Edgeware – så fel det kan bli
En av årets största plumpar från vårt håll var att alldeles i börja på året peka ut nätverksbolaget Edgeware som en möjlig kursvinnare. Aktien har nämligen inte alls blivit någon kursvinnare, tvärtom hör den till en av årets kursförlorare med en nedgång om ca 60% sedan årsskiftet. Detta då man tvingades vinstvarna vid två tillfällen varav den första ca 24 timmar efter att vårt årliga ”Vinnarnummer” hade publicerats.
EDGE | Small Cap | 12,8 kr
Förvisso var vi relativt snabba med att revidera vår positiva syn (kursen stod då ca 75% högre än idag) men det förminskar inte skadan förstås då den ändå hade hunnit tappa 35-40% på kort tid. Och för Vinnarportföljens del gör ju rekommendationsförändring ingen större nytta heller. Den får dras med aktien ända till årets slut.
Det senast nämnda gjorde att vi hoppades på någon form av revansch när det nu inte blev någon vinstvarning inför Q3. Fjolårets kvartal var nämligen relativt starkt och skulle bolaget landa i närheten av utfallet då kunde det möjligtvis innebära att en varaktig vändning stundade. Omsättningen sjönk förvisso med 8,6% men var ändå hyfsat goda 54,5 Mkr.
Årets bästa så här långt då siffrorna i Q1 och Q2 var 48,5 respektive 50 Mkr. Nu var visserligen utfallet dopat av valutaeffekter (exkl dessa minskade försäljningen med 14,5%) men dessa är som bekant svårprognostiserade och tenderar att jämna ut sig över tid. Rörelsemarginalen i Q3 blev 5,5% och rörelseresultatet 3,0 Mkr. Det var förvisso lägre än under motsvarande period föregående år men då var ju också försäljningen något högre.
Aktiemarknaden reagerade positivt på de redovisade siffrorna och skickade upp aktiekursen med 15%. Visserligen från pressade kursnivåer men icke desto mindre en substantiell uppgång. Frågan är bara om det fanns fog för en så pass utbredd optimism?
Granskar man rapporten närmare framgår det tydligt att siffrorna drogs upp av en osedvanligt stor order till mexikanska Televisa som i stort sett ensamt såg till att kvartalet blev lönsamt och att försäljningen i affärsområde Americas ökade med mer än 400% (!). På de övriga marknaderna (EMEA och APAC) sjönk försäljningen tämligen substantiellt (ca 50%). En annan sak som man bör känna till är att Q3 i regel belastas med betydligt lägre kostnadsmassa än övriga kvartal.
Nu skall förstås större order inte ligga bolaget till last då ju själva affärsidén är att sälja sina lösningar till bl.a. operatörer världen över. Vår poäng är snarare att det har stor betydelse i vilket kvartal som en större order räknas av. Bolaget är nämligen fortsatt så pass litet att en order på tiotals miljoner gör stor skillnad mellan hur kvartalet som helhet ser ut.
Som investerare skall man därför inte dra ut trenderna linjärt och räkna med att den här typen av order återkommer löpande. I just mexikanska Televisas fall tycks de dock ha gjort det. Nyligen aviserade Edgeware ytterligare en expansionsorder åt samma kund men huruvida denna är av lika stor dignitet som den första var, återstår att se.
Just Q4 är annars bolagets säsongsmässigt bästa kvartal. Om så blir fallet även i år får vi inte reda på förrän i februari då bokslutet publiceras. Förutsättningar för att utfallet skall bli bra är dock relativt goda. Vi noterar exempelvis att förutom expansionsordern från mexikanska Televisa har man även fått till ett avtal med ComHem gällande implementering av bolagets personanpassade Ad Enabler originmjukvara.
Ett starkt Q4 är också vad som krävs för att minimera skadorna för 2018 som helhet. Men alldeles oavsett hur bra utvecklingen blir i Q4 lär slutraden för 2018 ändå lysa rött. Ett hack i kurvan? Fullt möjligt men vi skall också komma ihåg att bolaget allt jämt värderas till ca 385 Mkr. Det är inte längre en miljardvärdering men borde ändå förutsätta lönsamhet.
Antaget att bolaget lyckas hålla bruttomarginalen omkring 70% (målsättningen bygger på 65-75%) lär det sannolikt krävas en försäljning motsvarande 240-250 Mkr för att nå upp till positivt resultat på den nedersta raden. Möjligheten att nå dit under 2019 finns där naturligtvis men det är långt ifrån givet att man lyckas med uppgiften sett till hur svårt man har haft i år då förutsättningarna i övrigt (streamingtjänsterna fortsätter att vinna mark) var förhållandevis bra.
För att aktien skall kännas intressant - vilket vi likställer med potential om minst 15-25% - lär det troligtvis behövas mer än nollresultat nästa år även om bara det skulle vara ett fall framåt mot i år. För att kunna motivera kursnivåer uppåt 15-16 kr lär det sannolikt behövas en vinst på 0,70-0,75 kr per aktie innebärande ett rörelseresultat på närmare 25-30 Mkr. Osvuret är alltid bäst men det tror vi inte att bolaget mäktar med eftersom det sannolikt skulle kräva en tillväxttakt på åtminstone 25%.
Därav som rekommendationen förblir neutral även nu. Risken för ytterligare kursfall har däremot minskat en hel del. Sett till det faktum att bolaget har en hyfsad balansräkning (likvida medel motsvarade 76,6 Mkr vid utgången av Q3) lär det inte föreligga någon direkt risk för nyemission även om 2019 inte skulle bli så värst mycket bättre än 2018.
Tvärtom är det väl inte orimligt att bolaget kan attrahera någon utländsk friare. Men en fullt realistisk uppköpsmöjlighet är i sig inte tillräckligt för att rekommendera köp. I synnerhet i tider då riskaversionen har stegrats så pass som den har gjort de senaste månaderna.