Haldex – Aktien har fallit för mycket

Mönstret i fordonsunderleverantören Haldex har liknat det av de flesta cykliska bolagen under hösten: Fortsatt bra operationell utveckling, handlöst fall på börsen. Sedan vår senaste genomgång av Haldex i början av augusti (Newsletter 1630) har aktien rasat över 20%, i takt med att en allt större rädsla för den globala ekonomin har spridit sig bland investerarna.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

HLDX | Mid Cap | 69,9 kr

Oron är inte helt obefogad, givet de olika problemhärdar runt om i världen, med handelskriget mellan USA och Kina i spetsen. Ledande ekonomiska indikatorer har sjunkit de senaste månaderna, både i USA, Europa och Asien, men de allra flesta ligger fortfarande på nivåer som indikerar tillväxt framöver. Men så länge kurvorna pekar neråt, dominerar osäkerheten kring hur stort fallet kommer bli till slut.

Baserat på dagens fakta, finns det dock fortfarande en god sannolikhet att avmattningen av den ekonomiska aktiviteten kommer kunna bli kontrollerad. Räntorna runt om i världen är fortfarande på låga nivåer, vilket stimulerar investeringar, och trots att vissa centralbanker har börjat höja sina styrräntor, så verkar det finnas en hög medvetenhet om vikten att agera med försiktighet.

Dessutom är nuläget fortfarande urstarkt, och även om bolagen inte brukar vara de första som ser en vändning i konjunkturen, så är det inte heller så att efterfrågan bara kollapsar på några få kvartal (med undantag för exogena chocker). I Haldex fall är det snarare så att den höga efterfrågan har skapat vissa utmaningar i försörjningskedjan, vilket dock har hanterats allt bättre under året.

Under perioden januari – september ökade bolagets omsättning organiskt med 13%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 3 894 Mkr. Tillväxten kommer från samtliga regioner, med skivbromsar, bromscylindrar och bromshävarmar som största drivkrafter på produktsidan. För Haldex del är det även bra drag i Kina, sedan lagändringen som kräver automatiska bromshävarmar på nybyggda, tunga fordon i Kina trädde i kraft i början av januari.

Den positiva trenden från första halvåret inom kundkategorin Truck, dvs tunga lastbilar och bussar, fortsatte även under Q3 och omsättningen har nu ökat med 28% hittills i år (justerat för valutaeffekter). Inom Trailer (släpvagnar) är motsvarande siffra +12%, medan försäljningen inom Eftermarknad har ökat med 6%.

Något som påverkar bolaget i större utsträckning är det pågående teknikskifte från trumbromsar till skivbromsar i Nordamerika. De sistnämnda har många fördelar vad gäller underhåll och relaterade kostnader, och Haldex jobbar aktivt med att sprida kunskapen bland åkerierna och tillverkarna av lastbilar och släpvagnar. Bolagets skivbroms finns idag som valmöjlighet hos en av USAs största axeltillverkare och under Q3 lyckades man komma in hos en släpvagnstillverkare. Det lär dock sannolikt dröja tills vi kommer se någon större finansiell effekt av detta teknikskifte, eftersom det är en tidskrävande process.

Mycket glädjande är bolagets lönsamhetsutveckling, och rörelseresultatet (EBIT) för årets första nio månader har ökat markant till 272 Mkr, från 116 Mkr ifjol, tack vare en hög operationell hävstång. För resten av året flaggar vd Åke Bengtsson, emellertid, för en ökad kostnadsnivå på grund av högre materialpriser och nya tulltariffer som trädde i kraft under Q4.

Det är först under nästa år som man kommer kunna föra vidare dessa ut i kundledet. Utsikterna för 2018 lämnades trots det oförändrade och bolaget räknar fortfarande med en högre omsättning jämfört med 2017. Rörelsemarginalen spås landa i linje eller möjligtvis något högre än under fjolåret (exkl engångsposter). Man håller även fast vid sin expansionsstrategi i Nordamerika och Kina, samt investeringsplanerna i utvecklingsprojekt.

Huvudfokus på Haldexs FoU-arbete ligger på öppna, skalbara bromslösningar för självkörande och elektriska tunga fordon, och på IAA-mässan för tunga fordon i september visade man bland annat en elektromekanisk skivbroms för helt elektriska bromssystem. Dessa behöver mycket mindre energi än de pneumatiska bromssystem som fortfarande används i dagens elektriska tunga fordon.

Analytikerna som följer Haldex har sänkt sina estimat något på sistone, enligt en sammanställning från Thomson Reuters. Revideringarna är dock inte alls i samma magnitud som den negativa aktiekursutvecklingen, så att värderingen har kommit ner till p/e 14 (från 17 i augusti). Tittar vi på estimaten för 2019, så sjunker p/e-talet till 12. Här ser vi dock en hög risk för ytterligare nedrevideringar.

Haldex har skapat sig en bra position för dra nytta av de mer strukturella trender som finns i fordonssektorn, vilket borde kunna motverka en försämring av konjunkturen till viss del. Därför tror vi att det kan vara ett bra läge för den långsiktige, och vi höjer vår rekommendation till Köp med en sänkt riktkurs på 85 kr (100).

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2018-12-05 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:01:28