Facebook – En annorlunda värdeaktie

Den enkla definitionen av en värdeaktie är att den värderas lågt, i alla fall lägre än marknaden.

Facebook En annorlunda vardeaktie

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1858 (24 mars 2021)

FB | USA | 286,5 usd | KÖP

P/e-talet är ett typiskt mått för att gallra ut kandidater, ännu bättre är om man sätter det i relation till tillväxttakten vilket ger den så kallade peg-ration (price-earnings-growth). Här kommer det unika in i bilden med Facebook, då det sociala nätverket inte bara handlas till ett p/e-tal som är lägre än den amerikanska marknaden i snitt, men samtidigt är tillväxttakten högre än snittet, vilket egentligen klassar den som en tillväxtaktie.

Faktum är att bolagets operationella prestanda de senaste åren har varit långt mycket bättre än aktiens utveckling, även om kursen står drygt 30% högre än den tidigare toppnoteringen från 2018. Det är dock betydligt sämre än de andra amerikanska techjättarna Amazon, Apple, Google och Microsoft, trots att man är på bra väg att öka omsättningen med över 90% i år jämfört med 2018-nivån.

Det som gång på gång har tyngt sentimentet kring Facebook är politiska och regulatoriska risker. Så sent som för några veckor sedan blev man tvungna att betala 650 Musd i ett integritetsmål. Mycket kritik fick man både före och efter det amerikanska presidentvalet då många anser att plattformen inte gör tillräckligt för att stoppa spridningen av desinformation och hatfyllda uttalanden.

De amerikanska lagstiftarna gillar dessutom inte maktpositionen som har byggts upp, i och med att över 40% av den totala världsbefolkningen varje månad besöker en av koncernens sociala tjänster. Här ingår nämligen inte bara Facebook själva, men även Instagram och Whatsapp och utöver Facebooks 2,8 miljarder aktiva besökare varje månad, tillkommer 500 miljoner ytterligare unika besökare genom Instagram eller Whatsapp.

Den positiva sidan av dominansen är att reklampengarna strömmar in och annonsörer står i kö för att synas på koncernens plattformar. Omsättningen ökade ifjol med 22%, jämfört med året innan, till 86 miljarder usd  tack vare en extra boost till följd av pandemin. Framför allt online handeln har varit en viktig drivkraft bakom reklamintäkternas ökning, och det märktes en tydlig effekt av att människorna spenderade sina pengar på produkter istället för tjänster såsom resor.

Rörelseresultatet ökade med 36% till 32,7 miljarder usd, vilket motsvarade en marginalförbättring om fyra (4) procentenheter till imponerande 38%. Med den typen av lönsamhet är det inte förvånande att den finansiella ställningen är mycket bra och vid slutet av december hade man en nettokassa på nästan 62 miljarder usd. Detta till och med efter man har köpt tillbaka egna aktier för mer än 25 miljarder usd i fjol, och styrelsen har godkänt återköp för ytterligare 34 miljarder usd.

Utöver återköp investerar man stora summor för att förbättra säkerheten och integritetsskyddet av användarna. Även på teknologisidan är man mycket aktiva och nyligen annonserades att man har utvecklat en AI-applikation (artificiell intelligens) med namnet SEER som kan känna igen olika objekt på bilder med en träffsäkerhet på över 80%. Utöver det vill man lansera den egna kryptovalutan Diem (tidigare Libra) i år, samt en egen krypto-wallet. På hårdvarusidan är man numera inne i den andra generationen av VR-headsetet Oculus (virtual reality), som har mottagits väl av marknaden.

Mest betydelsefulla, både på kort och lite längre sikt, är emellertid reklamintäkterna från de sociala tjänsterna. Här förväntar sig bolaget fortsatt höga tillväxttal under första halvåret, eftersom jämförelseperioden från i fjol träffades hårt av de initiala nedstängningarna i samband med pandemin. Samtidigt varnar ledningen för betydligt svårare jämförelsetal under andra halvåret.

Intressant i sammanhanget är att man framöver även tillåter reklam för videos på minst 1 minut, en sänkning från tidigare minst 3 minuter. Utvalda användare får dessutom möjligheten att göra reklam inom sina Facebook-stories, vilket ytterligare höjer summan av innehållet som kan monetariseras. Det är särskilt relevant i tider där korta videoclips (som TikTok) blir alltmer populära.

Bortsett från mediabruset kring bolagets samhällsansvar och eventuella regulatoriska krav, ser framtiden alltså ganska ljus ut. Med en liknande tillväxttakt som i fjol är en omsättning kring 107 miljarder usd inom räckhåll, medan vinsten per aktie spås landa kring 11,3 usd. Därmed handlas aktien till ett p/e-tal strax under 26, som sedan sjunker till 21,5 om vi tittar på nästa års estimat. Visserligen bör man som investerare inte underskatta riskerna, men om man delar vår uppfattning att Facebook kommer anpassa sig lagom mycket för att inte straffas alltför hårt, så är aktien köpvärd upp till kurser kring minst 370 usd.

Innehavsredovisning: Jacek Bielecki

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-03-25 13:58:00
Ändrad 2024-11-13 08:29:28