjudande och snabbare tillväxt med förvärv av MedThings
10.10.2024

Dagens intervju - Medimi: Ett starkare erbjudande och snabbare tillväxt med förvärv av MedThings

Medimi®Smart, Medimis innovativa läkemedelsrobot, har tagits fram för att möta de växande utmaningarna inom vården, där en åldrande befolkning ställer ökade krav på effektiv och säker läkemedelshantering. Genom en unik kassettlösning kan medicingivningen fjärrstyras, scheman ändras i realtid, och behovsmedicinering hanteras smidigt – vilket bidrar till att förbättra både patienternas trygghet och vårdens resurseffektivitet.

Kan du beskriva Medimi och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Medimi utvecklar och säljer avancerade lösningar för säker läkemedelshantering som sträcker sig över hela vårdkedjan, från läkare till säker dosering i hemmet. Vår produkt, Medimi®Smart, är designad för att öka självständigheten i hemmet och samtidigt minska belastningen på vårdpersonal. 

weis2

Johan Wiesel, VD

Det som särskiljer Medimi®Smart är vår flexibla kassettlösning som gör det möjligt att hantera medicin på ett individuellt anpassat sätt, även vid behovsläkemedel och mediciner med oregelbunden dosering. Detta är något traditionella dospåsar inte kan erbjuda, och tekniken är fullt integrerbar med vårdens ordinationssystem, vilket innebär att förändringar i behandling kan genomföras i realtid.

Ni annonserade nyligen att Medimi tecknat en avsiktsförklaring avseende förvärv av norska MedThings, som är verksamt inom digital läkemedelshantering. Berätta mer!

- Förvärvet av MedThings är ett stort steg framåt för oss och öppnar nya möjligheter på marknaden. Vi delar samma vision – att revolutionera läkemedelshanteringen för patienter genom innovativa lösningar. Genom en sammanslagning kan vi kombinera våra styrkor för att nå fler kundsegment och bredda vårt erbjudande.

MedThings är i färd med att lansera sin e-dosett Mobili i Norge, genom ett omfattande samarbete och avtal med Dignio, som sträcker sig över tre år. Detta samarbete har potential att generera 20 miljoner kronor per år vid full implementering. Vi ser också att samgåendet kommer att leda till betydande synergier på både intäkts- och kostnadssidan.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Medimi?

– Vi befinner oss i en mycket spännande fas. Behovet av innovativa lösningar inom välfärdsteknologin växer snabbt, och vi har visat att vår produkt, Medimi®Smart, möter ett kritiskt behov inom hemsjukvården. Vår teknik erbjuder något unikt och vi har en stark plattform för tillväxt, både på befintliga marknader och på nya.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 21,6 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– I huvudsak ska pengarna användas till att accelerera tillväxten i Danmark och etablera försäljning fullt ut på marknaderna i Norge, Finland och Sverige, vilket kräver en ökad marknadsnärvaro. Dessutom kommer vi att tillverka och lagerföra fler enheter för att möta den ökade efterfrågan, samtidigt som vi genomföra installation- och kundanpassningar för att expandera till nya kommuner.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi arbetar främst med direktavtal med kommuner och vårdgivare, men vi har också strategiska partnersamarbeten med olika kommersiella aktörer i Norden.

Intäktsmodellen bygger framför allt på en återkommande månadskostnad för kunderna, leasing, vilket gör att de kan prognosticera sina utgifter på ett enkelt sätt och att vår omsättning växer i takt med att fler enheter installeras.

Medimi erbjuder en flexibel modell där kunderna kan välja den grad av outsourcing som passar dem bäst. Tillsammans med underleverantörer och samarbetspartners erbjuder Medimi en totallösning från placering av enheter, systemintegration och apoteksservice till leverans, service & underhåll samt support och vaktcentral.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Vår bedömning är att cirka fem procent av de som använder hemsjukvård är potentiella kunder till vår lösning. Med den stadigt ökningen av hemsjukvård ser vi en möjlig marknad på cirka 500 MSEK årligen i de nordiska länderna, och vi strävar efter att ta en betydande andel av denna marknad.

medi

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi ser ett växande behov av läkemedelsrobotar,  och det finns flera aktörer på marknaden som levererar lösningar för dospåsar. Dospåsebaserad lösning passar vissa patienter men kompletteras ofta med en manuell dosett vid sidan om, vilket gör att lösningarna inte blir kompletta.

Medimis teknologi är unik och representerar nästa generations medicinhantering, där patientens behov står i centrum och uppsättningen anpassas efter varje individ.

Till skillnad från traditionella dospåsar hanteras mediciner åtskilda i kassetter fram till doseringstillfället. Detta gör det möjligt att ändra ordinationer på distans ända fram till dosering. Lösningen kan även enkelt hantera läkemedel som inte är lämpliga för packning i dospåsar och vidbehovsmediciner, till exempel smärtlindring, oregelbunden ångestdämpande medicin eller tidsbegränsad antibiotika.

Vilka är de största riskerna för Medimi?

– Etableringsaktiviteter för nya produkter där kunden, kommunala vård och omsorgsenheter, ska driva implementationsarbete tar tid. Dessutom är det ett förändringsarbete, där vårdpersonalen måste vänja sig vid att arbeta med en digital lösning som placeras i individers hem och där kontrollen sker på distans.

Dessutom har många kommuner, särskilt i Sverige, en lång resa kvar innan de har fullt ut implementerat välfärdsteknologilösningar i hemmet. Detta både utgör en utmaning och skapar stora möjligheter, men där flera olika hjälpmedel, som digital tillsyn eller sensorer för nattillsyn prioriteras av kommunen.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är uppväxt i Ljungby i Småland och är utbildad civilingenjör samt civilekonom med examen från Lunds universitet. Jag är en erfaren ledare med 20 års erfarenhet inom försäljning, affärsutveckling och supply chain, och har tidigare arbetat för medicinteknikföretaget Baxter och tidigare Gambro.

Sedan 2023 är jag VD på Medimi, där mitt fokus är att driva bolagets tillväxt och kommersialiseringsarbete med målet att etablera oss på fler marknader.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Medimi ut då?

– Om fem år ser jag Medimi som en viktig och ledande aktör inom läkemedelshantering i hemmet. Vi kommer att ha breddat vår närvaro i och utanför Norden, och med  stöd av MedThings bärbara e-dosett, Mobili, kommer vi ha tagit stora kliv i att automatisera, effektivisera och förbättra hemsjukvården på många marknader runtom i världen.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 3 - 22 oktober 2024
Teckningskurs: 0,04 SEK per unit motsvarande 0,008 SEK per aktie
Emissionsvolym: Ca 21,6 MSEK
Pre-money värdering: Ca 8,6 MSEK
Handelsplats: Spotlight Stock Market


Dokument och filer

Teaser

Prospekt

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Hemsida

 

Medimi
Stäng×
Annons
Stockpicker intervjuar - Invent Medic
26.09.2024

Stockpicker intervjuar - Invent Medic

Invent Medic är ett svenskt bolag inom FemTech, som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, till icke-statliga organisationer samt direkt till konsument.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har varit VD på Invent Medic i tre år och har gedigen erfarenhet inom försäljning, ledarskap och produktansvar från olika företag och branscher. Jag är utbildad civilingenjör från KTH och har under många år arbetat på Alfa Laval, där jag fokuserade på att utveckla affärer inom energi- och kemiindustrin. Jag har haft förmånen att bo och arbeta utomlands, bland annat i Japan samt att delta i förvärv och integration av nya företag. Efter min tid på Alfa Laval har jag även varit verksam inom kemikalie- och livsmedelsindustrin. Utöver detta är jag medgrundare till ett Medtech-bolag som utvecklar nästa generations medicinska nålar. Jag drivs av att ständigt utmana mig själv, både professionellt och privat. 

anna invent

Anna Lindström, VD

Kan du beskriva Invent Medic och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Invent Medic arbetar med kvinnlig inkontinens och menstruell hälsa inom det snabbt växande affärsområdet Femtech, ett område som får alltmer uppmärksamhet på grund av bristen på nya, innovativa produkter och lösningar för kvinnor. Detta gäller även för urininkontinensvården och menstruell hälsa, där marknaden länge har dominerats av engångsprodukter som bindor och tamponger, vilka bidrar till hög resursförbrukning vid tillverkning, transport och avfallshantering.

