LAGERCRANTZ – Sent i cykeln

Teknikkoncernen Lagercrantz är en riktig förvärvsmaskin med över 40 genomförda transaktioner sedan 2006. Det har varit den drivande faktorn bakom den genomsnittliga årliga omsättningstillväxten (CAGR) på 6,5% mellan räkenskapsåren 2005/2006 och 2017/2018. Lika imponerande som tillväxten har även lönsamhetsutvecklingen varit.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

LAGR B | Mid Cap | 96,3 kr

Bruttomarginalen har kontinuerligt höjts varje år sedan 2005/06, från dåvarande 21% till nuvarande nivå kring 36%. Det enda som inte har varit lika imponerande är bolagets aktiekurs då börsvärdet kring 6,1 miljarder kr är i stort sett densamma som för två år sedan.

Lagercrantz består av fler än 50 bolag, där varje resultatenhet jobbar mot en specifik delmarknad. Gemensamt för alla är att de levererar till andra företag (B2B), och att de arbetar med höga förädlingsvärden med hög grad av kundanpassning. Kunderna finns inom ett flertal industrier som till exempel kraft- och eldistribution, bygg, elektronik, transport, IT och telekommunikation. Koncernens verksamhet är organiserad i de fyra divisioner Electronics (26% av omsättningen), Mechatronics (30), Communications (23) och Niche Products (21).

Som del av strategin har man de senaste åren kontinuerligt ökat andelen egna produkter av koncernens totala försäljning. Idag uppgår denna andel till mer än 50%, och avsikten för framtiden är att öka den ytterligare, inte minst eftersom egna produkter har generellt högre marginaler än distributionsprodukter.

Tydligast blir det ökande produktfokuset i den pågående mixförskjutningen mellan divisionerna, där Niche Products blir allt viktigare för helheten. Divisionen startades först år 2012, men omfattar redan över 10 produktbolag med stark marknadsställning inom nischer såsom dispensersystem, specialdörrar, och förvaringssystem. Divisionens rörelsemarginal (EBITA) kring 17% kan jämföras med koncernens 13%.

På en liknande nivå ligger även den största divisionen Mechatronics, som säljer elförbindningssystem, installationsmaterial, samt el- och elektromekaniska produkter. Efter en något svagare utveckling under 2017/2018, framförallt inom den telekomrelaterade verksamheten, har divisionen under innevarande räkenskapsåret dessutom hittat tillbaka till tillväxtspåret.

Koncernen som helhet ökade sin nettoomsättning under perioden april – december 2018 med 16%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 2 854 Mkr. Anmärkningsvärt är att den organiska tillväxten tog fart under det senaste kvartalet och nådde 7%. Huvudmarknaderna i Norden (cirka 70% av omsättningen) fortsätter att utvecklas väl, och Lagercrantz har inte märkt några tydliga tecken på en konjunkturavmattning ännu, inte heller på exportmarknaderna i Europa och USA.

Volymökningarna på bred front hade även en positiv effekt på rörelseresultatet (EBITA), som ökade med 18% till 366 Mkr, vilket samtidigt innebar en marginalförbättring om 0,2 procentenheter till 12,8%. Störst lyft upplevdes inom Electronics, som dessutom nådde en tvåsiffrig marginal för första gången på många år.  

Kassaflödesgenereringen fortsätter även den att övertyga, vilket har alltid varit en viktig pusselbit i bolagets förvärvsstrategi. Med en nettoskuldsättningsgrad på 68% och en soliditet på 39% finns det gott om utrymme för att förverkliga förvärvsambitionen om att köpa 4-6 bolag per år även framöver. Högst upp på ledningens önskelista står fler produktbolag. Köpet av tyska Schmitztechnik i slutet av december uppfyller inte bara detta kravet, men breddar även koncernen geografiskt.

Det finns mycket att gilla med Lagercrantz. Tack vare den gedigna M&A-historiken är tillväxttakten kontinuerligt hög, och koncernledningen kring vd Jörgen Wigh har sjösatt ett flertal initiativ för att främja även den organiska tillväxten, som till exempel säljutbildningar, och digitaliseringsprojekt. Dessutom har några av produktbolagen med exportambitioner etablerat gemensamma kontor och samarbeten på vissa marknader.

Det är dock utan tvekan så att bolaget inte lever i en isolerad värld, och det faktumet att den underliggande efterfrågan delvis är beroende av industriproduktionen talar för en avmattning av tillväxttakten framöver. I alla fall givet de senaste makroekonomiska signalerna. För räkenskapsåret 2018/2019 finns det dock en ganska liten risk att man inte kommer nå målet om en resultattillväxt om 15% per år. Givet utvecklingen under de första nio månader, ser vi goda chanser att vinsten per aktie kan landa kring 5,1 kr för helåret 2018/19. Det skulle motsvara en tillväxt om 21% jämfört med 2017/2018.

Den gradvis ökande andelen av egna produkter borde kunna lyfta lönsamheten ytterligare, även i ett scenario där volymerna inte stiger lika mycket som tidigare. Tillsammans med positiva förvärvseffekter borde det bidra till en vinsttillväxt på åtminstone 10% nästa år.

Där utgår vi ifrån en underliggande organisk tillväxt om 1%. Med dessa antaganden som underlag handlas aktien i dagsläget till p/e-tal på nära 19 respektive 17 på nuvarande och nästkommande räkenskapsårets förväntade vinst. Det är varken bu eller bä, men vi ser en risk för besvikelse när den organiska tillväxten väl börjar bromsa in. Rådet blir därför Avvakta.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2019-01-30 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:00:23