Kamux – Vi drar i handbromsen
Kamux valde att vinstvarna dagen innan rapport 10 minuter före stängning, vilket ledde till att vi valde att dra i handbromsen för denna gång.
Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 15 (22 augusti 2022)
NEUTRAL | KAMUX | FINLAND | 6,44 EUR
Vi anser fortsättningsvis att Kamux kommer vara en god investering på långsikt, men tror att bolaget kan få det jobbigt de närmsta kvartalen.
Tecknen fanns där
Det är alltid lätt att vara efterklok, men de oro-väckande tecknen fanns onekligen där redan i Q1-rapporten, då antalet sålda bilar föll trots att man lyckades öka intäkterna genom ett högre pris per sålt fordon.
Efter den aningen svajiga starten på året, framför allt orsakat av konflikten i Ukraina, hoppades vi att marknaden skulle återhämta sig något under april till juni. Så blev dock inte fallet, utan istället fick Kamux uppleva en extraordinärt tuff marknad i alla tre länder där man har närvaro.
I Finland sjönk försäljningen av begagnade bilar med 12%, medan motsvarande siffra i Sverige och Tyskland var över 20%. I siffrorna ovan ingår dock även försäljning mellan konsumenter och förmodligen är siffran aningen bättre för företagen, då trenden på senare år varit att allt färre köper sin bil direkt från en privatperson.
Svag lönsamhet
Trots till synes lätta jämförelsekvartal, föll rörelse-resultatet (just.) med 34% till 4,5 MEUR. Ledningen var försiktiga i sina uttalanden efter rapporten och man fick känslan av att det kommer att vara tufft på kort sikt.
Vi är även rädda för att den svaga efterfrågan på diesel- och bensinbilar kommer att leda till att Kamux blir tvungna att göra sig av med dessa bilar till låga marginaler, vilket kan leda till låg lönsamhet kommande kvartal. Lageromsättningen under de första 6 månaderna av år 2022 var 55 dagar, vilket är 19% högre än under motsvarande period ifjol.
Nettoomsättning +7,9%
Konflikten i Ukraina, stigande inflation och höga bränsle-priser ledde till försvagad köpkraft hos konsumenter och efterfrågan på begagnade bilar föll drastiskt under kvartalet enligt VD:n Kalliokoski. Det positiva var att Kamux lyckades öka marknadsandelen på alla aktiva marknader och uppnådde en tillväxt på 7,9%, eller 5,5% om vi exkluderar nya försäljningsställen, i för-hållande till motsvarande kvartal år 2021.
Förändrad outlook för år 2022
Kamux drog ner sin guidning inför år 2022 och siktar nu på en omsättning som överstiger 1000 MEUR och ett EBIT (just.) på 23-30 MEUR.
Om bolaget landar i den nedre delen av det nämnda intervallet ovan, pratar vi om en EV/EBIT multipel (just.) på under 12. Det är oerhört billigt för ett bolag som profilerat sig som ett tillväxt-bolag och av många beaktats som en av de främsta aktörerna på den begagnade bilmarknaden senaste 5 åren.
Möter motvind
Vi tror att bolaget kommer att få svårt de närmsta sex månaderna och har därför bestämt oss för att Kamux får lämna både referensportföljen och Top Picks. Vi gillar dock bolagets långsiktiga strategi och vi kommer förmodligen att återkomma till bolaget även framöver.