Haldex – Mer att hämta

Svag statistik från den nordamerikanska lastbilsmarknaden och vinstvarningar från branschkollegor har pressat fordonsunderleverantörernas aktier de senaste månaderna. Haldex är dessvärre inget undantag och där utvecklingen dessutom har varit extraordinärt dålig. Aktien är nämligen en av få i sektorn som uppvisar negativ avkastning i år. Just detta faktum gjorde att vi såg ett intressant köpläge och passade på att ta in en post i vår fiktiva referensportfölj i slutet av februari till krusen 61,4 kr. Uppgången på 4% sedan dess är vi glada för, men vi tror att det finns mer att hämta.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

HLDX | Mid Cap | 62,8 kr

Bokslutskommunikén för 2018 som presenterades nyligen, visade en fortsatt stark efterfrågetrend, bland annat inom bromshävarmar och skivbromsar. Omsättningen för Q4 ökade med valutajusterade 11%, jämfört med samma kvartal ett år tidigare, till 1 225 Mkr. För helåret landade omsättningen på 5 119 Mkr, och var därmed valutajusterat 12% högre än året innan, tack vare positivt momentum i samtliga geografiska regioner. Utöver det lyckades man ta marknadsandelar på samtliga marknader.

Som bolaget hade tidigare guidat för, belastades resultatet för Q4 med ökade råvarupriser och tullavgifter i USA. Dessa negativa effekter blev dock något större än förutsett, och rörelseresultatet exklusive engångsposter backade som följd med 42% till 38 Mkr. För helåret 2018 innebar det, emellertid, fortfarande en uppgång om 4,5% till 305 Mkr.

Samtidigt minskade rörelsemarginalen med 0,5 procentenheter till 6%, och befinner sig därmed ännu längre bort från målsättningen på 10%. Bolaget har dock vidtagit åtgärder för att föra vidare de högre kostnaderna till kunderna, och tror på en positiv lönsamhetseffekt under 2019.

Utöver ovanstående jobbar man dessutom aktivt med att optimera verksamheten, och inför successivt allt fler effektiviseringsåtgärder. Dessa är bland annat resultatet av ett strategiarbete som genomfördes under hösten tillsammans med konsultfirman Roland Berger. Till exempel har redan ett nytt ERP-system införts i Europa, och under 2019 kommer samma system införas i Kina och Nordamerika. Dessutom har delar av administrationen outsourcats och outsourcing av IT-driften ska påbörjas i år.

Man har även börjat renodla sin befintliga produktportfölj, som består av ett antal tusen produktvarianter. Småskaliga produkter ska nu fasas ut, och icke lönsamma produkter ska avyttras eller läggas ner. Under januari tecknades redan det första avtalet kring avyttring av kontaktdon för anläggningsmaskiner som ett led i denna effektivisering.

En annan hörnpelare i det pågående förbättringsarbetet är en optimering av försörjningskedjan för bromshävarmen, bolagets enskilt största produkt. Allt fler delar köps in eller tillverkas i Indien för att sänka tillverkningskostnaden, och projektet kommer fortsätta löpa under 2019 för att ytterligare optimera kostnadsnivåerna.

Sist men inte minst har man infört en tydligare matrisorganisation i början av året, där de geografiska regionernas ansvar mot kunderna har förstärkts, samtidigt som de globala funktionerna för inköp och produktion har slagits ihop. Det ska leda till ett mer effektivt arbete med direkt material, vilket är det kostnadsslag som ökade mest ifjol på grund av de ökade råvarupriserna och tullavgifterna.

Den viktigaste slutsatsen av strategiarbetet är sannolikt att det långsiktiga rörelsemarginalmålet om 10% är fortfarande realistiskt. Sedan tidigare har bolaget kommunicerat att det blir svårt att uppnå det på kort sikt, i och med det pågående teknikskiftet i branschen mot bland annat självkörande bilar. Det kräver nämligen tunga investeringar i till exempel skalbara bromslösningar för självkörande och elektriska tunga fordon, och bolaget har flera samarbeten på detta område med världsledande lastbilstillverkare.

Ambitionen är att nå marginalmålet år 2022, exklusive satsningar på ny teknik. För 2019 är bolagets bedömning att rörelsemarginalen, inklusive ökande satsningar på ny teknik, kommer vara i linje med eller högre än rörelsemarginalen exklusive engångsposter för 2018. Angående omsättningen tror man på en mer eller mindre oförändrad nivå, där en fortsatt positiv utveckling i Nordamerika väntas motverkas av en svagare marknad i Kina och en stabil utveckling i Europa.

Analytikernas senaste konsensusestimat motsvarar enligt Thomson Reuters en vinst per aktie på 4,74 kr i år, vilket i kombination med dagens aktiekurs innebär ett p/e-tal på 13. Den tyska konkurrenten - som för övrigt är delägare i Haldex - Knorr-Bremse, handlas i skrivande stund till 19x den förväntade vinsten i år (Factset). Det är samma bolag som var berett att betala 125 kr per aktie för Haldex under hösten 2016. Vi menar att värderingsrabatten framstår som alldeles för hög, givet Haldex ledande position i marknaden och den goda positioneringen inom nya teknologier. Med det som utgångspunkt upprepar vi vår köprekommendation med riktkurs 85 kr.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2019-03-20 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:59:35