Arjo – Vi satsar på vården

Sedan avknoppningen från Getinge i slutet av 2017 har medicinteknikbolagets aktie mer än fördubblats.

Arjo Vi satsar p vrden

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1810 (16 september 2020)

ARJO B | Large Cap | 53,7 kr | KÖP

Redan före coronakrisen befann sig bolaget i en gynnsam sits, tack vare ett konkurrenskraftigt erbjudande och starka underliggande drivkrafter inom vården. Bolagets produkter och lösningar är nämligen avsedda för patientförflyttning, hygien, desinfektion, förebyggande av trycksår och blodproppar samt diagnostik. Dessutom erbjuder man även sjukvårdssängar och olika tjänster som service och utbildning i samband med produktförsäljning.

Annons

Utbrottet av Covid-19 pandemin har markant ökat efterfrågan på högspecificerade sjukhussängar och trycksårsmadrassar, liksom aktiviteten inom uthyrningsverksamheten i USA. Samtidigt påverkas man negativt av den begränsade åtkomsten till sjukhus och äldreboenden, vilket påverkar främst produktkategorier som patienthantering, hygien samt service. Den totala effekten är trots allt positivt och koncernens nettoomsättning ökade organiskt med 2,8% under första halvåret i år till 4 537 Mkr.

Tack vare den fördelaktiga produktmixen har lönsamheten ökat i ännu större utsträckning och det justerade rörelseresultatet på 447 Mkr, var 34% högre än under jämförelseperioden. Fördelaktig i detta sammanhang var även den höga effektiviteten inom leveranskedjan och en fortsatt god kostnadskontroll genom hela värdekedjan. Mycket fokus och jobb har även lagts på kundfordringar genom hela organisationen, vilket återspeglas i det bästa kassaflödet i Arjos historia under just Q2. Det har ytterligare bidragit positivt till bolagets stabila finansiella ställning.

Balansräkningen har förvisso sina spår av ledningens Arjo 2020-plan, som förutom effektivisering inom koncernen och hela värdekedjan, även innehåller satsningar på säljorganisationen, produktutveckling och förvärv. Förra året investerade man till exempel i det amerikanska bolaget Atlas Lift Tech, som hjälper vården att förändra och förbättra hur de genomför patient- förflyttningar och lyft. Nettoskulden i relation till rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA, 12 månaders rullande) är därför på något höga 3,2x men med snabbt sjunkande tendens.

Just produktutveckling är en viktig anledning bakom bolagets starka ställning i respektive nisch och görs i nära samarbete med kunderna. Två mycket lovande nyheter lanserades under 2019 med WoundExpress och Auralis. Det förstnämnda addresserar sårvårdsmarknaden med en patenterad och banbrytande behandling av venösa bensår. Det andra stärker portföljen för trycksårsprevention, vilket är av stor betydelse för patienter med begränsad rörlighet och ömtålig hud, som antingen riskerar att få eller redan har trycksår.

Inte minst WoundExpress har potentialen att bli en viktig bidragsgivare till framtida tillväxt och efter EU-certifieringen jobbar man för närvarande för att få godkännande för den viktiga nordamerikanska marknaden. Produkten har redan lanserats i Storbritannien och det är inte osannolikt att man kommer berätta mer om utrullningsstrategin för resten av Europa på den kommande kapitalmarknadsdagen i november. Där lär vi sannolikt även höra mer om en uppdaterad strategi bortom 2020.

Strukturellt talar det mesta för en fortsatt fin resa för bolaget. Under många år har man byggt upp en stark position inom allt som kretsar kring mobilitet under hela vårdprocessen, både för patienten och vårdgivaren. Demografiska förändringar, såsom ett ökat antal äldre, digitalisering som påverkar hela värdekedjan, förflyttning av patienter från akutsjukvård till långtidsvård och ett ökande välstånd på tillväxtmarknader som skapar efterfrågan på kvalificerad vård är samtliga faktorer som bådar gott för en stigande efterfrågan på Arjos produkter framöver.

På kort sikt räknar vd Joacim Lindoff med en successiv återgång till mer normala volymer i de kategorier som hittills drabbats hårdare av Covid-19. Han tror också att försäljningen inom sjukvårdsängar, trycksårsmadrasser och relaterad uthyrningsverksamhet kommer återgå till mer normala nivåer under andra halvåret. Sammanlagt ska det leda till en gradvis stabilisering framöver där bolagets organiska omsättningstillväxt för Q3 respektive Q4 väntas landa inom målsättningen på mellan 2 till 4%.

I kombination med den stigande lönsamheten innebär det att bolaget är på god väg att öka vinsten med omkring 30% i år. Även för de kommande åren tror vi på tvåsiffrig vinsttillväxt, drivet av ökande volymer, en förbättrad kostnadseffektivitet och fördelaktiga produktmixförändringar genom nya lanseringar. Värderingsmässigt betyder det att P/E-talet sjunker relativt snabbt från cirka 26 på årets förväntade vinst till omkring 17, räknat på den förväntade vinsten 2022.

Vi tycker att exponeringen mot vården ligger rätt i tiden och tror därför på fortsatt positivt momentum för aktien. Rekommendationen höjs följdriktigt till Köp (Avvakta, Newsletter 1732), med riktkurs 63 kr.

NASDAQ Stockholm
ARJO_B
Sektor
Medicinteknik
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Arjo – Lösningar för en åldrande värld
Arjo är ett svenskt medicinteknikbolag med fokus på att förbättra livskvaliteten för personer med nedsatt rörlighet och åldersrelaterade hälsoutmaningar. Bolaget utvecklar och säljer produkter och lösningar till sjukhus och vårdinrättningar globalt – exempelvis patientlyftar, sjukbäddar, desinfektionsutrustning och sårvårdssystem.

Med en åldrande befolkning världen över står Arjo väl positionerat inom ett långsiktigt växande segment av vård- och omsorgssektorn.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2020-09-21 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:04:41