MAG Interactive – Notorisk underpresterare

Snart är det två år sedan som mobilspelsutvecklaren MAG Interactive noterades på First North, ett jubileum som få komma att fira med någon större glädje. Undantag är corporate finance avdelningen på Danske Bank som skötte noteringsprocessen och lyckades sälja in en värdering på 1 158 Mkr till investerarna, samt grundarna som sålde delar av sina andelar till ett värde av sammanlagt 300 Mkr, däribland bolagets nuvarande vd Daniel Hasselberg.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

MAGI | First North | 14,15 kr

Aktiens fall började nästan omgående och idag har kursen sjunkit cirka 70% från teckningskursen på 44 kr, vilket i sig är mer än tillräckligt för att vara besviken. Ännu värre är att det dröjde bara 40 dagar efter noteringen tills bolaget kom med en ganska dålig kvartalsrapport som visade på en sjunkande nettoomsättning och ett markant försämrat kassaflöde. Dessutom meddelade man samma dag att dotterbolaget FEO Media skulle varsla 25 av sina 42 anställda. Bolaget köptes tre månader tidigare och adderade spelet QuizDuel till portföljen, som idag består av 12 olika titlar.

MAG Interactive grundades 2010 och lanserade två år senare ordspelet Ruzzle som skulle bli en stor internationell succé med över 60 miljoner spelare. Hela spelportföljen är fokuserad på casual-kategorin för mobila enheter, med intäkter från in-app-köp och annonser (drygt 60% av omsättningen). Störst vikt lägger bolaget på ord- och frågesportspel.

Marknaden för mobilspel växer stadigt och en färsk rapport från analysfirman App Annie visar att antalet timmar som folk spelar på sina mobila enheter växer mer cirka 10% per år. De är dessutom beredda att betala för sitt nöje och på operativsystemet Android, utgör spel 74% av användarnas totala betalningar.

MAGs ambition är att uppnå en genomsnittlig årlig tillväxt som ”kraftigt överskrider tillväxten på den globala marknaden”. Dessvärre står realiteten i bjärt kontrast till nämnda mål då alla sju kvartalsrapporter sedan noteringen har visat en fallande nettoomsättning jämfört med jämförelseperioden ett år tidigare. Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) har sjunkit från 3,1 miljoner och 11,4 miljoner under Q2 2017/2018, till 2,1 miljoner respektive 7,3 miljoner under Q3 i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 (mars – maj).

En glimt av hopp finns i utvecklingen av bolagets multiplayerspel, där nettoomsättningen har ökat de senaste tre kvartalen i rad och utgör numera 75% av totala 48,3 Mkr. Under hösten 2018 togs beslutet att fokusera på sociala multiplayerspel, med avsikt att bygga en mer robust intäktsprofil. Tanken är att en extra social fokus hjälper att skapa förutsättningar för såväl fler speldagar i snitt per spelare som större andel organisk trafik.

Med Ruzzle, QuizDuel och Word Domination har man tre titlar inom genren, som samtliga har förbättrat sin monetarisering per användare (ARPDAU) under perioden mars – maj. Framförallt QuizDuel sticker ut med en ARPDAU-förbättring på över 40%, jämfört med samma period ett år tidigare. För sommarperioden var dessutom en större uppdatering av användargränssnittet planerat för QuizDuel, samt en utrullning av möjligheten till kontinuerliga in-app-köp. Intäkterna från den nuvarande versionen av spelet är till 95% annonsbaserade, vilket är en ganska ålderdomlig intäktsmodell i spelvärlden idag.

Sämre går det för resten av spelportföljen och bolagets totala nettoomsättning backade under senaste kvartalet, jämfört med samma kvartal ett år tidigare, även om det ”bara” var med 6% den här gången. Kostnaderna, å andra sidan, ökade med 5% vilket givetvis inte är någon bra kombination. Främst kostnaderna för direkt marknadsföring ökade markant (>40%), som en följd av kampanjer i spelet Word Domination. Som en direkt konsekvens av ovanstående minskade rörelseresultatet till -5,7 Mkr, från -0,5 Mkr ett år tidigare.

Vd Daniel Hasselberg visar sig fortfarande nöjd med den inslagna vägen och hoppas på ökad omsättning tack vare höga investeringar i marknadsföring och produktutveckling. För tillfället jobbar man på en uppföljare till QuizDuel, som ska möjliggöra en mer dynamisk affärsmodell och en planerad lansering mot slutet av 2019. Dessutom har man två helt nya spel under utveckling, men det är fortfarande för tidigt att avgöra om de överhuvudtaget kommer nå marknaden.

Tack vare den alldeles för dyra emissionen i samband med noteringen sitter bolaget på en kassa på 188 Mkr och har enbart räntebärande skulder på 19,5 Mkr. Åtminstone i detta avseende måste man inte oroa sig allt för mycket som aktieägare, även om kassaflödet från den löpande verksamheten justerad för balanserade utvecklingskostnader uppgick till -13,3 Mkr under det senaste kvartalet.

Börsvärdet justerat för nettokassan uppgår i skrivande stund till omkring 200 Mkr, vilket är något högre än vår prognos för nettoomsättningen under räkenskapsåret 2018/2019. Förlusten på sista raden ser ut att hamna på omkring 20 Mkr, och trots att den underliggande trenden inom multiplayerspel är lovande, är det inte givet när bolaget kommer vända till vinst, med tanke på de höga kostnaderna för marknadsföringen. Vi ser ingen anledning att äga aktien här och nu.

Publicerad 2019-08-14 13:23:00
Ändrad 2024-11-13 07:45:57