Compleo Charging – AC/DC

Tyskland menar verkligen allvar med sin omställning till elbilar. Människorna vill ha dem, tillverkarna kommer med allt fler nya modeller och regeringen öppnar plånboken för att finansiera kalaset.

Compleo Charging ACDC

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1860 (31 mars 2021)

C0M | Tyskland | 85,4 euro | KÖP

I Europas största och viktigaste bilmarknad såldes under december sju gånger så många elbilar som under samma månad året innan. Sammanlagt registrerades drygt 194 000 nya elbilar i Tyskland i fjol, vilket är en tredubbling från året innan. Landets största biltillverkare, Volkswagen, presenterade nyligen på en ”Power Day” nya aggressiva mål kring sin elbilssatsning, däribland sex batterifabriker och ambitionen att andelen helt eldrivna bilar ska stå för 70% av leveranserna i Europa år 2030.

Annons

Hypen eldas på av tyska staten, som under pandemin höjde sina subventioner vid elbilsköp till 9 000 euro. Utöver det vill man investera 2,5 miljarder euro i nya laddningsstationer, då en fungerande infrastruktur anses vara oumbärlig om man vill lyckas uppnå EUs klimatmål. I kristider är det dessutom ett bra verktyg att stötta ekonomin på ett hållbart sätt.

Elbilsfenomenet är visserligen inte begränsat till Tyskland och siffrorna som den europeiska federationen för transport och miljö har sammanställt för hela Europa är minst lika imponerande. Antalet elbilar i Europa har ökat från 610 000 år 2017 till 1,3 miljoner 2019 och förväntas explodera till 13 miljoner år 2025 och hela 33 miljoner år 2030. Det kommer krävas 2,2 miljoner offentliga laddstationer inom EU för alla dessa elbilar år 2030, vilket kan jämföras med de 175 000 som fanns vid slutet av 2019.

Som investerare har man hittills haft ganska få renodlade alternativ att satsa på för att försöka utnyttja denna megatrend, men sedan i höstas har det kommit några stycken till börsen, om än inte i Sverige. Norska Zaptec, som vi skrev om i november ifjol, rusade tex på kort tid med som mest nästan 400%. Även flera internationella aktörer såsom amerikanska Chargepoint och holländska EVBox har gått starkt. På den tyska marknaden hittar vi sedan oktober Compleo Charging Solutions.

Compleo grundades år 2010 och har hittills levererat fler än 25 000 laddstolpar för elbilar, de flesta på hemmamarknaden i Tyskland. Bolaget erbjuder laddstolpar och tillhörande mjukvara för både AC-laddning (växelström) och DC-laddning (likström) för offentlig användning samt inom fordonsflottor. Dessutom genomför man även nyckelfärdiga projekt inklusive planering och installation, och man tillhandahåller olika underhållstjänster. Därmed är man en riktig ”one-stop-shop” för sina kunder som omfattar välkända namn såsom Deutsche Post, Telekom, Siemens och en icke-namngett ledande tysk biltillverkare. Senaste exemplet är en stor, tysk energileverantör som nyligen tecknade ett tvåårigt ramavtal avseende bolagets nyutvecklade intelligenta ”wallbox”, som även ska säljas till privata användare framöver.

2021 fortsätter således på samma sätt som 2020 avslutades, nämligen med hög aktivitet och efterfrågan. Under helåret 2020 ökade nettoomsättningen med 118%, jämfört med året innan, till 33,1 Meuro, främst drivet av ett stort intresse för bolagets DC-laddningsstationer av vilka man levererade över 1 500 enheter. Samtidigt lyckades man lyfta lönsamheten, tack vare effektivitetsförbättringar som mer än kompenserade för expansionen av organisation. Verksamheten är dock fortfarande förlustbringande och rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) landade på -2,7 Meuro (justerat för engångskostnader).

Ledningen visar sig mycket optimistisk och siktar på en betydande omsättningstillväxt även under 2021. Under de senaste månader har man expanderat till både Schweiz, Österrike och Polen och för bara några dagar sedan annonserades förvärvet av tyska Wallbe som förväntas omsätta 25 – 30 Meuro i år. Wallbe tillför bland annat ett intelligent betalningssystem och fokuserar på områden såsom sol-optimerad laddning och nätintegration.

Den initiala köpeskillingen på 34,8 Meuro betalar man till tvåtredjedelar kontant och resten med nyemitterade aktier till en kurs på 91,21 euro. I samband med börsnoteringen tillfördes bolaget omkring 46 Meuro brutto, varav en betydande del används till att utöka produktionskapaciteten. Vid slutet av december hade man likvida medel på 36 Meuro och 3,8 Meuro i långfristiga skulder. Även efter Wallbe-affären har man alltså en bra buffert för att fortsätta expandera. Detta inte minst då ledningen räknar med att nå break-even på den justerade EBITDA-nivån redan i år, till följd av en förväntad stark omsättningstillväxt. För helåret spås en omsättning på 50 – 60 Meuro exklusive bidraget från Wallbe som ska konsolideras senast från och med maj. Totalt borde alltså en nivå kring 73 Mkr vara realistisk.

Inkluderar vi effekten av den kommande nyemissionen, motsvarar dagens börsvärde justerat för nettokassan omkring 4x (EV/Sales). Det är betydligt lägre än vad liknande, noterade konkurrenter värderas till och vi ser därför goda chanser för en positiv kursutveckling framöver. Den tilltagande konkurrensen i sektorn är dock något att hålla ett öga på och köprekommendation blir därför av spekulativ karaktär.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-04-06 09:42:00
Ändrad 2024-11-13 08:30:50