Invent Medic är en svensk och europeisk pionjär inom Femtech. Vår första produkt, Efemia Bladder Support, ett banbrytande kontinensstöd för kvinnor med ansträngningsinkontinens, har utvecklats av företaget och står för vår största försäljningstillväxt. Produkten har lanserats framgångsrikt på de flesta europeiska marknader och blev i år upphandlad i samtliga 21 regioner i Sverige. Utan att kannibalisera på våra befintliga produkter har vi dessutom breddat vår produktportfölj med UriCap Female, en urinsamlande enhet speciellt framtagen för kvinnor.

Inom området menstruell hälsa erbjuder vi återanvändbara produkter såsom menskoppar och menstrosor. Sedan 2024 har vi fokuserat våra resurser på att stärka samarbeten med icke-statliga organisationer, då vi inom vår e-handelskanal sett en minskad lönsamhet till följd av ökad konkurrens samt stigande frakt- och annonseringskostnader. Samtidigt märker vi ett växande engagemang från icke-statliga organisationer kring menstruell hälsa, med fler och mer omfattande projekt. Detta skapar en affärsmöjlighet som inte bara är etiskt hållbar, utan även erbjuder god lönsamhet.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi utvecklar och erbjuder säkra, effektiva och hållbara produkter inom kvinnohälsa. Vår produktportfölj består av egenutvecklade produkter samt produkter från förvärv och samarbeten.

Efemia Bladder Support säljs huvudsakligen via hälso- och sjukvårdssektorn, där distributörer ansvarar för marknadsföring och försäljning, med undantag för den svenska marknaden som vi hanterar själva. På den svenska marknaden marknadsförs även UriCap Female.

FlowCups produktportfölj är riktad mot utvecklingsländer genom samarbeten med icke-statliga organisationer. Över 60 000 kvinnor i låginkomstländer som Uganda och Sydafrika har fått FlowCup-produkter distribuerade.

invent

Ni annonserade nyligen att ni tecknat ett distributionsavtal med ett bolag i Nya Zeeland. Berätta mer!

– Nyheten om Nya Zeeland bekräftar ytterligare att Efemia Bladder Support får ett mycket positivt mottagande på marknaden. För ett år sedan tecknade vi avtal med en australiensisk distributör, och ryktet om Efemia Bladder Support har sedan dess spridit sig till Nya Zeeland. Vi har mottagit flera förfrågningar, särskilt från nyzeeländska fysioterapeuter, och har nu etablerat ett samarbete med Flaxx Medical, som vi bedömer ha de rätta förutsättningarna för att etablera Efemia Bladder Support genom sitt omfattande kontaktnät.

Nya Zeeland har dessutom infört ett tillfälligt stopp för inkontinensoperationer, vilket har ökat efterfrågan på vaginala produkter för hanteringen av ansträngningsinkontinens.

Att etablera oss på Nya Zeeland är också i linje med vår strategi att utforska möjligheter utanför Europa, i länder där de lokala regulatoriska kraven harmoniserar med MDR-regelverket och där vaginala produkter är accepterade.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 13,4 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Vi kommer att fortsätta fokusera på att driva tillväxt i försäljningen samtidigt som vi håller kostnadsökningarna på en minimal nivå, för att uppnå vårt närliggande mål att bli ett lönsamt företag. Vår strategi framåt innebär att vi i första hand satsar på att utöka vårt nätverk av distributörer inom Europa, samt att vi aktivt stöttar och utbildar både nya och befintliga distributörer. På den svenska marknaden kommer vi också att prioritera utbildning och stöd till förskrivare, särskilt kring våra produkter Efemia Bladder Support och UriCap Female. Inom menshygienprodukter fortsätter vi att arbeta med att stärka, utveckla och etablera fler samarbeten med icke-statliga organisationer. Vi hoppas även på att kunna avsluta affären med MeCovers och därmed addera ytterligare en produkt i portföljen samtidigt som vi fortsätter arbetet med att addera fler produkter. Det viktiga är att alla dessa aktiviteter på ett kostnadseffektivt sätt leder till ett lönsamt bolag.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi har en stark produktportfölj med innovativa lösningar som skiljer oss från våra huvudsakliga konkurrenter, de som erbjuder absorberande produkter. Medan dessa produkter löser problemet på traditionellt vis, erbjuder vi med Efemia Bladder Support och UriCap Female helt nya lösningar. Till skillnad från andra kontinensstöd på marknaden bygger Efemia Bladder Support på samma princip som den mest använda kirurgiska metoden för ansträngningsinkontinens, TVT. Dessutom är vi den enda aktören inom EU som erbjuder ett vaginalt kontinensstöd som är återanvändningsbart och som är CE-märkt enligt den nya medicintekniska förordningen MDR.

Vårt mål i Sverige är att Efemia Bladder Support ska vara det självklara förstahandsvalet vid förskrivning av hjälpmedel för ansträngningsinkontinens. Vi har redan tagit ett viktigt steg i den riktningen genom att i en region bli det enda valbara alternativet.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– När det gäller kvinnlig urininkontinens ser vi en betydande marknadspotential för våra produkter. Cirka 60 procent av alla vuxna kvinnor kommer någon gång under sin livstid att uppleva problem med urininkontinens, och var femte kvinna drabbas av ansträngningsinkontinens, ofta redan i relativt tidig ålder, exempelvis efter en vaginal förlossning.

Trots att endast cirka 25 procent av kvinnor med ansträngningsinkontinens söker vård, ser vi en ökning i efterfrågan, särskilt bland yngre kvinnor som inte vill begränsas i sin aktivitet på grund av inkontinens. Denna efterfrågan drivs även av förändringar i sjukvårdspraxis i länder som Storbritannien, Tyskland, USA och Australien, där det har blivit vanligare att man först rekommenderar icke-kirurgiska alternativ innan en operation blir aktuell. Exempelvis i Tyskland måste patienter nu prova dessa alternativ före en operation.

Detta skapar en stor möjlighet för våra produkter, som erbjuder en effektiv, icke-invasiv lösning på ett växande behov.

När det gäller menstruell hälsa ser vi stora behov och möjligheter, titta tex på Uganda, där vi har flera framgångsrika samarbeten. Uganda har en befolkning på cirka 48 miljoner, varav över 50 procent är under 18 år. På grund av den begränsade tillgången till traditionella mensprodukter och de höga kostnaderna för dessa, erbjuder menskoppar ett långsiktigt, ekonomiskt och miljövänligt alternativ. De kan dessutom bidra till att unga flickor kan fortsätta sin skolgång under menstruationen, förbättra kvinnors hälsa och minska avfallsproblematiken i ett land med begränsade resurser för avfallshantering. Menskoppar ger därför inte bara en praktisk lösning utan också ett verktyg för att stärka kvinnors rättigheter och hälsa

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Invent Medic?

– Invent Medic har haft en mycket bra utveckling och med den försäljningsökning vi ser, närmar vi oss positivt kassaflöde. Efemia Bladder Support är CE-märkt i enlighet med det nya medicintekniska direktivet MDR, vilket ger oss en enorm konkurrensfördel. Samtidigt har vi lyckats etablera oss i alla Sveriges 21 regioner och de senaste åren lagt till ett tiotal nya distributörer runtom i Europa.

Vi fortsätter att stärka vår produktportfölj med innovativa lösningar och har som avsikt att inom en snar framtid addera MeCover gynkjol till vårt sortiment. Med andra ord, mycket av grundarbetet är gjort, och nu fokuserar vi på att kapitalisera på det som byggts och driva fortsatt tillväxt.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Invent Medic ut då?

– För att genomföra de förändringar som skett inom Invent Medic de senaste tre åren, där vi har övergått från att vara ett utvecklingsbolag till ett säljande bolag, har vi haft en relativt kort tidshorisont. Ett stort fokus har legat på att planera försäljningsaktiviteter kvartalsvis för att säkerställa en fortsatt försäljningsökning. Vi har målet att senast 2026 ha en produktportfölj med minst 10 produkter och en omsättning på minst 50 MSEK. För att nå dit kommer vi att behöva göra fler produktförvärv under perioden, samtidigt som vi tydligt fokuserar på organisk tillväxt. Och dit ska vi nå, eftersom vår ambition är att fortsätta vara ett ledande Femtech-bolag i Europa med innovativa produkter.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningsperiod: 19 september - 3 oktober 2024
Teckningskurs: 0,31 SEK per aktie
Handel med teckningsrätter: 19 - 30 september
Emissionsvolym: 13,4 MSEK
Teckningsförbindelser och teckningsgarantier: 60%
Handelsplats: Spotlight Stockmarket


Dokument och filer

Teaser

Memorandum

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via Aqurat

Anmälningssedel

Hemsida

 

Invent Medic
Stäng×
Stockpicker intervjuar Dicot Pharma
15.08.2024

Stockpicker intervjuar Dicot Pharma

Svenska Dicot Pharma är inne i en stark expansion och mycket tycks gå potensläkemedelsutvecklarens väg. I våras avslutades en klinisk fas 1-studie som visade goda resultat, fas 2a förbereds som bäst och amerikanska FDA har gett positiv feedback i den första interaktionen med myndigheten.

