Mips – Värd sin prislapp

Året började bra för hjälmbolaget Mips och dess aktieägare, med en kursuppgång om 47% under perioden januari till och med den 19:e mars. Men dagen efter blev det känt att amerikanska Bontrager har utvecklat en konkurrerande skyddsteknik till sina nya hjälmar, som enligt en studie kan skydda mer effektivt mot hjärnskakningar än vad MIPS gör. Nyheten tog placerarna på sängen och aktien rasade med över 30% samma dag.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

MIPS | Mid Cap | 147,8 kr

Ledningen var snabb med att genomföra egna tester, där man inte hittade bevis som stöder Bontragers påståenden. Det har lugnat marknaden något, men dagens börsvärde på 3,5 miljarder kr är fortfarande cirka 15% lägre än vid toppen i mars. Samtidigt har aktien haft en mycket stark utveckling sedan börsintroduktionen för drygt två år sedan.

Tittar man på den operationella utvecklingen de senaste åren, förstår man varför. Bolagets så kallade Brain Protection System (BPS) är utformat för att addera ett skydd i hjälmen, och säljs till världsledande varumärken som integrerar det i sina hjälmar. Fram till och med 2018 har man sålt fler än 9,2 miljoner MIPS BPS-enheter i kategorierna snö, cykel, ridsport, motorcykel och klättring.

 Förutom den välfungerande tekniken, är en viktig nyckelfaktor att MIPS BPS är enkel att implementera i såväl nya som existerande hjälmmodeller. Det har gjort att användandet har spridit sig snabbt, och antalet modeller som är utrustade med MIPS BPS har ökat från 66 år 2014, till 448 ifjol.

 Mätt i svenska kronor innebär det att nettoomsättningen har ökat med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) om 90% sedan 2014, till 192,5 Mkr ifjol. Jämfört med 2017 var uppgången 53%, mycket tack vare av en ökande penetration inom cykelkategorin, som idag är den i särklass största. Tillväxten är dock god inom alla produktkategorier och samtliga av de 15 största kunderna ökade sina volymer med MIPS.

 Antalet sålda MIPS BPS-enheter under 2018 ökade till 3,8 miljoner, från 2,3 miljoner ett år tidigare. Bolagets fokusmarknader representerar en total årlig volym om över 70 miljoner hjälmar. För att komma ditt expanderar man steg för steg till nya kategorier, samtidigt som man ökar antalet hjälmmodeller i kategorier med låg penetration. 

 En mycket fin egenskap av bolagets affärsmodell är att den är mycket skalbar, vilket möjliggör stark tillväxt utan behov att addera större fasta kostnader. Den operationella hävstången på volymökningar blir därför hög, vilket syns i lönsamhetsutvecklingen. Fjolårets rörelsemarginal ökade med hela 15,8 procentenheter till 37,9%. Affärsmodellen binder dessutom väldigt lite kapital, vilket ger starka kassaflöden och en stark finansiell ställning. Vid slutet av december hade bolaget en nettokassa på 243 Mkr och en soliditet på 86%. Visserligen visar exemplet med Bontragers påståenden, att det är viktigt med produktutveckling, men bolaget har kommit så långt, att man även kan börja dela ut pengar till sina ägare. För 2018 har styrelsen föreslagit en utdelning om 2,5 per aktie, motsvarande en direktavkastning på strax under 2%.

 Förutom hjälmar till konsumentmarknaden, har bolaget börjat titta på vissa kategorier för yrkesmässigt bruk såsom militär, polis och räddningstjänst, som sammanlagt utgör en potential om cirka 10 miljoner hjälmar årligen. Störst potential finns emellertid fortfarande på konsumentmarknaden, både genom helt nya kategorier och en djupare penetration av befintliga.

 Efter att initialt ha fokuserat på de dyrare segmenten, där hjälmen kostar 40 usd och uppåt, börjar så småningom även de lägre prissegmenten bli intressanta. Det sker samtidigt som säkerhetsmedvetandet och acceptansen av användning av hjälm ökar gradvis, vilket märks till exempel ganska tydligt inom skidåkning. I USA har användningen av skidhjälmar ökat under 12 år i rad, från 38% 2006 till 84% 2018.

 Vidare gynnas bolaget av urbaniseringstrenden, som medför ökande investeringar i cykelbanor, vilket i kombination med bättre miljömedvetenhet leder till en mer utbredd användning av cykeln som transportmedel. Fortfarande är det bara en fjärdedel av uppskattningsvis 150 miljoner cyklister i Europa som använder en hjälm. I en ny studie från ett amerikanskt universitet var de 13 först placerade hjälmarna (av totalt 50) utrustade med MIPS BPS. Konkurrensen må öka framöver, men bolagets ställning bland cykeltillverkarna är såpass stark, att vi har svårt att tro att det skulle ändras över natt.

 Med tanke på de strukturella trenderna framstår ledningens målsättning om en nettoomsättning på minst 400 Mkr år 2020 som ej orealistiskt. I praktiken skulle det kräva en årlig tillväxt om cirka 45% i år och nästa. Rörelsemarginalmålet om minst 40% är i ett sådant scenario inte heller för utmanande, och bara 2,1 procentenheter högre än ifjol. Når bolaget sina finansiella mål, är en vinst per aktie på minst 5 kr att vänta nästa år. Givet ett sådant scenario handlas aktien till ett p/e-tal på ca 28 just nu. Det är inte direkt billigt, men samtidigt är det svårt att hitta bolag som växer med över 40%, har en fantastisk lönsamhet och en nettokassa. Vi tror inte att tillväxtresan slutar 2020 och rekommenderar därför Köp med riktkurs 165 kr.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2019-04-17 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:56:12