MEKONOMEN – Sänkt riktkurs

I samband med vår senaste uppdatering av bilservicekedjan Mekonomen (Newsletter 1648) höjde vi rekommendationen till Köp. Inte allt för vältajmat beslut då aktien sedan dess tappat cirka 15 %. Helt ogrundad är dock vår optimism ändå inte. Flera insynspersoner har exempelvis köpt aktier på senare tid, varav VD Pehr Oscarsson så sent som i veckan flaggade för ett nytt köp värt nära 1 Mkr.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

MEKO | Mid Cap | 91 kr 

 

I början av september fullföljde Mekonomen förvärvet av FTZ och Inter-Team som i det närmaste kommer att fördubbla koncernens omsättning. Förvärvet delfinansierades med en riktad nyemission om drygt 1,6 Mdr kr, vilken fulltecknades och slutfördes under oktober månad. Med förvärven stärker Mekonomen sin position.

Detta innebär troligen att man äntligen kan koppla greppet om den danska marknaden, vilken under en lång period var en huvudvärk med tuff konkurrens och marginalpress. FTZ är marknadsledare i Danmark med en marknadsandel på 28%. I Polen måste ledningen arbeta med att lyfta lönsamheten så den når upp till koncernsnittet. På sikt kan Polen bli en tillväxtmarknad för Mekonomen och där väntar troligen flera förvärv.

Q3-rapporten innehöll en omsättning i linje med förväntningarna medan resultatet kom in på den svaga sidan. Justerat för förvärvet av FTZ och Inter-Team, valutaeffekter och räknat på jämförbart antal dagar ökade intäkterna med 2%. Försäljning i jämförbara enheter ökade med 1%, i lokal valuta. MECA, Mekonomen och Sørensen og Balchen uppvisade ökad nettoomsättning jämfört med motsvarande kvartal i fjol, positivt påverkade av bl.a. stärkt norsk krona.

Rörelseresultatet för hela koncernen minskade till 118 Mkr (127) med en rörelsemarginal om 6,3% (9,0 %). Lönsamheten påverkades negativt av jämförelsestörande poster om 4 Mkr (+ 7), vilket huvudsakligen inkluderar kostnader hänförliga till själva förvärvsprocessen. Vidare tyngdes rörelseresultatet av fortsatt försvagning av svenska kronan mot euron och onormalt varm sommar.

Ytterligare en faktor som pressade lönsamheten initialt är det kraftigt utökade antalet egenägda verkstäder. Under det senaste året har Mekonomen nära på dubblat egenägda verkstäder från ett fyrtiotal till drygt sjuttio stycken. Detta innebär ökad kostnadsmassa inledningsvis men lär på sikt leda till såväl ökade intäkter som bättre lönsamhet i koncernen eftersom Mekonomen kan tillgodoräkna sig intjäningen för fordonsteknikernas arbetstid.

Trenden har länge varit negativ för verkstadssektorn då bilarna blir allt mer driftsäkra. Samtidigt blir serviceintervallerna allt längre och efterfrågan väntas minska när det blir allt fler elbilar ute på vägarna. Därför försöker Mekononen följa trenden genom att utveckla nya tjänster som passar den framtida bilparken bättre. I Oslo har koncernen exempelvis en separat verkstad för enbart elbilar. Detta för att bygga upp en kunskap inom elbilsmarknaden.

På grund av att tillväxtsatsningar väntas påverka resultatet negativt spår vi en lägre rörelsemarginal i år jämfört med i fjol. För nästa år prognostiserar vi att vinsten landar omkring 9,50 kr per aktie, vilket innebär en värdering motsvarande p/e-tal om cirka 10. Aktien handlas därmed till historiskt låga nivåer, men då ska man också komma ihåg att tillväxttakten inte längre heller är den samma som tidigare.

På dagens nivåer anser vi dock att risk/reward i aktien är fördelaktig. Därför upprepar vi köprekommendationen. Vi tar dock ned riktkursen till 120 kr, från tidigare 145 kr. Detta beror på en ytterligare höjd riskpremie på börsen överlag efter den senaste tidens ökade osäkerhet.

NASDAQ Stockholm
MEKO
Sektor
Bilservice
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
MEKO är verksamma inom bilservice och erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och konsumenter.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2018-12-08 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:01:26