Många av Stockpickers läsare känner numera till er väl men kan du kort beskriva Dicot Pharma och er verksamhet?

– Vi är ett Uppsalabaserat läkemedelsbolag som utvecklar nästa generation potensläkemedel för att kunna erbjuda en behandling som ska bli långt bättre än de som är tillgängliga idag. Med längre verkningstid, färre biverkningar och som ska fungera för långt fler. 

elin11

Elin Trampe, VD

Ni förbereder er nu för fas 2a-studie samtidigt som ni för tillfället genomför bolagets största kapitalanskaffning någonsin. Berätta mer om denna kapitalanskaffning samt om förestående studie!

–  Det är en företrädesemission av units där vi siktar på att ta in 123 miljoner kronor. Vi har historiskt upplevt ett stort förtroende från våra aktieägare, t ex blev vår förra emission övertecknad till 110%. Och den här gången är 80 miljoner redan säkrade.

Emissionen ska bland annat täcka kostnaderna för 2a, som är vår effektstudie. I fas 1 identifierade vi en effektsignal och i den här studien ska den verifieras. Det kallas för en ”proof of concept” och är en riktigt stor milstolpe inom läkemedelsutveckling som vi ser mycket fram emot. 

Ni har i djurstudier fått fram nya resultat där LIB-01, vid sidan av erektionssvikt, även tycks kunna påverka metabola sjukdomstillstånd dit tex diabetes och övervikt räknas. Detta låter oerhört intressant och spännande, berätta mer!

– Vi upptäckte detta utifrån djurstudier som gjorts inom ramen för utvecklingsprogrammet. Det är förstås otroligt intressanta fynd eftersom marknaden för de här indikationerna är gigantisk. Just nu ser vi i ledning och styrelse över strategin för att avgöra bästa sättet att ta de här nya resultaten vidare.

dicot3

Hur ser den globala marknaden för potensläkemedel ser ut?

– Försäljningen för potensläkemedel ligger på drygt 50 miljarder kronor idag, men det representerar inte behovet som finns. Eftersom cirka hälften av alla som testar dagens preparat avslutar behandlingen på grund av till exempel utebliven effekt, är marknaden långt större. En ny molekyl med bättre egenskaper skulle kunna vidga den radikalt.

Hur ser tidslinjen ut för förestående viktiga händelser ut?

– Vi har mycket att se fram emot där ett stort fokus hos oss nu ligger på starten av vår fas 2a studie i kvartal fyra i år. Vi ska också presentera våra fördjupade resultat från fas 1 studien på USAs största konferens inom sexual medicin, samt göra den strategiöversyn som jag nyss nämnde.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Dicot Pharma?

– Till att börja med jobbar vi mot en gigantisk marknad med en stor outnyttjad potential. Sedan har vi vår unika molekyl som redan uppvisat bra säkerhet och en effektsignal. Vi har också bevisat att vår effektiva organisation fungerar och hela tiden levererar resultat i enlighet med utvecklingsplanen. 


Dokument och filer

Mer om emissionen

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Hemsida

Stäng×
Stockpicker intervjuar - PExA
02.07.2024

Stockpicker intervjuar - PExA

PExAs affärsidé är att förse lungforskare med en ny, unik och icke-invasiv metod för enkel och tillförlitlig insamling av potentiella biomarkörer från det innersta av våra lungor. Genom PExAs instrument kan detta område, där många lungsjukdomar uppstår och utvecklas, nu för första gången provtas och analyseras på ett enkelt sätt i syfte att på sikt kunna hitta och åtgärda lungsjukdomar medan de fortfarande är behandlingsbara.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är född och uppväxt i Karlstad och flyttade till Göteborg 1997 för att gå på Chalmers. Där läste jag Maskinteknik och sen Chalmers School of Entrepreneurship som syftar till att starta och driva tillväxtbolag. Under den tiden var jag med och startade ett riskkapitalfinansierat mobiltjänstföretag som jag jobbade på tom 2003 då jag startade bolaget Micropos Medical tillsammans med Chalmers Innovation och ett internationellt team av onkologiprofessorer. I bolaget tog vi fram flera produkter som ökar precisionen inom strålbehandling av prostatacancer och produkten kan sägas helt revolutionera prostatacancervården genom att kliniker idag på vissa håll i världen förändrar behandlingen från 40 dagliga behandlingar med risk för omfattande biverkningar ner till mellan 1 och 3 behandlingar med inga eller minimalt med biverkningar. Jag drev det bolaget i 17 år som VD genom alla processer såsom exempelvis produktutveckling, patent, design, CE-certifiering, finansiering, börsnotering, kliniska studier och internationell marknadsföring. Detta gör att jag anser att jag har lång och gedigen erfarenhet av att ta fram och få igång försäljning av life-science produkter och Micropos har efter det att jag slutat fortsatt att patentsöka mina uppfinningar. 

tomaspexa

Tomas Gustafsson, VD

2022 stötte jag på PExA och blev otroligt imponerad av den potential som produkten har och de prestigefyllda universitet och stora internationella läkemedelsbolag som de har och har haft som sina kunder. Jag vet att det inte är lätt att ens få förtroendet att leverera till denna typ av kunder och att PExA hade lyckats med det visar egentligen två saker, att tekniken är helt unik och inte går att få tag i på annat håll samt att bolaget kunnat ge ett stort förtroende hos kunderna med blott tre anställda.

Kan du beskriva PExA och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– PExA har tagit fram ett unikt instrument för icke-invasiv provtagning av lungan. Det unika med detta är att det idag inte finns några bra och enkla metoder för att ta upp prover från det nedersta i våra lungor där lungsjukdomar startar och växer till sig. På grund utav att lungan har en stor överkapacitet så hinner sjukdomar såsom exempelvis lungcancer växa till sig innan den märks och ställer till problem för individen. Detta gör att det i många fall när lungsjukdomen upptäcks är alldeles för sent för att kunna behandla på ett bra sätt. Sammantaget är kunskapen om detta tidigare onåbara område begränsad och det finns ett stort behov att studera de små luftvägarna både för att förstå sig på lungsjukdomar och hur de skall upptäckas och behandlas.

Genom att PExA instrumentet för första gången på ett icke-invasivt sätt, dvs utan att behöva stoppa ner slangar och nålar kan samla in prover från de små luftvägarna så kan detta kritiska och outforskade område nu för första gången börja studeras. I första steget arbetar Bolaget nu med en stor bredd av forskargrupper inom akademi, läkemedelsbolag och offentliga myndigheter globalt. Det som är av stort intresse är att kunna proteinprofilera området för att hitta så kallade biomarkörer eller speciella proteinmönster som utmärker en sjuk individ från en frisk och som även kan hjälpa till att se hur sjukdomen utvecklas över tid eller reagerar på olika läkemedel. Utvecklingen av de biokemiska analysmetoderna som används för att proteinprofilera har gått framåt med stormsteg de senaste åren. Samtidigt har vi arbetat med att optimera metoder och instrument för att tillgängliggöra så mycket biologiskt material som möjligt. För bara ett par år sedan kunde en proteinprofilering endast identifiera ett 30-tal proteiner till en kostnad av $2500 per prov. I dag har vår optimering tillsammans med nya känsliga analysmetoder gjort att man kan identifiera mellan 200 – 1200 proteiner för en tiondel av det priset dvs runt $250. Detta gör att sannolikheten att hitta biomarkörer ökar samtidigt som fler nu har råd att använda utrustningen. De senaste årens vetenskapliga publikationer har därför mer och mer kunnat handla om proteindata och resultaten visar på potentiella biomarkörkandidater för sjukdom.

Ovanstående gör att intresset för att använda PExA har ökat markant och vi har därför för första gången börjat exponera oss på de stora lungkongresserna i Europa och USA.

