Embellence – Stilig nykomling
Sedan pandemins utbrott har de flesta av oss spenderat betydligt mer tid i det egna hemmet.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1860 (31 mars 2021)
EMBELL | First North | 42,4 kr | KÖP
Det har förstärkt det stadigt ökande intresset för heminredning, inte minst i Sverige. En aktör som befinner sig mitt i denna positiva trend är Embellence Group, som nyligen noterades på First North.
Bolaget kallar sig själva för ett ”House of Brands”, dvs ett slags paraply för olika varumärken inom heminredning. Fokus ligger på premiummärken inom tapet, textilier, mattor och övrig heminredning som säljs i större delen av världen. Störst är man i Sverige och Norge där man har en marknadsandel inom premiumsegmentet på cirka 43 respektive 63%. I Storbritannien och Italien är den uppskattade marknadsandelen 23 respektive 29%.
Varumärkesportföljen utgörs idag av Cole & Son, Wall&decò, Boråstapeter, Perswall och sedan början av detta år även Pappelina. Det samlade mönsterarkiv rymmer allt från exklusiva uttryck med hög grad av design till mer tidlösa och klassiska stilar. Under helåret 2020 hade hela koncernen en nettoomsättning om 570 Mkr, med en justerad rörelsemarginal (EBITA) på 14%.
Det omsättningsmässigt största varumärket, Boråstapeter, har rötter från början av 1900-talet och tillverkar tapeter som omfattar både stil och kvalitet. Förutom det egna designteamet har man även exklusiva samarbeten med ikoniska designerarkiv som tex Arne Jacobsen. Det brittiska märket Cole & Son jobbar med autentiska tapeter baserade på såväl anrik som modern brittisk design och är bland annat hovleverantör till den brittiska drottningen.
Italienska Wall&decò har genom åren expanderat sin produktportfölj från traditionell tapet till att även inkludera två kollektioner inom innovativa tapetlösningar som går att applicera i badrum och på fasader. Det senaste tillskottet, Pappelina, fokuserar på exklusiva plastmattor, men erbjuder även annan heminredning såsom plädar, kuddar och brickor.
Tapetmarknaden har genomgått en transformation från att anses som ett byggnadsmaterial till en inredningsprodukt. Historiskt har tillväxten främst drivits av nybyggnation och majoriteten av volymen utgjordes av massproducerad lågpristapet. Numera präglas marknaden av det ökade intresset för heminredning drivet av globala modetrender och efterfrågan på premiumprodukter. Totalt värderas den globala tapetmarknaden till cirka 70 miljarder kr, varav 15-20% utgörs av premiumsegmentet.
Just premiummarknaden har vuxit kontinuerligt sedan 2012, tills i fjol när de internationella marknaderna drabbades hårt av Covid-19-pandemin. Ledningen kring vd Olle Svensk är dock optimistisk att efterfrågan kommer komma tillbaka inte minst i Italien som förväntas växa med 14% årligen framöver. Totalt siktar bolaget på en årlig tillväxt om cirka 5%. Det verkar inte alltför aggressiv med tanke på att man klarade sig under helåret 2020 med en nedgång i nettoomsättningen om 4%, trots de hårda restriktionerna i länder såsom Italien, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Tyskland. Den nordiska marknaden (54% av nettoomsättningen) har å andra sidan till och med gynnats av den ökade tid som spenderats i hemmet och utvecklingen har varit stark med en omsättningstillväxt på drygt 6%.
Positivt är även att man har lyckats höja lönsamheten som en konsekvens av ett större fokus på premiumsegmentet och genomfört effektiviseringsarbete. Bland annat har försäljningen skiftats mer mot online på bekostnad av specialistbutiker. Här blev man tvungna att öka visibiliteten över prissättningen, samtidigt som man har förbättrat strukturen för försäljningsorganisationen och investerat i ett modernt produktinformationssystem. Effekterna syns bland annat i EBITA-marginalförbättringen om 1 procentenhet till 14%, fallande volymer till trots.
Embellence kom till börsen med en stabil balansräkning, där nettoskuldsättningsgraden uppgick till 48% i slutet av december. Därför valde man att inte emittera några nya aktier i samband med noteringen, utan erbjudandet bestod av befintliga aktier från huvudägaren som dock kommer kvarstå som största ägare med 49% av aktierna.
Det är inte osannolikt att man i framtiden kommer vända sig till kapitalmarknaden i samband med ett större förvärv, vilket står högt upp på ledningens agenda. I nuläget har identifierat cirka 10 potentiella kandidater med en omsättning mellan 100-400 Mkr som särskilt intressanta. M&A-historiken är god, med realiserade synergier både på försäljnings- och kostnadssidan. Mest intressant är en fortsatt expansion av premiumsegmentet där både lönsamheten och den förväntade tillväxttakten är högre.
Från teckningskursen på 42 kr har aktien stigit endast marginellt vilket innebär att börsvärdet uppgår till ca 930 Mkr. Med positiva vaccineffekter under andra halvåret, vågar vi hoppas på en låg ensiffrig organisk omsättningstillväxt i år. Därtill kommer bidraget från Pappelina så att omsättningen bör kunna landa kring 615 Mkr. I detta scenario är en vinst per aktie runt 3 kr inte orealistisk.
Embellence framstår som ett välskött bolag med stabila tillväxtutsikter. Dagens värdering till ett P/E-tal om ca 14,5 lämnar utrymme för uppsida och vi tror på kurser norr om 50 kr inom 12 månader.
Innehavsredovisning: Jacek Bielecki