Byggmax - Vändning först nästa år?
Det har varit en utmanande period för de nordiska konsumenterna och det är fortsatt en betydande osäkerhet även om det finns ljusglimtar i form av fler bostadsförsäljningar och stärkt konsumentförtroendeindex på flera marknader. Ett bolag som har påverkats negativt är Byggmax.
NEUTRAL | BMAX | Mid Cap | 37 kr
Med den svaga utvecklingen de senaste två åren i ryggen, har bolaget nyligen presenterat finansiella mål. Styrelsen har beslutat att uppdatera de finansiella målen för att återspegla företagets ambition att växa mer än marknaden i kombination med lönsamhet och att upprätthålla en stark balansräkning. Det nya intäktsmålet är i att öka försäljningen med 5% per och baserat på att växa snabbare än den underliggande marknaden över en affärscykel. EBITA marginalen ska vara minst 7% per år. Tidigare var ambitionen att marginalen skulle ligga i intervallet 7-8%. Utdelningsandelen på 50% av nettovinsten ligger däremot fast. Även nettoskuldsättningen på mindre än 2,5x EBITDA exklusive effekten från leasingskulder och avskrivningar upprepas.
I Q1-rapporten lyfter Byggmax fram att kunderna är fortsatt avvaktande kring större renoveringsprojekt. Det krävs att kunderna börjar intressera sig för större projekt igen för att försäljningen ska ta fart. Byggmax försäljning fortsatte att rasa under Q1. Den jämförbara försäljningen minskade med 9,1% vilket är åttonde kvartalet i rad som försäljningen faller. Verksamheten i Sverige utvecklades relativt sett starkast med en nedgång på 4,9% jämfört med samma period året innan, bl.a. driven av framgångsrik försäljning under påsken. Rörelseförlusten ökade samtidigt till -162 Mkr (-139). Bruttomarginalen minskade med 50 punkter till 33,8% jämfört med föregående år, på grund av negativa hävstångs- och mixeffekter, medan den underliggande produktmarginalen utvecklades positivt.
En av ljuspunkterna i rapporten var att bolaget visade en fortsatt god kostnadskontroll. Förutom lägre kostnader är nettoskulden väsentligt lägre än motsvarande kvartal föregående år. Trots de senaste årens inflation har Byggmax en lägre kostnad per butik än vad man haft de senaste två åren och effektiva logistikflöden gör att bolaget kan hantera betydande volymökningar. Byggmax står därmed väl rustat när kunderna väl börjar renovera igen, men den stora frågan är när marknaden vänder.
Under andra halvåret 2024 blir jämförelsetalen lättare och de stora försäljningstappen borde ligga bakom bolaget nu. Dessutom hinner osäkerheten om marknaden förbättras under koncernens högsäsong som pågår under Q2 och Q3. Mycket pekar dock mot att marknaden kommer att vara fortsatt tuff under kommande kvartal och risken är att det dröjer till nästa högsäsong innan försäljningen tar fart på allvar.
Vi väljer att göra mindre negativa vinstprognosändringar efter Q1-rapporten, som dock är ett litet kvartal på året. Högsäsongen äger som bekant rum under Q2 och Q3. På 2024 och 2025 års prognoser handlas aktien till P/e-tal om 19 respektive 11. Värderingen kommer att sjunka när efterfrågan väl återkommer eftersom Byggmax är väl positionerat för en vändning med sin lågprismodell.
Även om efterfrågan under årets högsäsong torde bli bättre än under fjolårets dito kan den visa sig vara svagare än vad många hoppas på. Förvisso är kursen relativt oförändrad sedan årsskiftet men blickar man sex månader tillbaka är aktien upp ca 20% och har därmed utvecklats minst i linje med börsindex. Tittar man 12 månader bak i tiden har utvecklingen varit ytterligare något bättre.
Eftersom vi lutar åt att en tydlig vändning inträffar först nästa år (2025) ser vi inte några kurstriggers i närtid och förblir därmed neutrala till aktien med oförändrad riktkurs om 34 kr.
Källa: Infront