Fokus börjar därför bli att mer och mer att nyttja de goda resultat som nu publicerats och nå ut till en större kundkrets som vi aldrig adresserat tidigare. Vi vill etablera instrumentet globalt på en stor och bred forskarmarknad inom allt från arbetsmiljörelaterad lungskada till allvarliga sjukdomstillstånd såsom Kol och lungcancer. Genom denna breda användning så ökar chansen att hitta biomarkörer för en eller flera sjukdomstillstånd. Vi försöker idag ha ett nära samarbete med våra kunder med målsättningen att förutom att sälja instrument till en stor forskarmarknad även att på sikt ta fram diagnostiska instrument som snabbt kan presentera relevant biomarkördata. Speciellt spännande är att Cancerfonden finansierat professor Sandra Lindstedt på Lunds universitet som bedriver en studie med målet att med hjälp av PExA hitta biomarkörer för att kunna diagnostisera och följa upp lungcancerpatienter. Ett diagnostiskt PExA-instrument skulle helt kunna förändra hur framtidens lungdiagnostik skulle kunna se ut. Exempelvis skulle en biomarkör för lungcancer innebära en enorm marknadspotential där ett PExA-baserat screeninginstrument kan användas globalt på vårdcentraler och sjukhus för att både upptäcka sjukdomen tidigare när den är behandlingsbar och för uppföljning av hur behandlingen har gått för att kunna upptäcka och ta hand om potentiella återfall.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Idag har vi modeller där vi både säljer och hyr ut instrument till våra kunder som är allt ifrån forskare, sjukhus och myndigheter till läkemedelsbolag och CRO-bolag som utför uppdragsforskning åt andra. Våra användare finns i totalt tio länder i Europa, USA, Sydafrika och Australien. Under det senaste året har vi kontaktats av flera internationella konsortier bestående av universitet, företag och läkemedelsbolag  som forskar inom lungsjukdomar. Ett exempel är konsortiet Nano Safety som drivs från Örebro Universitet som under förra året köpte ett PExA instrument som används för att studera lungförändringar hos personal inom 3D-printnings industrin. Vi vill mer och mer gå mot en hyresmodell för vårt forskningsinstrument för att få en regelbunden och mer förutsägbar intäkt samt har målsättningen att kunna erbjuda fler förbrukningsvaror och biokemisk analys i vår regi.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 7,4 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Vi skall använda pengarna till marknadsföring för att nå fler kunder inom den stora forskningsmarknaden. Detta gör vi genom fortsatt aktivt deltagande på de största lungkongresserna i Europa och USA, ett arbete som vi påbörjade under förra året och som har genererat hundratals nya kontakter. Vidare skall vi utifrån de resultat som förväntas komma under året även rikta våra insatser mot speciella grupper för att kunna inleda arbetet med att gå mot diagnostik.

Vilka är de största riskerna för PExA?

– Det finns naturligtvis många risker för ett litet företag just för att det är litet och har begränsade resurser. Så en stor risk är att kunna finansiera bolaget tills det blir lönsamt. Vi fokuserar på att driva bolaget kostnadseffektivt genom att arbeta nära våra användare där både de och vi är vinnare i att nya upptäckter kan publiceras till gagn för forskningen samtidigt som vi kan använda resultaten som marknadsföring och till produktutveckling. Att vi dessutom är en liten och effektiv organisation på endast tre personer gör att vi har en låg burn-rate.

Sen finns det alltid en risk med att någon kommer med konkurrerande teknologi men vi har hittills inte sett någon som kan få upp fokuserade prover från det nedersta av lungan på ett icke-invasivt sätt. Vi tror att intresset för att göra detta sannolikt kommer att öka i takt med att det upptäcks biomarkörer som härstammar från detta område. PExA har idag ett antal patent som täcker in vår produkt och vi arbetar kontinuerligt med att utöka vårt immaterialrättsliga portfölj för att skydda våra nuvarande och framtida affärer.

Det går att läsa mer om det vi gör och om riskerna i vårt emissionsmemorandum.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Idag finns det flera bolag som arbetar med utandningsprover av olika slag. De använder sig dock av helt andra tekniker såsom att kondensera utandningsluft eller att samla in flyktiga organiska gaser (VOC) i utandningsluften. Gemensamt för dessa är att materialet som samlas in inte har något speciellt ursprung utan blir en blandning av material från lunga, luftstrupen, munhåla och matsmältningssystemet.

Det unika med PExA är att genom att applicera ett speciellt andningsmönster i kombination med ett patenterat insamlingsinstrument så genereras partiklar som härstammar från de små luftvägarna som är det område längst ner i lungträdet där många lungsjukdomar etableras innan de sprider sig och kan detekteras någon annanstans. Detta gör att PExA kan liknas med att svepa en tops allra längst ner i lungan för att samla in ett lokalt prov liknande ett Covidtest som alla känner till idag. Skillnaden är dock att allt sker genom att enbart andas in i vårt instrument utan obehag och utan att stoppa ner något i halsen.

Detta gör att ett så kallat PEx prov kan anses som ett väldigt rent och lokalt prov från de små luftvägarna längst ner i lungorna där blodet syresättsnses som ett väldigt rent och lokalt prov från de små luftvägarna längst ner i lungorna där blodet syresätts.

pexa3

PExAs CTO, Svante Höjer på kundbesök hos tyska BAuA - Federal Institute for Occupational Safety and Health”

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Vi har egentligen två marknader som vi vill adressera med PExA. Dels är det vår nuvarande marknad där vi hyr ut och säljer forskningsinstrument globalt till lungforskare av många olika slag. Vi har bara skrapat på ytan på denna marknad och vi har idag ett 30-tal instrument ute hos exempelvis kunder inom arbetsmiljöforskning på universitet och statliga myndigheter i Tyskland och i USA. Inom exempelvis astmaforskning har vi kunder på universitet och privata vårdcentraler, vidare så pågår det lungemboli- och flera lungcancerstudier på universitetssjukhus. Enligt data från världshälsoorganisationen (WHO) är lungsjukdomar idag den tredje vanligaste dödsorsaken i världen, med över fem miljoner dödsfall årligen. Det betyder att det finns ett enormt behov av att kunna förstå sig på, diagnosticera och behandla denna typ av sjukdomar som ofta upptäcks alldeles för sent.

I världen finns det 10 000 institutioner som bedriver lungforskning och PExA har identifierat närmare 1 500 forskargrupper inom akademi, sjukvård och inom den globala läkemedelsindustrin som aktivt söker efter biomarkörer och därmed direkt skulle kunna ha nytta av PExA-instrument.

Vidare så går hela utvecklingen inom sjukvården mot mer individualiserad vård vilket även kallas för precision medicin vilket egentligen är en stor anledning till att man söker efter biomarkörer för sjukdomar. När man vet vilka signaler eller biomarkörer som olika sjukdomar ger avtryck för så kan PExA instrumentet anpassas för att snabbt och enkelt detektera dessa. Marknaden är därav olika grader av gigantisk beroende på vilken sjukdom som biomarkörerna identifierar. Exempelvis skulle ett diagnostiskt instrument för lungcancer förutom att kunna användas på samtliga sjukhus även kunna adressera 100-tusentals vårdcentraler i världen och dessutom generera många provtagningar både genom screening- och uppföljningsprogram efter behandling.

Så sammanfattningsvis är marknaden stor inom både forskning där vi befinner oss idag och inom diagnostik dit vi vill komma i framtiden utifrån de resultat som nu genereras hos våra användare.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i PExA?

– Jag tycker att man skall investera i PExA om man är intresserad av att vara med på en spännande resa tillsammans med ett bra och kompetent team där bolaget har en stor värdeökningspotential på aktiemarknaden. Vi har en produkt med en enorm möjlighet att helt kunna förändra hur lungsjukdomar upptäcks och behandlas i framtiden. Denna produkt börjar nu generera vetenskapliga resultat som vi kan bygga vidare på för att få fler kunder och gå mot framtida diagnostiska applikationer. Vi har precis börjat skrapa på ytan och arbetar idag egentligen bara med kunder som kontaktat oss utifrån de vetenskapliga publikationer som de har tagit del av. Nyligen har vi börjat bredda vår marknadsföring med deltagande på de största lungkongresserna i världen och har etablerat kontakt med 100-tals nya potentiella kunder som vi nu bearbetar.

Detta sammantaget tycker jag är bra skäl till att investera i PExA, det tänker jag göra.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser PExA då?

– Jag ser att PExA om 5 år har minst en diagnostisk produkt ute på marknaden som gör stor skillnad för patienter och samhälle, vilket betyder att vi har en väsentligt högre försäljning av instrument och förbrukningsvaror än i dag.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 24 juni - 10 juli 2024.
Teckningskurs: 0,35 SEK per aktie.
Emissionsvolym: Ca 7,4 MSEK.
Värdering: Ca 14,8 MSEK pre-money.
Teckningsåtaganden: Ca 48 procent.
Handelsplats: Spotlight Stock Market.


