KABE – Ett mellanår stundar

I linje med våra förväntningar, imponerade husvagns- och husbilsföretaget Kabe med sin bokslutskommuniké för 2018.  Nettoomsättningen ökade med hela 19% jämfört med året innan och landade på 2,8 miljarder kr, tack vare en god underliggande efterfråga och ökade marknadsandelar för både husvagnar (42%) och husbilar (17%) i Sverige, Norge och Finland.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

KABE B | Small Cap | 150 kr                                                               

Framförallt trenden mot en alltmer komfortabel campingsemester fortsätter i obruten takt, och nyregistreringen av husbilar i Norden för samtliga märken ökade under 2018 med 16%, medan husvagnarna backade med 1,4%. För koncernens varumärke KABE, ökade registreringarna av husbilar i Norden med 59%.

På husvagnssidan lyckades KABE uppnå sin högsta marknadsandel någonsin på 27% i Sverige, följt av koncernens andra stora varumärke Adria på andra plats med 26%. Adrias försäljningsutveckling har varit positiv både för husvagnar och husbilar, där man är sedan flera år det mest sålda fabrikatet i Norden med en marknadsandel på 9%. Ifjol etablerades försäljningen av Adrias instegsvarumärke Sun Living hos flera återförsäljare, och vd Alf Ekström förväntar sig en fortsatt försäljningsökning från detta segment.

Glädjande är också att bolaget har lyckats lyfta lönsamheten igen under Q4 efter en utmanande start på året, främst till följd av den svaga svenska kronan som har lett till kostnadsökningar, samt engångskostnader för att komplettera enheter som inte kunde färdigställas tidigare under modellåret. För helåret ökade rörelseresultatet (EBIT), emellertid, med respektabla 16% till 195 Mkr.

Under 2017-2018 genomfördes de största investeringsprogrammen i bolagets historia, vilket har möjliggjorde en fördubbling av produktionskapaciteten för att kunna ta vara på den fortsatt starka tillväxten på marknaden för husbilar. Förutom nya produktionsanläggningar, har man investerat i nya modeller av både husvagnar och husbilar, och dessa har tagits emot mycket väl av slutkonsumenterna, enligt vd:n. 2018 lämnades därför med en orderingång på hög nivå för både KABE och Adrias husvagnar och husbilar. De tidigare produktions- och leveransstörningar har dock lett till ökade lagernivåer, som sannolikt kommer att påverka verksamhetsåret 2019, och bolaget har därför startat vissa produktionsanpassningar under januari.

Det är möjligtvis även förknippat med följdeffekterna av bonus-malus-reglerna, som infördes i juli ifjol. Bolaget bedömer att det fanns cirka 1 000 fordon kvar i återförsäljarnas lager vid slutet av december, vilket kommer att påverka registreringarna i år. 1 000 fordon motsvarar 7,5% av alla nyregistrerade husbilar i Norden under 2018.

Överhänget lär visserligen bromsa tillväxttakten i år, men något tvärstopp borde det inte bli. Det exakta utfallet för Kabe är dock svårt att prognostisera, givet dynamiken mellan husvagnar och husbilar, lagernivån, mottagandet av bolagets nya modeller mm. I våra kalkyler väljer vi att utgå ifrån nolltillväxt för i år, för att vara på den konservativa sidan.

2019 ser därmed ut att bli ett mellanår, vilket värderingen på EV/EBIT 7x och p/e 8,5 tar mer än tillräckligt hänsyn till. Det finns inga tecken att den strukturella trenden mot camping som lifestyle och alternativ till dyra utlandssemestrar skulle stanna av de närmaste åren. Snarare tvärtom, en eventuell avmattning i konjunkturen borde gynna trenden ytterligare.

Kabes aktie är en av få som erbjuder möjligheten att exponera sig mot campingbranschen som placerare. Bolaget har dessutom en stark balansräkning och betalar en utdelning motsvarande en direktavkastning omkring 4%. Avsaknaden av tillväxtmomentum under de kommande kvartalen gör dock att vi sänker vår riktkurs från tidigare 210 kr till 180 kr. Det indikerar fortfarande en attraktiv uppsida men eftersom vi har svårt att se några positiva triggers i närtid, tar vi nu bort aktien från vår Top Picks-lista.

 

NASDAQ Stockholm
KABE_B
Sektor
Husvagnar och husbilar
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
KABE Group är en tillverkare och återförsäljare av husvagnar, husbilar samt campingtillbehör. Produkterna erbjuds främst på den europeiska marknaden.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2019-03-06 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:59:49