MAG Interactive – Trycker på gaspedalen

Mobilspelsutvecklaren avslutade sitt brutna räkenskapsår 2021/22 på ett imponerande sätt.

MAG Interactive Trycker pa gaspedalen

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1990 (23 oktober 2022)

MAGI | First North | 25,6 kr | CHANS

Under Q4k ökade nettoomsättningen organiskt med 29%, jämfört med samma period i fjol, till 90 Mkr, drivet av en stark utdelning från bolagets UA-satsningar (User Acquisition) kombinerat med positiva valutaeffekter till följd av den starka dollarn.

Investeringarna i UA ökade till 43 Mkr i kvartalet, vilket var den högsta nivån på många år. Bolagets strategi är att maximera dessa investeringar så långe som de möter de uppsatta prestandakraven. Ambitionen är att optimera avkastningen per investerad krona snarare än antalet nya spelare och när man ser att UA ger bra prestanda så ökar man satsningen. Vd Daniel Hasselberg är mycket nöjd med situationen och nämnde i samband med kvartalsrapporten att han är ”väldigt exalterad” över de nuvarande tillväxtmöjligheter.

Den kortsiktiga baksidan av medaljen är att lönsamheten påverkas negativt och det justerade rörelseresultatet (EBIT) landade på -9 Mkr (10 Mkr). Kopplingen mellan UA-investeringar och framtida vinster är dock stor, så att några minuskvartal inte är alltför oroande.

Annons

Under Q4 var kostnaderna för UA främst hänförliga till spelen Wordzee, Word Mansion och Tile Mansion. Det förstnämnda slog nytt intäktsrekord i augusti och nådde topp tio bästsäljande spel inom ordspelskategorin i USA. Den genomsnittliga intjäningen per dagligt aktiv användare (ARPDAU) ökade markant under perioden, tack vare en förbättrad produkt i kombination med framgångsrik marknadsföring mot högkvalitativa spelare.

Totalt ökade ARPDAU med 36% till 7,3 US cents, medan DAU (antalet aktiva spelare per dag) faktiskt minskade med 21% till 1,3 miljoner. Det är ett resultat av ledningens fokus på högkvalitativa spelare där UA-satsningar är inriktade på att maximera ROI mätt i US-dollar, snarare än användare.

Med den starka rapporten i ryggen förvånar det inte att vd Hasselberg är optimistisk inför framtiden. Vad gäller Wordzee tror han att 2022/23 blir det bästa året sedan spelets lansering (2019), givet den starten bolaget har sett i Q1 så här långt. Det relativt nya spelet Tile Mansion sägs även den ha startat bra och uppvisar starka nyckeltal, vilket gör att man så småningom kan öka UA-investeringarna. Spelet lanserades under Q4 i flera engelsktalande marknader och ledningen räknar med väsentlig tillväxt under de nästkommande kvartalen.

Vad gäller den allt svagare trenden i makroekonomin har bolaget inte sett någon negativ påverkan på den egna verksamheten, varken på in-app-köp eller försäljning av annonser. Istället hoppas man på lägre konkurrens på UA-sidan, vilket man kommer utnyttja så länge man ser stöd i ROI-modellerna.

Sammantaget är bilden mycket tilltalande just nu. Börsvärdet justerat för nettokassan motsvarar mindre än 5x EBITDA 2021/22 (EV/EBITDA), vilket lockar med tanke på den goda omsättningstillväxten. P/e-talet kring 54 är lite mer svårtolkat, givet UA-satsningarna, men visar heller inte hela bilden. Lönsamheten kan förbli artificiellt låg ett tag om ledningen fortsätter trycka på (UA-)gaspedalen. Det borde dock tolkas som ett styrketecken och vi ser därför aktien som en ett spännande chansköp för den som inte räds lite högre risknivå.

MAG Interactive analysgraf

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2022-10-25 06:00:00
Ändrad 2024-11-13 09:53:05