Dokument och filer

Memorandum

Emissionssida

Videopresenation

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via BankID

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
INTERVJU - Carl Sundblad
27.06.2024

INTERVJU - Carl Sundblad

I senaste Stockpicker Fund Timer intervjuades Carl Sundblad som förvaltar den flerfaldigt belönade fonden Cliens Småbolag.

Berätta kort om dig själv.

– Jag är 39 år, gift och två barn och har haft ett stort aktieintresse sedan tonåren. På fritiden är jag helst på sjön eller vintertid i bergen med skidor på fötterna.

Cliens småbolagsfond har en imponerande utveckling sedan lanseringen. Vad ligger bakom dessa framgångar? Beskriv gärna processen och hur ni jobbar.

Historiskt sett finns det ett tydligt mönster att kvalitetsbolag, definierat som växande, lönsamma och högavkastande (mätt som avkastning på eget eller sysselsatt kapital) bolag över tid presterar klart bättre än marknaden. Vi har en målsättning just på dessa parametrar att fondens innehav över tid i genomsnitt ska växa med 10 procent per år, ha en rörelsemarginal om 10 procent samt uppvisa en avkastning på eget kapital om 15 procent eller mer över tid.

Dessa faktorer är utgångspunkten för vad vi letar efter. Därefter försöker vi skapa oss en bild över var bolaget kan tänkas vara om ca 5 år i termer av omsättning, resultat och tänkbar värderingsmultipel i ett sådant scenario. För att vi ska vara intresserade av att investera i ett bolag vill vi kunna se en tydlig möjlighet till en klart bättre avkastning än vad börsen i stort kan tänkas ge över fem år.

Vilken typ av bolag gillar du mest att investera i?

– Givet vad vi letar efter i ett bolag så hamnar vi ofta i till synes tråkiga och förutsägbara branscher, gärna med ett stort inslag av repetitiva intäkter från exempelvis service eller mjukvara.

Vi har en tro att historien ofta är en ganska god vägvisare för framtiden och bolag som har en fin historik fortsätter påfallande ofta att prestera goda resultat även i framtiden. Väldigt mycket handlar i vår värld om att inte göra fel och då faller många branscher och bolag bort.

Enligt era fondregler kan fondens största innehav motsvara maximalt 5 procent av fondens totala värde? Kan du berätta liter mer om detta. Vilka är för- och nackdelarna?

– Fonden är en så kallad UCITS fond och gränsen är då 10% för ett individuellt innehav och summan av innehaven som överstiger 5% får inte överstiga 40% som andel av fondens värde. Jag upplever inte att det är en nackdel och det passar oss ganska väl då vi tror på en god riskspridning och försöker har en relativt likaviktad portfölj där ett stort antal innehav tillåts vara med och bidra.

Typiskt sett ligger de flesta av våra innehav i spannet 2-3 procents vikt med ett fåtal uppemot 4 procent. Det är sällan vi har en uppfattning om precis vilket innehav som kommer ha ett starkt år på börsen ett specifikt år utan vi försöker hitta en grupp av bolag som över tid har möjlighet att överprestera marknaden i stort.

Är det någon speciell typ av bolag som ni väljer att inte investera i? Och varför i så fall
– För det första så undviker vi alla bolag som inte tjänar pengar. Det är ett bra sätt att undvika de allra största misstagen på börsen. Sen försöker vi hitta bolag som i så stor mån som möjligt kan kontrollera sitt eget öde genom prissättningen på bolagets produkter eller tjänster och då faller mycket av det som finns på sjön, i luften och i marken bort.

Vad tror du om börsutvecklingen de närmaste tolv månaderna?
– Ju fler år man hållit på med detta, desto ödmjukare blir man över svårigheterna att prognostisera framtiden, särskilt i ett så kort perspektiv som ett år så jag väljer nog att avstå en sådan spekulation.

Vilka risker på börsen ser du i närtid?
– Risker på börsen är ju i teorin något vi ska få betalt för att ta på oss som investerare. I dagsläget finns det gott om dem. Inflationen och ränteläget är kanske den risk som marknaden fokuserar allra mest på och där är nog utrymmet för besvikelser ganska begränsat nu. 2024 är ju ett år som enligt prognoserna kommer präglas av en låg tillväxt och då är det viktigt att inflationen fortsätter komma ner och inte får nytt bränsle under året.

Sen har vi som alltid geopolitiska och politiska risker i världen, även om de kan tyckas vara större för stunden än tidigare, men historien har visat att de ofta är av begränsad betydelse för hur bolagen utvecklas och hur börsen i förlängningen går.

Beställ Cliens kostnadsfria marknadsrapport

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker vd-intervju - “Svensk kryptobörs noterades idag på NGM”
13.06.2024

Stockpicker vd-intervju - “Svensk kryptobörs noterades idag på NGM”

Stockpicker fick en intervju med Arvid Börje Ramberg VD på GreenMerc som idag noterades på NGM via en övertecknad emission.

Grattis till noteringen! Hur känns det?

– Tack så mycket! Det känns fantastiskt. Att äntligen ringa klockan är ett kvitto på allt det hårda arbete som hela teamet har lagt ned. Vi är väldigt stolta och tacksamma över förtroendet alla nya aktieägare har gett oss och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda.

Vi vill veta mer om bolaget och er resa hittills, men först berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Självklart! 2013, under min studietid började jag min karriär på Avanza och jobbade kvar där till 2019. De sista åren arbetade jag som produktspecialist för börshandlade produkter. Därefter blev jag rekryterad till Morgan Stanley där jag var en del av teamet som emitterar den sortens produkter, såsom bull- och bear-certifikat. 2021 valde jag att lämna Morgan Stanley för att starta eget och grundade Augere tillsammans med två medgrundare, ett tradingcommunity som fokuserar på ETP:er. Våren 2022 blev jag tillfrågad om att ta rollen som vd för GreenMerc. Efter att ha sett produkten, träffat styrelsen och hört om deras planer, kände jag att detta var en klockren möjlighet! Att få chansen att bygga en produkt som inte finns i Sverige i en sådan spännande tillväxtbransch kunde jag inte tacka nej till.

Kan du beskriva GreenMerc och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– GreenMerc är ett mjukvarubolag med ambitionen att vara bryggan mellan gammalt och nytt, målet är att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och digitala tillgångar. Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder vi en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för våra kunder.

Berätta mer om er kryptobörs Trijo som är Sveriges första i sitt slag.

– Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Vi är specialiserade på digitala valutatjänster och pionjärer inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med vår app, tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för 24 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Vi har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Förutom det har vi lägst avgifter bland de svenska aktörerna samt en tjänst som möter riktiga traders behov, med grafer du kan göra tekniska analys i och en rderbok med riktigt bra volym och spread.

Ni har just fått in ca 22,4 MSEK i emissionen inkl. övertilldelningsoption före emissionskostnader. Vad kommer ni använda pengarna till i första hand?

– Eftersom vi redan har en lönsam verksamhet med positivt kassaflöde, behöver vi egentligen inte pengarna i sig. Däremot ser vi stora möjligheter med att ha en likvid aktie som vi kan använda för förvärv när vi konsoliderar marknaden. De extra pengarna kommer också att hjälpa oss att snabbare exekvera vår ambitiösa utvecklingsplan och utöka vår marknadsföring för att driva tillväxten ytterligare.

Hur stor är GreenMercs potentiella marknad?

– Vår potentiella marknad är enorm! Vi ser stora möjligheter att erbjuda våra kunder, som nu är intresserade av digitala tillgångar, mer traditionella banktjänster och därmed öka intäkt per kund. Marknaden för digitala tillgångar är globalt värd cirka 2,5 biljarder dollar och fortsätter att växa. Under nästa år börjar ett harmoniserat europeiskt regelverk, MiCA, att gälla, vilket kommer att ge mer tydlighet i branschen och öppna för att traditionella finansiella institut börjar intressera sig för detta tillgångsslag. Vi kommer då att vara i en mycket bra position för att möta denna efterfråga.

Hur ser er konkurrenssituation ut?

– Det finns flera svenska och nordiska aktörer som har varit etablerade i flera år. Ingen av dem har kunnat visa upp våra tillväxtsiffror eller vår utvecklingstakt de senaste åren. Vi är den enda svenska aktören med en orderbok, limitorder, staking, avancerad handel med grafer för teknisk analys, och vi förbättrar ständigt våra funktioner. Jag är övertygad om att vi kommer vara med och konsolidera den nordiska marknaden och konkurrera med de globala jättarna!

