MEKONOMEN – Tuffa tider

Så sent som i oktober (Newsletter 1648) höjde vi rekommendationen för bilverkstadsföretaget Mekonomens aktie till Köp. Vi ansåg då att väldigt mycket negativt var intecknat i värderingen samtidigt som den då pågående emissionen hade pressat kursen.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

MEKO |Mid Cap | 73,6 kr         

Men verksamheten visade sig sedan utvecklas ännu svagare än väntat vilket tvingande Mekonomen att vinstvarna för Q4. Vad värre är så var det inte första gången som man tvingades skruva ned förväntningarna. Det börjar nästintill utvecklas till en vana.

Koncernens rörelseresultat för Q4 förväntas landa mellan 105-115 Mkr, jämfört med 103 Mkr för motsvarande kvartal föregående år. Båda siffrorna är exklusive jämförelsestörande poster och integrationskostnader för de nyligen förvärvade bolagen FTZ och Inter-Team.

Analytikerna hade i snitt prognostiserat ett justerat ett rörelseresultat på cirka 170 kr. Rörelseresultatet för kvartalet kommer att påverkas negativt av jämförelsestörande poster om cirka 28 Mkr (-7) relaterat till hantering av lagerreturer. Det är kopplat till hantering av reservdelar, både i 2017 och 2018, som returneras till leverantörer för renovering.

VD Pehr Oscarson uppgav i samband med vinstvarningen att Mekonomen sett en onormalt svag marknad i hela Europa under fjolårets sista kvartal. Även om Bilias och Mekonomens verksamheter skiljer sig mot varandra så verkar inte Bilia ha påverkats i en lika stor utsträckning som Mekonomen.

Bedömningen är att Mekonomen lyckats behålla sina marknadsandelar och spår en stabilare utveckling framåt. Dock krävs åtgärder och dessa kommer att presenteras senast den 14 februari, i samband med bokslutet.

Placerare som köpt aktier i Mekonomen det senaste året på spekulationer om att den amerikanska huvudägaren LKQ ska lägga ett bud har ännu så länge inte blivit belönade. Det var cirka två år sedan som bildelskedjan LKQ kom in som ny huvudägare efter Axel Johnson. Historiskt har LKQ varit väldigt aktiva på förvärvssidan. Tillväxtsiktet är inställt på Europa så det var inte oväntat att företaget tog en rejäl stek i Mekonomen.

I höstas aviserade LKQ ett flerårigt återköpsprogram värt cirka 500 MUD, vilket visar att företaget även har andra prioriteringar än förvärv. Efter den senaste tidens svaga kursutveckling för Mekonomen tycker man att LKQ borde vara intresserade av att bud på Mekonomen. Troligen vill man dock först se en vändning i verksamheten efter tre vinstvarningar i rad.

Som vi skrivit i våra tidigare uppdateringar har trenden länge varit negativ för verkstadssektorn då bilarna blir all mer driftsäkra. Vidare blir serviceintervallerna allt längre och efterfrågan väntas minska när det blir allt fler elbilar ute på vägarna. Mekonomen bygger upp kunskap inom detta område då man i Oslo har en separat verkstad för bara elbilar. Koncernens tillväxtsatsningar väntas påverka resultatet negativt på kort sikt och det bör tynga rörelsemarginalen.

Efter en längre period med en svag utveckling är det lätt att kasta in handduken, men dagens värderingsnivå lockar (p/e under 10 på årets estimat) den som fortfarande tror på att Mekonomen får ordning på verksamheten. Vi hör till de skaran och behåller därför köprekommendationen i väntan på bokslutet där ytterligare åtgärder för att förbättra lönsamheten ska presenteras. Riktkursen justeras ned till 100 kr (120) beroende på sänkta prognoser och en högre riskpremie.

Uppsidan på länge sikt bedömer vi som stor givet att bolagets ledning lyckas få ut de förväntade synergierna samt får fart på verksamheterna i Danmark, Norge och Polen. På den negativa sidan finns koncernens fortsatt höga skuldsättning.

 

NASDAQ Stockholm
MEKO
Sektor
Bilservice
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
MEKO är verksamma inom bilservice och erbjuder reservdelar, service och tjänster till företag, verkstäder och konsumenter.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2019-02-02 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:00:19