Acast går från klarhet till klarhet. Efter Q3-rapporten stärks vi i vår positiva syn på bolaget

Sakta men säkert verkar podcastföretaget Acast få den uppmärksamheten från placerarna som det enligt oss förtjänar.

Acast gar fran klarhet till klarhet. Efter Q3 rapporten starks vi i var positiva syn pa bolaget

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1912 (17 november 2021)

ACAST | First North | 29,66 kr | KÖP

Operationellt går bolaget nämligen från klarhet till klarhet och sedan publiceringen av Q3-rapporten har aktien rusat med omkring 25%.

Under perioden juli – september ökade nettoomsättningen med imponerande 89%, jämfört med samma period i fjol, till 265,1 Mkr, tack vare en fortsatt stark trend i alla marknadssegment. Framför allt i Nordamerika har tillväxten växlat upp ordentligt och nådde 111% under kvartalet (123% organiskt), medan Europa ökade med 84% och övriga marknader med 72%.

Sammanlagt uppnåddes 891 miljoner lyssningar i kvartalet (809 miljoner Q3 2020) och antalet shower på plattformen har klättrat till över 35 000. Dessutom förbättrades intjäningsförmågan på lyssningarna (nettoomsättning per lyssning, ARPL) med 0,13 kr till 0,30 kr. Successivt förbättras även lönsamheten, även om rörelsresultatet justerat för jämförelsestörande poster var fortfarande negativt på -52,7 Mkr. Det är dock tydligt att man är på rätt väg och högre volymer i kombination med verksamhetens skalbarhet kommer i sinom tid även leda till svarta siffror på sista raden.

Glädjande är också att den nya tjänsten Acast+ verkar vara mycket populär och flera stora poddcast-profiler har börjat använda den. Acast+ erbjuder möjligheten att lansera annonsfria avsnitt och bonusinnehåll till betalande prenumeranter, utan att begränsa dem till en specifik lyssningsplattform. Tjänsten är ännu i beta-fas men ska lanseras innan årsskiftet.

En annan nyhet är samarbetet med det amerikanska bolaget Comscore med syftet att på bästa sätt kunna matcha rätt annonsör med rätt kreatör. Med hjälp av Comscores teknik kan man nu ytterligare finjustera träffsäkerheten och även säkerställa att annonsörer som inte vill synas i en viss kategori av podcasts, får sina önskemål uppfyllda.

Ett gott betyg för Acasts erbjudande och teknik kom för bara några veckor sedan, när BBC valde att förnya sitt samarbete för samtliga sina podcasts utanför Storbritannien. Samarbetet har pågått sedan 2018 och har alltså förnyats för ytterligare tre år. Dessutom tecknades ett internationellt avtal med Samsung som innebär att hela Acasts podcastportfölj kommer distribueras direkt till Samsung Galaxy-användare. Bolaget blir därmed initial partner i den europeiska lanseringen av Samsungs nya podcast-app, som kommer att vara förinstallerad på alla Galaxy-smarttelefoner samt tillgänglig för nedladdning för andra Samsung-användare. Det ökar exponeringen för Acasts podcasts för miljontals potentiella nya lyssnare som använder Samsung Galaxy-enheter idag och gör plattformen därmed ännu mer attraktiv för podcastkreatörer.

Vi känner oss stärkta i vår positiva syn på bolaget och dess aktie. Ledningen visar en bra känsla för att utnyttja tillväxtmöjligheterna i den snabbrörliga branschen och det finns dessutom gott om potential kvar, inte minst på marknader där man inte har egen personal på plats ännu. I dagsläget har man team i 12 olika länder och med hjälp av ett nytillsatt, internationellt expansionsteam ska man nu lansera sina tjänster i till exempel Singapore, Nederländerna och Italien.

Börsvärdet justerat för nettokassan motsvarar i skrivande stund knappt 4x årets förväntade nettoomsättning (EV/Sales). Även om det lär dröja ett tag tills bolaget blir lönsamt, så försvarar den förväntade tillväxttakten den typen av värdering och vi ser fortfarande en kurs kring 42 kr som motiverad och realistisk.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-11-19 06:21:00
Ändrad 2024-11-13 09:04:13