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall bli aktieägare i GreenMerc?

– Vi bygger ett bolag som vi själva vill vara, och är, aktieägare i. Vi är ett entreprenöriellt och drivet bolag vars största fokus är att bygga bra produkter till våra kunder för att på det sättet skapa aktieägarvärde. På listan över de största ägarna finns delar av styrelsen och ledningen, vilket betyder att vi sitter i samma båt tillsammans med alla nya ägare som kommer in i och med noteringen, vilket är över 1000 stycken. Vi är opckså bara i början av vår resa, så här finns möjligheten att vara med tidigt i ett spännande företagsbyggande!

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser GreenMerc ut då?

– Om fem år tror jag att vi har uppnått de mål som vi målar ut i vårt investeringsmemorandum. Att genom att på ett lönsamt sätt fortsätta bygga innovativa produkter etablera oss som en kundvänlig och innovativ aktör på den europeiska fintech-scenen.

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Peptonic Medical
04.06.2024

Stockpicker intervjuar - Peptonic Medical

Peptonic Medical AB är ett svenskt biomedicinskt företag som utvecklar och säljer kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Företagets produkter marknadsförs under varumärkena VagiVital, Vernivia eller som white label och finns tillgängliga i Norden och på flera andra geografiska marknader. Portföljen utökas kontinuerligt med nya produkter.

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag har en naturvetenskaplig bakgrund och en lång karriär inom life science. Det är hisnande att tänka tillbaka på att jag har arbetat med läkemedel och medicintekniska produkter i 25 år, men jag har valt att stanna då det har känts meningsfullt att bidra till välmående och bättre hälsa. 

anal

Anna Linton, VD

Jag inledde min karriär på stora bolag som Wyeth, Pfizer och Abbott. Under de senaste tio åren har jag varit VD för mindre, expansiva bolag, både familjeägda och noterade. Tyngst väger mina erfarenheter inom försäljning, marknadsföring, affärsutveckling och produktutveckling. Att arbeta i mindre tillväxtbolag innebär samtidigt att man involveras i väldigt mycket vilket ger lärdomar som spänner över verksamhetens alla områden.

Kan du beskriva Peptonic Medical och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Peptonic Medical AB är ett svenskt medicintekniskt företag som utvecklar och säljer kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Företagets produkter marknadsförs under varumärkena VagiVital, Vernivia eller som white label, och finns tillgängliga i Norden såväl som på ett flertal geografiska marknader. Vår vision är intimhälsa ska vara naturligt, tryggt och enkelt för kvinnor att vårda på egen hand.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Affärsmodellen bygger på att etablera en stark nordisk referensmarknad (proof of concept) med försäljning i fysiska apotek, nätapotek och egna nätbutiker. Parallellt arbetar vi med att lansera företagets portfölj på valda geografiska marknader genom samarbeten med lokalt förankrade partners, med målet att uppnå lönsamhet på fler marknader. Våra partners säljer produkterna endera under våra varumärken VagiVital och Vernivia, alternativt under sina egna respektive varumärken.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 61,4 MSEK. Vad skall Ni använda pengarna till?

– Genom företrädesemissionen tillförs Peptonic Medical de likvida medel som behövs för att framför allt stödja företaget internationella tillväxtresa, vilket ger ekonomisk stabilitet och förutsättningar att realisera bolagets inneboende potential. Nettolikviden från företrädesemissionen kommer vi att använda för:

* Expansion i USA, inklusive utveckling av VagiVital-varumärkesplattformen, varumärkesstrategier och marknadsaktiviteter
* Kvalitetsarbete (MDR och ICDR-certifiering) och patent
* Produktutveckling (för att kontinuerligt stärka erbjudandet för partners och konsumenter)
* Återbetalning av lån
* Övriga operationella kostnader

Dessa satsningar syftar till att driva bolagets tillväxt och stärka företagets position på den internationella arenan.

peptonic2

Vilka är de största riskerna för Peptonic?

– Jag skulle säga att det är att vår försäljning inte tar fart på ett tillfredställande sätt, vilket även inkluderar att våra partners inte levererar som förväntat. Det är också något som föranlett att vi har förtydligat våra prioriteringar, med tydlig inriktning på försäljningstillväxt.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Vi möter konkurrens från både medelstora och stora företag med betydande resurser för att marknadsföra sina egenvårdsprodukter. Samtidigt har Peptonic Medical en konkurrenskraftig produktportfölj, som företag har vi även en unik styrka i att vi enbart fokuserar på intim hälsa. Vårt engagemang och resurser är helt dedikerade detta område, och vi kan ge våra produkter och kunder odelad uppmärksamhet.

Företagets marknadspositionering, att erbjuda kvinnor en helhetslösning för att på egen hand ställa rätt diagnos, behandla och förebygga intima medicinska åkommor, differentierar oss från konkurrenterna. Våra produkter har även konkurrensfördelar. Ett exempel är VagiVital AktivGel mot vaginal atrofi. Gelen har fantastiska återfuktande egenskaper men är även helt kladdfri, vilket särskiljer VagiVital AktivGel från andra produkter på marknaden. Ett annat exempel är Vernivia för behandling av bakteriell vaginos. Vernivia ger snabb symtomlindring, återställer normalt pH och stärker underlivets naturliga försvar. Det finns ingen annan egenvårdsbehandling mot bakteriell vaginos som i en och samma produkt har dessa egenskaper. Vi erbjuder även ett egendiagnostiskt test för bakteriell vaginos som ger högre precision än andra snabbtester för hemmabruk. Vårt test baseras på två mätpunkter, medan konkurrenternas enbart mäter pH.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

– Det globala marknadsvärdet för intim egenvård är betydande med en stark tillväxt som drivs av trender som ökad medvetenhet om intim hälsa, kvinnors efterfrågan på lättillgängliga naturliga egenvårdsprodukter och tillförlitligheten hos kliniskt bevisade produkter.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Peptonic Medical?

– Företaget har en befintlig portfölj med sju produkter varav fyra volymprodukter med konkurrensfördelar. I pipeline finns fyra produkter som är klara för lansering. Genom partnerskap i USA och etablering på utvalda europeiska marknader har företaget även skapat en stark grund för internationell expansion. Sammantaget vilar företaget på en stark grund och är väl rustade för att möta en ökande efterfrågan av lättillgängliga och naturliga egenvårdslösningar, både på våra lokala marknader och internationellt.

Att investera i Peptonic Medical gör att du inte bara är en del av ett företag med potential att växa, utan också att leda utvecklingen inom intim egenvård. Vi är på en spännande resa mot att förbättra kvinnors intima hälsa, och varje investering tar oss närmare att realisera vår vision.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Peptonic Medical ut då?

– Om fem år är Peptonic Medical ett internationellt och finansiellt starkt företag med en marknadsledande position inom intima egenvård, särskilt i USA och Europa. Företaget har en stabil och växande omsättning. Vår finansiella stabilitet har möjliggjort strategiska investeringar i marknadsföring och infrastruktur, vilket ytterligare har förstärkt företagets tillväxt.

Produktportföljen har succesivt breddats vilket både förbättrat och kompletterat våra erbjudanden. Vi har en stark digitala närvaro med en växande e-handelsplattform som når kvinnor direkt på flera internationella marknader, vi har även skapat lokala forum på marknaderna vi agerar på för kvinnor att öppet kunna adressera sin intima hälsa.

En dröm är att varje kvinna i vår målgrupp har minst en av våra produkter i sin handväska eller på sin badrumshylla. Jag hoppas att vi i alla fall har lyckats komma halvvägs om fem år.


Erbjudande i sammandrag

Teckningsperiod: 28 maj 2024 – 12 juni 2024 (notera att vissa förvaltare stänger sin anmälningsperiod vid ett tidigare datum)

Handel med uniträtter: 28 maj 2024 – 7 juni 2024

Teckning med företrädesrätt: Befintliga aktieägare erhöll en (1) uniträtt för varje en (1) aktie som ägdes på avstämningsdagen den 24 maj 2024. En (1) uniträtt ger rätten till att teckna en (1) unit. En (1) unit består av fyra (4) nyemitterade aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO5

Teckningskurs: Teckningskursen är 0,04 SEK per unit, motsvarande 0,01 SEK per aktie då teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt

Emissionslikvid: Vid full teckning i företrädesemissionen tillförs bolaget 61,4 MSEK före emissionskostnader och vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner som erbjuds inom ramen för erbjudandet kan bolaget komma att tillföras ytterligare högst 39,9 MSEK

Tecknings- och garantiåtaganden: Företrädesemissionen omfattas till cirka 68,7 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden, varav 15,7 utgörs av teckningsförbindelser och 53 utgörs av garantiåtaganden

Teckningsoptioner av serie TO5: Varje teckningsoption av serie TO5 ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO5 uppgår till 0,013 SEK.


