Är premien motiverad i Knowit?
I våras förvärvade Knowit branschkollegan Cybercom Köpeskillingen motsvarade en värdering på EV/EBITA 12x och P/S 1,3x räknat på Cybercoms försäljning och EBITA för 2020, vilket var en rimlig nivå.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1903 (13 oktober 2021)
KNOW | Mid Cap | 350 kr | NEUTRAL
Genom förvärvet av Cybercom, som fullföljdes den 1 juli, tar Knowit stora steg framåt på sin tillväxtresa. Cybercom har ett starkt fotfäste i Finland och kommer att kompletteras via Knowits starka ställning i Sverige och Norge. En negativ faktor är dock att Cybercoms kundbas är betydligt mindre diversifierad än Knowits. De 10 största kunderna står för 60% av försäljningen och den största kunden för 23% av försäljningen.
De fem största It-konsultbolagen i Norden har tillsammans en marknadsandel på 20% och konsolideringen i sektorn är i full gång. De senaste tre åren har Acandeo, HiQ och Data Respons blivit uppköpta. Vi räknar med att Knowit kommer vara aktivt i en fortsatt konsolidering av branschen då man så sent som i juni tog in 500 Mkr i en nyemission.
Nettoomsättningen ökade i Q2 med 20,5% till 1 033,7 Mkr (857,6) och justerat EBITA-resultat ökade med 35,2% till 98,3 Mkr Mkr (72,7). Koncernens alla tre affärsområden levererade högre omsättning och förbättrade resultat under Q2. Verksamheten inom affärsområde Solutions visade på en fortsatt bra marknad. Omsättningen ökade med bibehållen vinst, men med en något lägre marginal, jämfört med samma kvartal i fjol. Affärsområde Experience har efter förvärvet av Creuna stärkt sin position som Nordens ledande digitalbyrå.
Under flera år har vi sett en utveckling mot mer komplexa kundbehov som kräver kompetens i hela kedjan; från produktutveckling till helt nya kundgränssnitt och processer. Här kompletterar Cybercom Knowits erbjudande med mer tekniknära kompetenser och hållbarhetstjänster i framkant. Det sammanslagna bolaget får en starkare ställning gentemot större regionala IT-konsultbolag såsom TietoEvry.
Historiskt har Knowit varit duktiga på att integrera förvärv så ledningen har en bra kompetens som är viktigt då förvärv numera är en del av bolagets strategi. Knowits mål är att försäljningstillväxten ska uppgå till 15% per år organiskt och genom förvärv och EBITA-marginalen ska över tid öka till 12%. Ambitionen är samtidigt att utdelningen ska uppgå till 40-60 % av resultatet efter skatt. Utdelningen ska reflektera styrelsens uppfattning om den förväntade marknadsutvecklingen samt bolagets strategi för tillväxt.
De nya målen för tillväxt och lönsamhet ligger på nivåer klart över Knowits historiska nivå. De senaste åren har Knowit visat på en intäktstillväxt på 8-12% om man exkluderar fjolåret som hade en negativ påverkan av pandemin. Knowits tillväxt har de senaste kvartalen hållits tillbaka av negativ organisk nettorekrytering under Covid-19, medan det övergripande behovet av digitaliseringstjänster har ökat. Framöver räknar vi återigen med en positiv nettorekrytering.
På 2021 och 2022 års prognoser handlas aktien till P/e-tal på 25,5 respektive 23. Om man tittar på justerad EBITA på nästa års prognos betalas Knowit till 17x, vilket är klart över snittet för den nordiska IT-konsultsektorn. Historiskt har Knowit handlats till en rabattvärdering men så är alltså inte fallet längre. Idag handlas bolagets aktie till en tydlig premie. Dessutom är värderingen på multipelnivå rejält högre än vad den någonsin har varit tidigare. Med det som utgångspunkt väljer vi att upprepa vår neutrala hållning. Vore det inte för det faktum att Q4 och Q1 generellt är en stark period för konsultsektorn hade rekommendationen blivit Sälj.