Kurspotential i snabbväxande och lönsam branschledare
Humaniseringen av husdjuren har pågått under flera år, och människorna har blivit beredda att spendera allt mer på sina fyrbenta vänner. Covid-19-pandemin har dock tagit trenden till en ny nivå, då fler och fler har skaffat sig hund och/eller katt i tider av social distansering.
Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 4 (7 februari 2022)
KÖP | WOOF | USA | 18,36 USD | FUNDAMENTAL ANALYS
Sammandrag
• Rekordmånga har skaffat husdjur under pandemin vilket driver efterfrågan på allt från foder till trimningstjänster
• Petco följer en multikanalstrategi och har byggt ett egen ekosystem kring djurvård och produkter
• Ett P/E-tal kring 21 för en snabbväxande, lönsam branschledare ger intressant uppsida
Särskilt utpräglad har utvecklingen varit i USA, där fler än 11 miljoner husdjur har tillkommit vilket har skapat en helt ny generation av husdjursföräldrar. Givetvis ökar det efterfrågan på allt från djurfoder till trimning samt vårdtjänster markant. American Pet Products Association räknar med en genomsnittlig tillväxttakt om 6% för hela husdjurskategorin under de kommande åren. Experterna på Grand View Research tror att den globala marknaden kommer vara värd 202,6 miljarder USD år 2025.
En av de ledande aktörer i branschen på den amerikanska marknaden är Petco Health and Wellness, som har funnits sedan 70-talet och som redan har ett etablerat nätverk med cirka 1 500 butiker i USA, Mexiko och Puerto Rico. Under de senaste åren har man dock genomfört en transformationsresa till att bli en ”one-stop-shop” för allt som har med husdjur att göra.
Förutom sitt klassiska sortiment av livsmedel, leksaker och annat djurtillbehör erbjuder man numera olika tjänster såsom trimning, träning och djurpassning. Dessutom har man investerat i drygt 170 egna veterinärkliniker, vilket har visat sig skapa en hög kundlojalitet och ökad produktförsäljning i butikerna som finns i anslutningen till dessa kliniker.
Det som knyter ihop ekosystemet är den digitala plattformen som även omfattar en app, där kunderna kan handla online och boka tjänster samt tider till veterinären. Resultatet är en win-win eftersom kunderna får en smidig upplevelse och bolaget kan glädja sig åt att en app-kund spenderar i snitt dubbelt så mycket som en vanlig kund. De flesta av de fysiska butikerna används även som distributionscentraler vid online-beställningar, vilket har visat sig vara en viktig konkurrensfördel.
Tillväxttakten är hög inom hela bolaget: Under det tredje kvartalet i fjol ökade den digitala omsättningen med 32 procent (jämfört med samma period året innan), intäkterna från tjänster (inkl. veterinärtjänster) ökade med 24 procent och butikerna rapporterade en tillväxt på 11 procent. Sammanlagt innebär det en omsättningsökning på 15 procent till 1,4 miljarder USD. Mycket tilltalande är dessutom att majoriteten av intäkterna är av återkommande karaktär, givet den höga kundlojaliteten. För tillfället har man fler än en miljon medlemmar i sin ”Nutrition and Grooming Club” och drygt 130 000 kunder i den nystartade ”Vital Care Club” för vårdtjänster.
Trots tillväxtsatsningarna är även lönsamheten på väg upp. Rörelseresultatet (EBIT) ökade mellan juli och september med 35 procent till 62 MUSD, vilket samtidigt innebar en marginalförbättring om 0,6 procentenheter till 4,3%. Det positiva kassaflödet bidrog dessutom till en förbättrad finansiell situation, utöver tillskottet man fick genom nyemissionen i samband med IPO:n för nästan exakt ett år sedan. Vid slutet av september hade nettoskulden mer än halverats till 1,5 miljarder USD. Därmed återhämtar sig balansräkningen i rask takt från det tidigare private equity ägandet.
Det mesta pekar dessutom åt rätt håll för en fortsatt positiv utveckling av verksamheten. Vd Ron Coughlin har varit optimistisk i sina uttalanden vid flera tillfällen och indikerade i början av december att julförsäljningen hade startat bra. Till skillnad från andra produktkategorier har man inte heller haft några större problem med tillgång och logistik, samtidigt som vissa prishöjningar har kunnat föras vidare på kunderna.
Sannolikheten bör alltså vara god att bolaget kommer leva upp till sina prognoser för helåret 2021, som siktar på en nettoomsättning på 5,725 – 5,775 miljarder USD samt en justerad vinst per aktie på 0,86 – 0,88 USD. Det innebär att aktien handlas för tillfället kring p/e 21, på förra årets estimat. Med tanke på bolagets starka position i en stabil bransch med fortsatt goda tillväxtmöjligheter, ser vi därför ett bra ingångsläge.
Farhågor om att folk skulle lämna tillbaka sina husdjur när restriktionerna lättar har hittills inte visat sig vara befogade. Dessutom öppnar fler och fler arbetsgivare upp för hybridlösningar mellan home office och kontorstider. På 6–12 månaders sikt bör en kurs kring 22 USD vara möjlig och vi sätter följdriktigt Köp