Dokument och filer

Emissionssida

Prospekt

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via Mangold

Hemsida

Peptonic Medical
Stäng×
Stockpicker intervjuar - ZignSec
23.05.2024

Stockpicker intervjuar - ZignSec

ZignSec är en RegTech-koncern som tillhandahåller en heltäckande KYB/KYC och compliance-plattform. Plattformen erbjuder lösningar som används av företag som i sin tur kan optimera sina processer för ”onboarding” av såväl bolagskunder som konsumenter och samtidigt säkerställa regelefterlevnad i den ständigt föränderliga miljön av regulatoriska krav, både på lokal och global nivå, inom bland annat kundkännedom och åtgärder mot penningtvätt. ZignSec fokuserar i nuläget på att utveckla en fokuserad uppsättning av standardiserade lösningar som är skräddarsydda till specifika branschers behov som exempelvis; finansiella tjänster, inlösande banker, spelbolag och andra starkt reglerade områden som berör digitala B2C och B2B-tjänster.

Could you tell us a bit about yourself and your background?

– As the CEO of ZignSec, I'm excited to share a bit about myself and my background. Originating from the Netherlands, I bring a wealth of experience as a C-level manager and change leader, driven by a deep passion for FinTech and global payments. My expertise in this field, particularly in global payments (issuing and acquiring), is backed by a data-driven and result-oriented approach. 

Throughout my career, I have consistently applied best business practices to enhance, expand, and scale businesses. My proven track record is a testament to my commitment to excellence and my ability to execute innovative strategies in globally operating tech companies. My strategic decision-making is always centered around understanding and meeting customer needs. 

glenn

Glenn Mac Donald, VD

I excel in managing supplier relationships, identifying new customer opportunities, and delivering product developments. My background includes successfully navigating political and multi-stakeholder environments, a testament to my ability to handle complexity. In an agile FinTech environment, I foster transparency and always approach challenges as opportunities rather than threats.

At ZignSec, I leverage my experience to drive the company's vision forward, ensuring we continue to lead and innovate in the industry.

Please give our readers an introduction to ZignSec.

– The ZignSec Group is at the forefront of the RegTech industry, focusing on simplifying KYC and KYB processes. Our solutions are designed to streamline the way businesses meet regulatory requirements, simplifying customer onboarding and ongoing monitoring. We offer a wide range of services, including identity verification, document authentication, biometric checks, and AML screening, all tailored to help businesses maintain compliance in sectors like banking, finance, and e-commerce.

 We are committed to transparency and continuously work on improving our services. Our international team is always on top of the latest industry trends and regulatory changes, ensuring that our solutions are both innovative and effective. At ZignSec, we see ourselves as more than just a provider of verification and compliance solutions. We are a trusted partner dedicated to innovation and maintaining the highest security standards, helping our clients navigate complex regulations with confidence. Our goal is to support our clients' success, as their achievements are our achievements.

Online Identity Verification 1

Could you elaborate on ZignSec's business model?

– ZignSec provides digital identity verification and compliance solutions for regulated industries. Our platform includes services like onboarding, KYC, KYB, AML, and identity verification, accessible through API or web portal. By aggregating verification methods from over 200 countries, ZignSec offers a streamlined and cost-effective approach to global compliance.

Our business model is designed to ensure a sustainable revenue stream while providing maximum value to our clients. We have three primary revenue streams. First, there's a setup fee that covers the initial integration costs when a new client comes on board. Then, most of our solutions have a monthly subscription fee which gives clients ongoing access to our platform. Lastly, we charge a transaction fee, which is usage-based and varies depending on the solutions used.

There are several advantages to our platform-enabled services. First, the low integration costs make it easy for new clients to adopt our platform. Our system is also highly scalable, meaning clients can increase their usage without needing to significantly increase personnel costs. Plus, the high costs associated with switching from our platform contribute to a high retention rate.

ZignSec is currently raising 33,5 MSEK in a rights issue. How are you going to use the proceeds from this transaction?

– We're planning to use these funds to drive our growth in several important ways. A major part of the investment will go into enhancing our technology. This will help us keep our digital identity verification and compliance solutions competitive; not only to meet current client needs but also to innovate for the future. We're also boosting our sales and marketing efforts to reach more clients across different industries and regions, aiming to increase our market presence and drive revenue growth. Additionally, we're setting aside funds for working capital to help us quickly respond to new business opportunities and support customer projects as they arise. Lastly, some of the proceeds will cover our operating expenses and general costs, ensuring that we can continue to operate smoothly and efficiently while providing confidence in our financial health to our stakeholders.

What does your competition look like and what do you do better/differently than your peers?

– What really differentiates ZignSec in this competitive landscape is our extensive and unique product range that addresses both KYC (Know Your Customer) and KYB (Know Your Business) requirements. This allows us to meet a wider array of customer needs than many of our competitors. We also specialize in providing customized solutions, carefully tailored to the specific demands of each client, whether they are large-scale operations or niche markets. Our services are designed to grow with our clients, offering scalable solutions and continuous support that help foster strong, loyal customer relationships as their businesses expand and as regulatory environments evolve. Moreover, our approach is intensely customer-centric. We strive to build lasting relationships by continually adding value and adapting to our clients’ changing needs. In addition, we are deeply committed to innovation and technology. By investing heavily in research and development, we ensure our solutions are at the forefront of industry trends and compliance changes, keeping our offerings effective and up-to-date. This multifaceted strategy is what makes ZignSec a standout in the RegTech field.

What is the size of ZignSecs's potential market?

– ZignSec operates in a substantial and diverse potential market, driven by the global push towards stricter anti-money laundering (AML), Know Your Customer (KYC), and Know Your Business (KYB) regulations. Our strategic focus is on expanding our operations in key global regions including Europe, Latin America (LATAM), Asia-Pacific (APAC), and Africa, leveraging our unique position.

Europe is our core market, where we have established strong relationships and trust, serving as a hub for financial services that require stringent compliance, which continually drives the need for our KYC and AML solutions. In LATAM, we're tapping into a burgeoning market with growing digital innovation, where financial institutions and e-commerce platforms are adapting to stricter regulatory frameworks, presenting significant opportunities for our services. The APAC region is witnessing rapid technological advances and a dynamic startup ecosystem, necessitating strict financial regulations, making it a strategic focus for expanding our customer base with advanced, tailored solutions. Africa presents an exciting growth market with its rapid digital transformation and rising mobile penetration, despite a varying regulatory landscape, creating a strong demand for digital identity solutions.

According to you, why is buying shares in ZignSec a good investment?

– Investing in ZignSec is a wise decision because we're in the fast-growing field of regulatory technology, where demand for our digital identity verification and compliance solutions is skyrocketing. We offer top-tier, adaptable technology that makes integration easy for companies around the world, ensuring our solutions scale with our clients’ growth.

Our team is comprised of seasoned industry experts who drive our strategic growth and innovation. Financially, we’ve demonstrated strong performance gaining new customers in both existing and new geographical markets, supported by our commitment to building long-lasting customer relationships, which translates to reliable, recurring income for our company.

We consistently invest in research and development, keeping our solutions ahead of industry trends and expanding our market leadership. As a publicly listed company, we maintain the highest standards of transparency and regulatory compliance, giving our investors’ confidence in their decision to invest.

While we are optimistic about our future, potential investors must conduct their own research and consider their financial situation and investment goals before making decisions.

Finally, what is your long-term vision for ZignSec? Where do you see the company 5 years from now?

– As the CEO of ZignSec, my long-term vision for the company extends beyond just leading in digital identity verification and compliance solutions; I aim to make a significant global impact in these areas. Over the next five years, our strategy involves expanding our global footprint, particularly strengthening our presence in Europe, and significantly grow in Latin America, Africa, and APAC to cater to diverse regulatory needs and increase our market share. We plan to continuously innovate, staying at the forefront of AI and technological advancements to keep our solutions cutting-edge and in line with industry trends and regulations.

We are also focused on leading in key verticals such as financial services, e-commerce, e-gaming, and healthcare by providing tailored solutions that meet specific compliance needs. Operational efficiency is another major goal; we intend to streamline our operations and reduce costs through better technology use and data consolidation, which will enhance our overall efficiency. Additionally, enhancing customer satisfaction is crucial for us; we're committed to prioritizing long-term relationships and exceptional service to continually improve customer satisfaction scores. Lastly, we aim to create a great workplace by developing a supportive and innovative environment that attracts a diverse group of talented, open-minded individuals, making ZignSec a great place to work.

