Jetpak Top Holding – lönsamheten imponerar
Det är nu mer eller mindre exakt nio månader som logistikbolaget Jetpak Top Holding har handlats på Stockholmsbörsens First North lista. Så här långt har volatiliteten i aktien varit relativt låg med svagt positiv tendens på senare tid. Aktien såldes ut till fast pris om 45 kr för att därefter handlas sidledes strax under nämnda nivå. Under slutet av juli har den dock tagit ett litet kliv uppåt och nått sin högsta notering på nära 48 kr vilket i sin tur har gjort att den dykt upp i våra ”screeningar”.
JETPAK | First North | 46,4 kr
Jetpak är ett transportbolag med drygt 30-årig historik. Dess affärsidé består av att erbjuda företag (samt även privatpersoner) transporter och logistik från dörr till dörr där leveransen är tänkt att ske samma dag eller senast nästa. Bolaget som sysselsätter drygt 200 personer finns idag representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa och har tillgång till cirka 4 000 flygavgångar dagligen samt ett distributionsnätverk med cirka 700 budbilar. Verksamheten drivs i två affärsområden: Express Ad Hoc och Express Systemized som båda står för ungefär likartad del av den totala omsättningen. Lönsamheten inom det förstnämnda affärsområdet är dock mer än dubbelt så bra eftersom kunderna i regel är beredda att betala mer för leveranser som sker samma dag.
Huvudägaren sedan 2012 är Private Equity bolaget Polaris med drygt 38% av kapital och röster. Det operativa arbetet leds av vd Kenneth Marx medan John Dueholm med förflutet på bl.a. SAS är företagets styrelseordförande. Båda får anses vara relativt okända för Stockpicker men vi noterar att de liksom samtliga övriga i den operativa företagsledningen äger aktier i bolaget. Klart positivt!
Jetpak fokuserar i första hand på de nordiska marknaderna men faktum att den europeiska verksamheten som sedan tidigare omfattar England, Tyskland och Polen breddades till även omfatta Beneluxländerna då man i slutet av föregående år förvärvade logistikföretaget "Right Away" i Belgien som ligger i anslutning till Bryssel flygplats. Det belgiska bolaget omsatte ca 40 Mkr ifjol vilket motsvarar ett tillskott på omkring 5% till Jetpaks totala omsättning som under fjolåret uppgick till närmare 806 Mkr.
Det justerade EBITDA-resultatet ifjol landade samtidigt kring 90,5 Mkr medan rörelseresultatet summerades till 67,2 Mkr motsvarande en rörelsemarginal på 8,2%. Under inledningen av detta år har den positiva utvecklingen fortsatt. Omsättningen ökade med 8% till 206,8 Mkr (191,4) där den organiska tillväxten uppgick till 6,2%. Rörelseresultatet uppgick till 21,5 Mkr (18,0) vilket efter finansiella kostnader och skatt motsvarade en vinst om 1,21 kr per aktie. Halvårsrapporten publiceras 15/8.
Tittar vi på värderingen ser den ut att motsvara tämligen modesta p/e-tal om ca 10 baserat på årets förväntade vinst om ca 4,60 kr samt nästa års 4,85 kr. Men då är ju också branschen tämligen hårt konkurrensutsatt. Bland konkurrenter hittar vi jättar som Postnord, Bring, DHL, Carrier, TNT och Schenker vilket gör att Jetpaks lönsamhetsnivå imponerar.
Trots att man då och då slukar en mindre lokal konkurrent hör man inte till kategorin snabbväxare. Det är heller inte något som man strävar efter. Koncernens målsättning är nämligen genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt på minst 5% sett över en konjunkturcykel. Detta vill man uppnå med en justerad EBITA-marginal om 12%. Sett till vad man presterar här och nu tycks det definitivt inte vara allt för djärva mål.
Förhållandevis kort historik som börsnoterat bolag tillsammans med en skral likviditet i handeln är förstås ett par faktorer som bör motivera någon form av rabatt. Utan att höra till marknadens större placerare är det onekligen svårt att ta sig in i aktien eller för den delen ur den till önskad nivå när den genomsnittliga dagsomsättningen understiger 10 000 aktier. Därtill är tillväxtförutsättningarna inom först och främst den höglönsamma nischen som består av leveranser under samma dag (Ad hoc) begränsade då man redan idag bedöms vara marknadsledande med en marknadsandel om närmare 80%. Här finns det med andra ord risk för ökad konkurrens med eventuell prispress som följd.
Transportbolag som ju normalt sett är cykliska till sin natur värderas sällan till särskilt höga multiplar och det tror vi inte heller att Jetpak kommer göra. Däremot finns det definitivt möjlighet för en något högre värdering med tiden. Växer bolaget med omkring 5% (i linje med den underliggande marknaden) och upprätthåller sin nuvarande lönsamhetsnivå motsvarande en rörelsemarginal på 10% tycker vi att rörelsen betingar ett börsvärde i paritet med omsättningsnivån. Justerar vi sedan för nuvarande skuldsättning om ca 210 Mkr får vi fram ett motiverat värde på ca 56 kr givet antaganden att man nästa år omsätter närmare 885-890 Mkr med ett rörelseresultat på 88-90 Mkr. Ingen häftig uppsida kanske men ändå tillräckligt för att eventuellt försöka sig på aktiefiske under svaga börsdagar. Någon Top Pick blir aktien inte men en spekulativ köprekommendation kan den mycket väl vara värd, i synnerhet på kursnivåer understigande 45 kr.