Fenix Outdoor – Nordamerika imponerar

Vädret har inte varit till friluftsbolagets favör hittills i år. En oväntad lång vinter i Nordeuropa stökade till vårsäsongen, vilket sedan följdes av en ovanlig varm och lång sommar i hela Europa. Framförallt bolagets outdoorkedjor, som samlas inom segmentet Friluft och genererar nästan hälften av koncernens omsättning, hade det tufft på grund av ett starkt förändrat shoppingbeteende i värmen.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

FOI B | Mid Cap | 871 kr

 

Frilufts försäljning minskade med 0,8% under Q3, jämfört med samma period ifjol, till 78,5 Meuro. Nedgången mildrades något av bidraget från danska Friluftsland, som förvärvades under Q4 2017, med en årsomsättning omkring 15 Meuro.

Förvärvseffekter påverkade även segmentet Brands positivt, och vi tror att amerikanska Royal Robbins bidrog med cirka 4 Meuro till segmentets kvartalsomsättning på 51,7 Mkr. Den totala ökningen uppgick, emellertid, till imponerande 36,1% drivet av en ökad försäljning av Fjällräven produkter som fortsätter att vara mycket populära i främst Nordamerika. Bolaget har därför bestämt sig för att påskynda den nordamerikanska expansionen och siktar på 5-10 nya butiker under 2019.

Koncernens sammanlagda nettoomsättning under perioden juli – september uppgick till 178,6 Meuro, motsvarande en ökning om 6%. I samma takt ökade även rörelseresultatet (EBIT) som ökade till 43,8 Meuro, vilket innebar en marginal på 24,5%. Här ingår dock några kostnader av engångskaraktär, bland annat relaterade till integrationsinvesteringar i de senaste förvärven, implementeringen av det nya IT-systemet, samt leveransproblem som följd av flytten av lagerverksamheten i Tyskland.

Just IT-förseningen väntas belasta logistikverksamheten även framöver, tills IT-systemet är igång. Det är samtidigt en viktig pusselbit i den pågående omställningsprocessen för den tyska outdoorkedjan Globetrotter. Genom en rad effektiviserings- och besparingsåtgärder har man lyckats öka lönsamheten, och ambitionen är att skapa en stabil bas för lönsam tillväxt. Vd Martin Nordin uppger sig vara nöjd med de hittills uppnådda resultaten från Globetrotter och planerar att öppna ett antal nya mindre butiker i Tyskland.

Bolagets diverse investeringar täcks gott och väl av det starka kassaflödet från den löpande verksamheten, som uppgick till 40,5 Meuro efter årets första nio månader. Även utdelningen på totalt 12,8 Meuro ryms utan problem i detta belopp. Dessutom ökade nettokassan till 44,4 Meuro vid utgången av september jämfört med 28,3 Meuro vid motsvarande tidpunkt året innan. Detta trots förvärven av Friluftsland och Royal Robbins. Den finansiella ställningen är med andra ord mycket stark, som även soliditeten på 68% intygar.

Ytterligare tilläggsförvärv framstår som sannolika, liksom flera organiska expansionsinitiativ. Satsningar i Nordamerika visar sig, som tidigare nämnt, vara mycket framgångsrika, inte bara i de egna butikerna men även online. Regionen har ökat sin andel av koncernens totalomsättning till drygt 12%, från 9% för ett år sedan.

Vi tycker fortfarande att vår omsättningsprognos på cirka 580 Meuro för helåret 2018 är relevant. Samtidigt sänker vi våra vinstestimat en aning, som följd av de olika engångskostnader som har uppstått under året, och räknar nu med en vinst per aktie på 5,2 euro (tidigare 5,27).

Sedan var senaste genomgång av Fenix Outdoor i mitten av augusti (Newsletter 1633) har Fenix-aktien sjunkit med ca 10%. Det är något svagare än utvecklingen för Stockholmsbörsen (OMXSPI) har varit. Med hänsyn tagen till dagens växelkurs har bolagets värderingsmultipel sjunkit till att understiga p/e 17, vilket är lägre än det historiska snittet men givetvis en premie gentemot marknaden generellt sett. Fenix borde dock ha goda möjligheter att visa tillväxt även nästa år, och balansräkningen tillåter som nämnt ovan både förvärv och höjda utdelningar.

Trots att vår positiva syn på bolaget har alltså inte förändrats, ser vi oss tvungna att justera vår riktkurs för aktien från tidigare 1250 kr till 1140 kr. Vi tror helt enkelt inte längre att placerarna kommer vara beredda att betala lika generösa värderingsmultiplar som tidigare. Den förväntade uppsidan är dock fortfarande tillräckligt stor för att bibehålla en köprekommendation. Värt att notera är det faktum att aktien kommer ingå i Nasdaqs Large Cap-segment (tidigare Mid Cap) från och med januari, vilket skulle kunna öka intresset från institutionella investerare. 

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2018-12-22 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:01:14