By accomplishing these objectives, we anticipate substantial growth, sustained innovation, and long-term success, positioning ZignSec as a compelling choice for our shareholders.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 17 maj - 31 maj 2024.
Teckningskurs: 0,25 SEK per aktie.
Emissionsvolym: ca 33,5 MSEK 
Värdering: ca 22,3 MSEK pre-money.
Teckningsförbindelser och emissionsgarantier: ca 75%.
Handelsplats: Nasdaq First North Growth Market.


Dokument och filer

Prospekt

Anmälningssedel

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Videointervju

Hemsida

 

 

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar MGI
22.05.2024

Stockpicker intervjuar MGI

MGI är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget driver en annonsmjukvaruplattform som matchar den globala annonsörens efterfrågan med annonsutbud från utgivare som berikar processen med förstapartsdata från egna spel.

You recently announced the planned renaming of MGI to Verve, as the conclusion of a transformation process to become a media company. Could you describe again what MGI or Verve does today and why exactly this renaming?

– MGI or Verve is a leading marketplace for in-app advertising in North America and Europe. Powered by Artificial Intelligence, we enable advertisers and publishers to buy and sell advertising space in mobile apps, connected TV, and other emerging channels in a fully automated way. We are particularly good at enhancing this process with additional, privacy-compatible information and data so that advertisers can better assess the relevance of the app user to whom the ad is displayed, resulting in a higher willingness to pay and thus higher revenues for the publisher. Today, we generate over 80% of our revenue from this business. We have a global footprint, with North America accounting for the majority at almost 65%.

The name change reflects this development. Our operational media business has been running under the Verve brand for some time. We have now decided to rename the listed holding company as well. We want to make clear that we have become a media company, as many capital market participants still associate the name MGI primarily with the games sector. Unifying all under one brand also creates synergies between the listed holding company and the operating business in the area of marketing. With our pivot away from a games company, we are no longer dependent on the hit-driven character of the games market but are able to show continuous organic growth. Although we still have a games portfolio, which plays an important role in our advertising business, our clear focus is on the advertising business, which is growing strongly organically and is much more predictable and scalable.

You recently published your Q1 report. Can you give us an update on how business is going at MGI?

– We are doing exceptionally well. We kicked off 2024 at full speed, achieving the best first quarter in our company's history with a remarkable pure organic growth of 21%. We substantially increased the number of large software clients, which has risen by 30%, as well as the spending from our existing clients, which was up by 10%. Our innovative AI-driven solutions for ID-less targeting are resonating with the market, generating growing demand. Additionally, the industry has taken notice, and we have received several prestigious awards in recent months, further enhancing our reputation and driving our momentum.

Exciting developments have recently taken place in the advertising market. Following Apple, Google also announced at the beginning of the year that it wanted to restrict the use of advertising identifiers such as cookies. A few months later, they took a step back and postponed this until 2025. Can you tell us what the consequences of restricting advertising identifiers will be for the industry and for MGI / Verve?

– Advertising identifiers such as cookies for the browser and IDFA (Apple’s identifier for Advertisers) or GAID (Google Advertising ID) for apps are technologies that are used to track and identify users on the Internet. Cookies are small text files that are stored on a user's computer by websites in order to store their behavior and preferences. IDFA and GAID are unique identifiers provided by mobile operating systems (iOS and Android) to track user behavior in apps and enable targeted advertising. Apple has already restricted the use of its identifier. Now, publishers on iOS devices must actively ask users for their consent to use identifiers for advertising tracking before using the app. As a result, around 75% do not do this. For these 75%, no information is available that could be used to display targeted advertising, which has far-reaching consequences for the entire advertising industry, advertisers, publishers and advertising companies. While at first glance this seems to make total sense from a privacy perspective, this approach is also heavily criticized by walled gardens such as Apple and google, not only by the advertising industry, but also by competition regulators. Because what happens is that the walled gardens continue to have considerable data at their disposal and can use it for advertising purposes while excluding others. In this way, they increase their market power, further close the walled gardens and force publishers to cooperate with the walled gardens. In doing so, they weaken competition, which has a negative impact on efficiency in the advertising market. This is also the reason why google, after heavy criticism, has postponed the implementation until 2025. Overall, there is however the trend towards more and better privacy, also driven by the consumers as well as the regulators.

While those identifier and cookie changes pose a threat to the market, they also present a big opportunity. We at MGI/Verve have started early to invest in products that do not require the use of identifiers and personal data or use them in a way that they don’t leave the user's device, which is in line with the wish for privacy as well as regulations. The former, for example, is our Moments.AI product, which relies entirely on the use of contextual data. This data does not allow any direct conclusions to be drawn about the individual and is therefore completely harmless from a privacy perspective. At the same time, however, it can be used by a well-trained AI to categorize end users into specific categories with certain confidence values, which advertisers can then use to decide how valuable this user is. Our product ATOM 3.0, which is an on-device AI, belongs to the second category. It means that the entire process takes place directly on the end user's device. No data leaves the device, which is why the use of data is once again in line with Apple's guidelines, for example. As we started investing in this area at a very early stage, we are now far ahead in the industry, which is reflected in numerous awards and a strong increase in demand for these products.

You mentioned that the games still play a role. What role is that exactly?

Our games provide us with important data that we can use to train our AI. This applies more to our mobile and casual games portfolio than to our MMO portfolio. When you consider that Extreme Car Driving Simulator alone has almost 1 billion downloads, it shows the amount of first-party data we have at our disposal. In addition, our games provide us with exclusive ad spaces as well as an excellent test environment to test our products under real-world conditions and to further develop and optimize them.

How is the advertising market developing?

– The advertising market is linked to the overall economy; due to rising interest rates and the weakening economy, advertisers started to cut their advertising budgets during 2022. Fewer budgets mean less demand for advertising space, which in turn means that the prices for advertising space (the so-called CPMs) have declined. The advertising industry, including ourselves, usually monetizes in such a way that it takes a portion of the CPM for the respective service that is provided. In 2023, CPMs were down by up to 30% and sometimes even more compared to 2022. This means that as an advertising company, you first had to overcome this 30% negative price effect in order to compensate for this effect. We are pleased that we managed to do this throughout 2023. During this phase, when revenues and prices were under pressure, we concentrated on gaining further market share, which worked out pretty well. We now see that the market is slowly recovering even though there are still geopolitical risks. In addition to our customer growth, we also expect additional tailwinds from several major events that are coming up in 2024 that will inject additional budgets into the market, such as the US elections, the European Football Championships, and the Olympics.

What do you consider to be the biggest risks in the industry that might affect MGI?

– Specifically for the advertising industry, risks but also opportunities come from new regulations and/or unclear legal situations as well as from new technologies. Especially privacy and AI are driving factors. Both are the reason why innovation has been an important core element for MGI/Verve since we started building our media business. We focus on acting with foresight and actively invest in the future.

What is your vision for the future? If we have understood correctly, a key objective is that you want to increase your business with brands and advertisers, is that right? And is acquisitions part of your strategy?

– We have a clear vision of where we want to take our company. We see a strong path of sustainable organic growth ahead for the coming years. In recent years, we have primarily focused on our supply side as well as on data and AI targeting technologies. It is fair to say that we are now one of the leading companies in both areas, both in terms of our reach and in terms of quality and efficiency. Based on our proximity to the supply side and thus to the customer, we are well positioned to gain better data in a world without or with fewer identifiers. While both strong reach and quality supply, as well as data and technology to improve efficiency, are super relevant to advertisers, we mostly sell via DSPs now. We are now starting to focus more on increasing and improving our direct relations with advertisers and their agencies. These are the people who decide how advertising budgets are allocated, and it makes perfect sense for us to engage more directly with them and make them aware of our products.

While M&A was a big driver of our success and has built the basis of our successful advertising platform, we haven’t pursued M&A in the last two years. Our organic growth profile is strong; we don’t need M&A. Nevertheless, M&A can make sense if there is a strong strategic fit and the target allows us to address weaknesses in a targeted and efficient manner. We have always said that we keep looking around, and we also see that prices are much more attractive today than they were six months ago. But a lot of things really have to fit and come together for any acquisition. Our focus remains on organic growth and deleveraging.

Stäng×
Relaterade ämnen

Mina Bevakningar


Skapa konto gratis och lås upp våra Online FREE artiklar

Annons
Annons
Till början