Mobilspelutvecklaren vinnare på ny lockdown?
Covid-19-pandemin kom utan tvekan i ett bra läge for mobilspelsutvecklaren, då bolaget har haft det ganska så kämpigt sedan börsintroduktionen 2017.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1835 (16 december 2020)
MAGI | First North | 25,8 kr | KÖP
Grunden för en vändning lades dock redan före corona i och med beslutet att fokusera på multiplayerspel. Efter åtta kvartal i rad med sjunkande omsättning (y/y) visade man i början av 2020 äntligen en positiv intäktstrend för första gången som noterat bolag.
Det var dock först efter pandemins utbrott som verksamheten, och därmed även aktiekursen, tog fart på allvar. Till spelbranschens glädje ledde skarpa samhällsrestriktioner för att minska smittspridningen till en ökning av spelaktiviteten över hela världen. Enligt data från analysfirman Sensor Tower steg de globala mobilspelsintäkterna med 27% under perioden april – juni till 19,3 miljarder usd.
För bolagets del blev effekten att nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret 2019/2020 (september 2019 – augusti 2020) ökade med 26% till 218 Mkr. Föga förvånande blev framförallt perioden mars- augusti riktigt stark och bolaget lyckades öka både antalet dagliga och månatliga spelare (DAU och MAU), samt den genomsnittliga intjäningen per dagligt aktiv användare (ARPDAU). Under räkenskapsårets Q4 uppgick ökningen i dessa nyckeltal till 4%, respektive 3% och 29%.
Tajmingen av två viktiga spelsläpp visar sig så här i efterhand ha varit riktigt bra. Det första, Wordzee, lanserades i slutet av 2019 och är ett innovativt ordspel, vars spelmekanik kombinerar tur och skicklighet med inspiration från det klassiska tärningsspelet Yatzy. Under sitt första år på marknaden har spelet passerat tre miljoner nedladdningar och har placerats topp 10 i ordspelskategorin i 140 länder på Apples App Store.
Det andra nytillskottet, Nya Quizkampen, kom mitt under pandemin och är en vidareutveckling av det klassiska frågespelet Quizkampen. Den nya versionen har hittills laddats ner över fem miljoner gånger och är särskilt populärt i Tyskland, där det även finns ett TV-program med samma namn (”Quizduell”). Efter en rad optimieringsåtgärder inom monetariseringen är man nu inne i en testlansering av ett nytt liveläge med direktsänd frågesport och programledare.
Testlanseringen äger rum på den tyska marknaden och kommer initialt ske till en begränsad publik för att sedan skalas upp successivt. Det nya liveläget görs i samarbete med Primetime, ett bolag som man förvärvade i augusti. Även denna gång verkar MAG Interactive får hjälp av coronaviruset då Tyskland från och med onsdag den 16:e december kommer gå in i en ny period av strika nedstängningar.
Primetimes kunnande kring livestreamad underhållning och kompletterande affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, är en intressant möjlighet att öka ARPDAU i Nya Quizkampen. ARPDAU-trenden för koncernen är positiv tack vare migreringen från Quizkampen till Nya Quizkampen, samt den goda tillväxten för Wordzee. Utöver det visar även intäkterna från in-app-köp en kraftig tillväxt till följd av optimeringar av spelekonomierna i flera av spelen, vilket också gynnar ARPDAU.
Den högsta ARPDAU inom spelportföljen har Wordzee och ledningen investerar därför kontinuerligt i user acquisition (UA) för att hålla tillväxttakten på en hög nivå. Eftersom återbetalningstiden på UA-kostnaderna är vanligtvis längre än ett kvartal, är baksidan av medaljen en negativ effekt på lönsamheten. Under senaste kvartalet ökade UA-kostnaderna med 138% till 21,6 Mkr, så att rörelseresultatet landade på minus 2,24 Mkr (-0,4 Mkr).
Som tur är, är kassan fortfarande välfylld från den överprisade nyemissionen som gjordes i samband med noteringen för tre år sedan. Även efter förvärvet av Primetime hade man därför en nettokassa på drygt 100 Mkr vid slutet av augusti. Det finns alltså gott om finansiella medel för att fortsätta investera i UA, samt vidareutveckling av spelen, tex med sociala funktioner såsom turneringar och tematiska event.
Förutsättningar för att skala upp spelarbasen och öka det långsiktiga spelarengagemanget är därför goda i både Wordzee och Nya Quizkampen. Lägg därtill de förnyade nedstängningar i många länder till följd av pandemin och räkenskapsåret 2020/21 ser ut att komma kännetecknads av ytterligare stark tillväxt, både vad gäller omsättning och ARPDAU. Hur mycket det kommer slå på sista raden är dock beroende på bolagets satsningar på UA.
När vi tittade närmare på bolaget i augusti 2019 (Newsletter 1716) såg vi ingen anledning att äga aktien och det skulle visa sig vara rätt ända tills SARS-CoV-2 slog till, då kursen tappade 19% från analysdatumet till början av mars. Sedan dess har börsvärdet emellertid rusat till omkring 675 Mkr och justerat för nettokassan motsvarar det 2,6x (EV/Sales) omsättningen under 2019/2020. För 2020/21 räknar vi med en liknande tillväxttakt som året innan så att EV/Sales multipeln sjunker mot 2x. För första gången ser vi dessutom en realistisk chans att bolaget kan bli lönsamt, även om det lär dröja tills 2021/22.
I förväntan om en tuff coronavinter, som gynnar spelbranschen i allmänhet, ser vi uppsida i aktien till 30 kr och lyfter därför nu rekommendationen till Köp.