Millicom – Vi höjer ribban
Millicom, som finns både bland våra Top Picks och i vår Referensportfölj, överträffade våra förväntningar på de flesta punkterna i Q1.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2111 (19 maj 2024)
KÖP | TIGO SDB | Large Cap | 255 kr
Aktien handlas till omkring vår riktkurs om 250 kr som vi satte för relativt länge sedan. I vårt föregående nummer antydde vi (portföljdelen) att det kunde finnas skäl till att se över den. Sagt och gjort.
Den makroekonomiska miljön förblev relativt stabil under perioden, med små rörelser i genomsnitt i utländska växelkurser, med undantag för Costa Ricas colón och colombianska peso, som båda stärktes cirka 3% under Q1. En blygsam rörelse i sammanhanget efter att ha ökat med cirka 10% respektive 22% under det senaste året.
Omsättningen ökade i Q1 med 8,6% till 1 487 Musd (1 369). Exklusive valuta var den organiska tillväxten i serviceintäkter 3,8%, med Mobile upp 5,3%. Tillväxten inom Mobile drevs av ökad ARPU (snittintäkt per användare). Intäkterna för området Fixed and other services var upp 2,3% och återspeglade tillväxt inom B2B-segmentet, vilket mer än motverkade nedgången inom Home-segmentet. Millicom ökade intäkterna igen på den viktiga guatemalanska marknaden efter de senaste prishöjningarna.
Koncernens Ebitda-resultat expanderade när stigande intäkter fick stöd av betydande effektivitetsvinster från åtgärdsprogrammet som går under namnet Project Everest. Rörelseresultatet förbättrades till 324 Musd (190), med en rörelsemarginal på 21,8% (13,9). Nettoresultatet blev 92 Musd, mot väntade 46,3 Musd.
Kvartalet påverkades positivt av stora B2B-kontrakt, gynnsam investeringsfas, starkare valuta samt andra medvindar. Resultatet i kvartalet visar potentialen att generera kassaflöde i verksamheten, och stärker bolagets förmåga att uppnå sitt mål för innevarande år om ett fritt kassaflöde på 550 Musd. De viktigaste drivkrafterna för ett förbättrat kassaflöde i år är en expansion av Ebitda-resultatet samt minskade investeringar.
Under kvartalet ökade mobilkundbasen med 16 000 till 40,7 miljoner. Abonnentandelen fortsatte att utvecklas starkt med en nettoökning om 214 000 under kvartalet, den största ökningen sedan det säsongsstarka Q4 2022. I Colombia tog bolaget in 133 000 abonnemangskunder. Mobil ARPU ökade med 8,6% på årsbasis, och alla länder såg en positiv ARPU-tillväxt i lokal valuta. Colombia visade under kvartalet en betydande förbättring av churnen och lägre kundförluster eftersom Millicom fortsatte att prioritera prissättning och investeringsdisciplin på den marknaden.
Under Q1 minskade bruttoskulden med 148 Musd till 6 530 Musd, jämfört med 6 678 Musd vid utgången av 2023, till följd av amorteringar och återköp. Under kvartalet återköpte Millicom och annullerade cirka 132 Musd på sina obligationer. Det bästa sättet för att höja värderingen ytterligare från dagens nivå är att minska skuldsättningen som förblir väl hög. Som ett led i det förväntas man avyttra vissa delar av bolagets mastverksamhet. Förhandlingarna tycks pågå men någon ny information bjöd man inte på i samband med rapporten. Ledningen bedömer att man är på väg att kassflödesmässigt nå en skuldsättning under 2,5x under 2025.
Efter Q1-rapporten har vi höjt våra prognoser för 2024 och 2025. Aktien handlas till ett P/e-tal om knappa 10 respektive 8 för dessa år. Det bedömer vi vara attraktivt givet Millicoms starka position som en regional marknadsledare i Latinamerika, högkvalitativa tillgångar och ett starkt varumärke. Dessutom har man sedan något år tillbaka en stark och kompetent storägare genom Atlas Investissement, kontrollerat av miljardären Xavier Niel. Sedan han kom in på ägarsidan har fokus legat på att kapa kostnader och förbättra kassaflödet. Xavier har gjort samma resa flera gånger tidigare i bolag inom telekom där hans investeringar främst sker.
Stockpicker höjer riktkursen till 295 kr (250) och ser därmed ytterligare uppsida i aktien.
Innehavsredovisning: Fredrik Larsson
Millicom International Cellular S.A. är en ledande leverantör av kabel- och mobiltjänster, med fokus på marknader i Latinamerika och Afrika. Bolaget erbjuder digitala tjänster, inklusive mobiltelefoni, bredband och kabel-TV, under varumärket Tigo.