Hawesko - In vino pecunia

En god flaska vin (eller två) står högt upp på de flesta inköpslistor inför julen.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 22 (28 november 2022)

KÖP | HAW | TYSKLAND | 39,9 EUR

Hawesko

Årets sista veckor är traditionellt en mycket stark period för vinhandeln och trots en skenande inflation och oro för lågkonjunktur lär 2022 inte bli något undantag. Tidigare kriser har nämligen visat att människor inte avstår från att konsumera vin, även om det är tuffare tider.

Kortsiktigt kan det till och med leda till en ökning, som år 2020 när Covid-19 lamslog samhällen världen runt. I samband med det ökade försäljningen det året med 7,5%, drivet av en extraordinär konsumtion i hemmen (enligt branschorganisationen Deut-sches Weininstitut). Dessutom upptäckte många e-handeln, där man på ett komfortabelt sätt kunde köpa sina viner, men rent generellt är online-penetrationen inom alkohol-försäljningen fortfarande på en mycket låg nivå, jämfört med andra produktkategorier.

Sannolikheten är dock stor att det kan komma att ändra så småningom, eftersom alkohol lämpar sig mycket väl för e-handel tack vare bl.a. en låg cyklikalitet, ett högt genom-snittligt ordervärde och låga returtal. I kombination med att allt fler konsumenter är uppvuxna i en digital värld, borde onlinepenetrations-graden successivt kunna öka från de runt 3% man har i Tyskland idag, mot tvåsiffriga procentsatser. Motsvarande siffra för tex husdjurs-produkter ligger på över 10% och för hälsoprodukter är siffran till och med över 20%.

En aktör som dominerar såväl den digitala som traditionella (vin-)världen är Hawesko. Bolaget är Tysklands största försäljare av premiumviner med en marknadsandel på omkring 25%. År 2021 omsatte bolaget 681 MEUR, med en rörelsemarginal (EBIT%) på 7,8%. Förutom premiumviner säljer man även champagne och sprit. Verksamheten är uppdelad i de tre segmenten Retail (33% av nettoomsättningen), B2B (30%) och E-Commerce (37%).

Just e-handeln har man satsat mycket på de senaste åren och man har bl.a. utvecklat en egen smak-algoritm som ska hjälpa kunderna att hitta nya favoriter. Tack vare en skalbar digital-commerce-plattform kan man dessutom snabbt och kostnadseffektivt skapa individuella online-butiker, eller anpassa sig till nya trender.

Glädjande nog har kunderna fortsatt att handla sina viner online, även efter att restriktionerna i samhället har tagits bort. Omsättningen har ändå minskat (organiskt) med ca 2,1% under de första nio månaderna jämfört med samma period i fjol, till 415,3 MEUR. Framförallt mellan januari och juni tyngdes utvecklingen av de mycket starka jämförelsesiffrorna inom Retail, som under år 2021 gynnades av en ovanligt hög konsumtion i hemmen. Lönsamheten är dessutom högre inom B2C, vilket tillsammans med högre kostnader ledde till att EBIT minskade med 41% till 22,5 MEUR. Jämfört med pre-corona-nivåer är dock både intäkts- och resultatnivån betydligt högre inom alla segment.

Ledningen ser få tecken på att den allmänna negativa konsumtionstrenden skulle spilla över på vinförsäljning-en. Istället noterar man ett bra mottagande av de senaste erbjudandena inom dotterbolagen, som har an-passats till de rådande om-ständigheterna. Starkt uppåt går det givetvis för B2B-segmentet, till följd av återhämtningen inom gastro-nomin.

Här valde man dessutom att expandera via förvärv och köpte i juli tjeckiska Global Wines & Spirits som omsätter kring 22 MEUR.

Med en nettoskuld som motsvarar omkring 1,7 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (net debt/ EBITDA) och inget större investeringsbehov, är den finansiella situationen stabil. Fler tilläggsförvärv är därför lika sannolikt (framförallt utomlands) som en fortsatt generös utdelningspolicy. För närvarande uppgår den för-väntade direktavkastningen  till ca 5%.

Mycket talar för att 2022 blir ”bottenåret” för Hawesko, då de positiva coronaeffekterna från år 2021 har fasats ut och lämnat sitt avtryck i form av en fallande omsättning och vinst. Bolaget själva räknar för helåret 2022 med en  omsättningsnedgång om -1 till -6%. EBIT-marginalen spås landa mellan 6 och 7%. Onekligen finns det viss oro kring konjunkturen inför 2023, men så länge lågkonjunkturen inte blir alltför djup och långvarig, tror vi på vinets goda motståndskraft.

Efter att ha backat med runt 25% i år, handlas aktien i skrivande stund kring P/E 14x på nästa års förväntade vinst. Tillsammans med den attraktiva direktavkastningen och de goda långsiktiga tillväxtutsikter är det en kombination som vi inte kan stå emot. Med en riktkurs på 50 EUR landar vi således i rekommendationen Köp.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2022-12-09 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 10:03:57