Embellence – Vi nöjer oss här
Heminredningsbolaget har hittills lyckats infria våra förhoppningar och sedan köprekommendationen i slutet av mars (Newsletter 1860) har aktien klättrat med 10%. Den senaste rapporten (Q2) visade därtill en fortsatt positiv trend, både vad gäller omsättning och lönsamhet.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1890 (29 augusti 2021)
EMBELL | First North | 46,55 kr | NEUTRAL
Tack vare en kombination av stark organisk och förvärvsdriven tillväxt ökade nettoomsättningen mellan april och juni med 32,9%, jämfört med samma period i fjol, till 160 Mkr. 11,8 procentenheter var relaterat till nyförvärvet Pappelina, som fokuserar på exklusiva plastmattor och där försäljningen och intjäningen har varit mycket bra under Q2. Integrationsarbetet pågår dessutom för fullt och vd Olle Svensk ser både möjligheter till synergier inom inköp och varuförsörjning, samt potential för att expandera varumärket globalt genom investering i medarbetare och marknadsföring.
Även om kvartalets höga organiska tillväxttal gynnades av en svag jämförelsebas 2020 på grund av pandemin, så är den underliggande efterfrågan såpass stark att tillväxten jämfört med Q2 2019 fortfarande uppgick till 15,9%. Intresset för inredning har ökat successivt sedan början av pandemin och bolaget ser inga tecken på att trenden skall mattas av.
Gynnsamt för Embellence är även att folk efterfrågar allt fler premiumprodukter och för bolagets del nådde premiumförsäljningen 58% av omsättningen under senaste kvartalet. Det är särskilt positivt eftersom bruttomarginalerna på koncernnivå ligger på ca 52-56%, medan de inom premiumsegmentet ligger mellan 60-70%. Förutom hävstångseffekten på volymökningen är det alltså en viktig faktor bakom den gradvisa lönsamhetsförbättringen, och den justerade rörelsemarginalen (EBITA) steg följdriktigt med 0,4 procentenheter till 14,3%.
Ovanstående sker trots att man har accelererat satsningarna på att digitalisera hela organisationen, från säljverktyg till produktion och framförallt nya uppdaterade webplattformar för varumärken Cole&Son, Perswall och Boråstapeter. Utöver det brottas man, som många andra, med utmaningar inom logistik och varuförsörjning som har bland annat lett till kostnadsökningar på vissa insatsmaterial. Det sistnämnda försöker man, emellertid, att föra vidare till kunderna i form av prishöjningar.
Vår syn på caset har i grunden inte förändrats. Det finns flera fundamentala drivkrafter som bör gynna efterfrågan på både kort och lite längre sikt, till exempel att fler arbetar hemifrån. Bolaget har idag en stark ställning i Sverige, Norge, Storbritannien och Italien och en uttalad ambition att expandera geografiskt. Framtidsförutsättningar bör därför vara goda, bland annat då den globala marknaden för tapet och heminredning är fragmenterad.
Man bör dock komma ihåg att bolaget kommer möta tuffa jämförelsetal under andra halvåret och tillväxttakten kommer mest sannolikt mattas av framöver. Det är i linje med vårt tidigare scenario och vi ser ingen anledning att göra några prognosförändringar. Därmed handlas aktien för tillfället kring P/e-tal runt 16, vilket fortfarande lämnar ett visst utrymme för kursuppgång. Till vår riktkurs på 52 kr är avståendet däremot inte tillräckligt högt för att upprepa köprekommendationen. Aktien lämnar därför vår Top-picks-lista.