MAG Interactive – Bra spelat
Mobilspelsutvecklaren MAG Interactive fortsätter att leverera och visade i dagarna imponerande siffror för Q2 i sitt brutna räkenskapsår 2021/22 (december – februari).
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1947 (10 april 2022)
MAGI | First North | 23 kr | KÖP
Nettoomsättningen ökade med 6%, jämfört med samma period föregående år, till 76,8 Mkr, samtidigt som rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) mer än fördubblades till 21,5 Mkr. Just lönsamhetsförbättringen är särskilt imponerande och under de senaste tre åren har bolaget kontinuerligt förbättrat den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU).
Den starka utvecklingen är bland annat ett resultat av satsningen på livespel, som presterar på en hög nivå. Introduktionen av sololäget i Quizkampen visar sig mer och mer som mycket lyckad och de fortsatta förbättringarna levererade ännu en gång ett bättre resultat än det föregående kvartalet. Vd Daniel Hasselberg ser dessutom fortsatt stor potential för spelet att växa och verkar ha mycket på gång på utvecklingssidan. Quizkampen är koncernens största produkt sett till dagligt aktiva användare och även det största triviaspelet på mobil i Europa.
På den totala användarbasen syntes bara små förändringar i Q2 där antalet dagliga aktiva användare (DAU) ökade sekventiellt med 1%. Jämfört med samma period året innan var DAU däremot 23% lägre, vilket är en konsekvens av bolagets strategi att fokusera sin user acquisition (UA) på att optimera avkastningen per investerad krona snarare än antalet nya spelare. Under perioder av förvärv av spelare med högt livstidsvärde till ett högt snittpris leder det per automatik till ett lägre inflöde av nya spelare, givet samma mängd investerade kronor.
Den här dynamiken påverkar dock främst DAU snarare än omsättning eller lönsamhet och som resultatet visar möjliggör stabiliteten hos livespelen en ökning av omsättningen trots en relativt låg nivå av UA-investeringar under kvartalet. Ökade investeringar i UA är, emellertid, en hög prioritet för ledningen och man är optimistisk att det kommer finnas möjligheter till det i samband med att man får ut nya spel på marknaden.
Ambitionen är att lansera minst ett nytt spel globalt inom loppet av innevarande räkenskapsår. Under Q2 hade man sex spel under utveckling, varav ett är utvecklat av dotterbolaget Apprope-studio som förvärvades för lite mer än ett år sedan. Efter positiva tester på flera marknader ser man nu detta spel, med namnet Tile Mansion, vara redo för en mjuklanseringsfas, vilket är nästa steg inför en potentiell global lansering framöver.
Grundpelaren i koncernens spelportfölj är dock evergreen-titlarna såsom WordBrain och Ruzzle, som nyligen firade 10 år sedan global lansering. Än idag fortsätter spelet att vara stabilt, både vad gäller antal spelare och intäkter. I Q2 ökade även nedladdningarna under julperioden i länder såsom Italien och USA och spelarna har bibehållits sedan dess. Med hjälp av kontinuerliga uppdateringar och optimeringar har man skapat en lojal spelarbas, vilket i sin tur leder till förutsägbara intäkter.
Efter ett tufft år 2021 ser vi mer positivt på utsikterna för gamingsektorn i allmänhet och MAG Interactive i synnerhet. Värderingarna har kommit ner till attraktiva nivåer och MAG:s börsvärde justerat för nettokassan motsvarar endast 1,5x den förväntade omsättningen för 2021/22 (EV/Sales) och 7x det förväntade EBITDA-resultatet. Vi ser det som attraktivt och upprepar vår köprekommendation med riktkurs 30 kr.