Foreign Affairs ACTIVISION BLIZZARD - Trist mellanår

Fram tills 2018 hade spelutvecklarna flera starka år på börserna runt om i världen. Från sommaren 2018 och fram till idag har de däremot fått se sina aktiekurser falla kraftigt. Sedan toppen 2018 har Electronic Arts, Take Two Interactive samt Ubisoft fallit med 35%, Pardox Interactive med 30% och Activision Blizzard med 50%.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

ATVI | USA | 41,8 usd

En av orsakerna bakom kursfallen är sannolikt att många investerare under 2017 och tidiga 2018 köpte in sig i spelbolagen enbart för att haka på den nya trenden med digitalt skalbara mjukvarubolag, som man ändå får säga att den var. När nya spel som Fortnite och PUBG sedan visade framfötterna fick sannolikt många kalla fötter, framförallt i takt med att de stora spelbolagen rapporterat relativt knackiga siffror och utsikter än tidigare.

Konkurrensen har verkligen tätnat på marknaden och det är något som Activision Blizzard samt Electronic Arts upplevt rejält under hösten, då båda bolagen släppte stora speltitlar som Call of Duty Black Ops 4 samt Battlefield 5. Inget av dessa överträffade marknadens eller bolagens egna förväntningar, sannolikt på grund av den ökade konkurrensen från andra spel.

Activsion Blizzard har dessutom haft en orolig tid internt. Bolaget har nyligen gjort sig av med publishing-rättigheterna till Destiny-varumärket, vilket de anser har underpresterat. Det har även skett stora förändringar på ledande positioner, framförallt i Blizzard. Vi tror att en stor anledning till att flertalet personer fått lämna Blizzard är deras sedan tidigare försiktiga och konservativa syn på antalet spelsläpp.

Samtidigt som EA och Activision vartannat år släpper uppföljare till sina bästsäljande spel har det hittills dröjt 5-10 år mellan spelsläppen för Blizzards största varumärken. Att släppa spel för ofta skadar ofta spelutvecklares anseende, men vi tror att Blizzard nu kommer söka en mellanväg. I vår mening skulle det inte vara något problem för varumärken som Diablo, StarCraft och Warcraft att få en uppföljare åtminstone vart 3:e år. Dagens spelmarknad är van vid täta uppföljare och det vore oklokt att inte försöka anpassa sig efter detta.

Nu verkar det som att vägen framåt kommer bli något åt det hållet, åtminstone för Blizzard. I deras senaste kvartalsrapport, vilken innehöll svaga utsikter, meddelade bolaget att de avser säga upp ungefär 800 personer (8% av personalstyrkan) som huvudsakligen har jobbat med annat än de största varumärkena. Istället ska fokus riktas mot deras största varumärken samt mot att öka antalet spelsläpp. Om det innebär rena uppföljare eller spinn-offs är svårt att spekulera om, men med Warcraft-baserade Hearthstone har Blizzard visat att de även kan lyckas riktigt bra med spinn-offs.

Eftersom bolaget under BlizzCon i november inte annonserade Diablo IV som många hade hoppats på, utan istället Diablo Immortal till mobil, så gick det redan då att konstatera att bolaget inte skulle ha några större spelsläpp under 2019. Men trots detta var det ingen som räknade med att 2019 skulle bli ett så pass svagt år som det guidades om i Q4-rapporten.

Vi räknar nu med att bolagets intäkter faller med 15% under 2019 och att de landar på 6,2 mdr usd, något högre än bolagets egen prognos. Tillväxten räknar vi med återvänder först 2020 och att den då uppgår till omkring 10%, samt att intäkterna hamnar på 6,9 mdr usd.

Lönsamhetsmässigt kommer en del omstruktureringkostnader tas i samband med att bolaget riktar om sitt fokus. Exklusive dessa förväntar vi oss att rörelseresultatet uppgår till 2,0 respektive 2,3 mdr usd för de två kommande räkenskapsåren. Det innebär en förväntad rörelsemarginal om 32% för 2019 och 33,5% under 2020, vilket kan jämföras med 34% under 2018.

Bolaget handlas därmed idag till en EV/EBIT-multipel om 15 respektive 12,5 för de två kommande åren, vilket inte är en speciellt låg värdering för ett bolag som väntas tappa omkring 15% av översta raden i år.

Trots att Activistion Blizzards innevarande räkenskapsår blir ett övergångsår utan några, åtminstone hittills, annonserade större spelsläpp anser vi att bolaget har fattat en rad nödvändiga beslut för att ändra sin långsiktiga strategi och istället fokusera på mer frekventa spelsläpp samt släpp av innehåll till deras största varumärken. Activision Blizzard ser därmed ut att gå en liknande väg som mobilspelsutvecklaren Rovio redan gör och som vi skrev om i början av året, för att dra en liknelse.

Vi tror samtidigt att effekten av bolagsledningens beslut kommer dröja och att det därför inte finns någon brådska in i aktien under den närmsta framtiden, eftersom det saknas större triggers. Bolaget skulle behöva en motsvarighet till EA:s Apex Legends-överraskning, eller ett nytt förvärv, för att vända trenden i närtid. Ett förvärv kan nog komma förr eller senare, men tyvärr bedömer vi ett överraskningssläpp likt

Apex Legends som högst osannolikt från Activision Blizzard håll. Vi sänker därmed vår rekommendation för aktien från köp till Avvakta/bBehåll och sänker samtidigt riktkursen på ett års sikt till 55 usd.

Skriven av
Johan Rosenqvist
Analytiker
Publicerad 2019-02-24 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:00:02