MTG – Barndomssjukdomar
Det blev en kalldusch när esport- och gamingbolaget presenterade sin Q2-rapport häromveckan. Aktien tappade nästan 13%, trots att resultatet i sig var ganska hyggligt. Omsättningen på 1 117 Mkr var visserligen 2% under analytikernas konsensusprognos (Reuters), men det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrvningar (EBITDA) på 71 Mkr var 78% bättre än väntat.
MTG B | Large Cap | 89,7 kr
Det stora sänket blev emellertid ledningens kommentarer kring framtiden, i synnerhet den nedjusterade tillväxtambitionen för helåret 2019 från tidigare kring 15% organisk tillväxt, till mellan 8 och 12%. Revideringen är en följd av en långsammare utveckling och intäktsgenerering för mediarättigheter inom esport, som redan under det gångna kvartalet syntes i form av en sekventiell nedgång i tillväxten. Organiskt växte segmentet med 3,6%, en nedgång 9,6% i Q1.
En utmaning som man kämpar med, är att göra esport till en mer kommersiellt attraktiv produkt, framförallt i konkurrens mot traditionell sport. Här jobbar man för fullt med att samla in kvalitativa data för att bättre kunna sälja och prissätta mediarättigheter, vilket dock tar längre tid än man tidigare hade hoppats på.
Allt är dock inte nattsvart och bolaget nådde ett flertal positiva indikatorer för sin långsiktiga affärsplan inom esport. Till exempel ökade antalet besökande fans och tittarstatistiken för två viktiga evenemang av varumärken ESL och DreamHack, som driver nationella och internationella turneringar samt amatörligor, cuper och festivaler. Det växande antalet fans ledde dessutom till fler sponsorer och kraftigt stigande sponsorintäkter samt biljettförsäljning. Dessutom har nya satsningar såsom DreamHacks e-FIFA-ligor i Danmark och Sverige mottagits väl.
Riktigt bra går det för bolagets största segment gaming, som ökade nettoomsättningen med 14% organiskt, jämfört med samma period ett år tidigare, till 648 Mkr. Tyska InnoGames, där man är majoritetsägare, fortsatte sin mycket starka resultatutveckling, framförallt drivet av spelet Forge of Empires. I juni passerade spelet, som lanserades 2012, ackumulerade livstidsintäkter på 500 Meuro, varav mer än hälften har intjänats under de senaste två åren. Detta visar fördelarna med free-to-play-upplägget, där spelet är gratis att ladda ner och erbjuder sedan ytterligare funktioner mot betalning. Tack vare regelbundna uppdateringar och specialevenemang kan man på det sättet hålla sin användarbas engagerad under många år.
Sammanlagt landade koncernens nettoomsättning på rekordhöga 1 117 Mkr, vilket var 11% bättre än under Q2 2018. Samtidigt ökade det justerade EBITDA-resultatet från -26 Mkr till 71 Mkr, delvis hjälpt av en positiv effekt av förändringen i redovisningsstandarden IFRS 16, men även lägre marknadsföringskostnader inom gaming-vertikalen och högre försäljning av de etablerade speltitlarna från InnoGames.
Under andra halvåret 2019 förväntar sig vd Jørgen Madsen Lindemann att öka marknadsföringskostnaderna för att stödja bland annat det nya spelet God Kings, men han håller fast vid ambitionen att nå en ensiffrig justerad EBITDA-marginal i mittenspannet, efter centrala kostnader och exklusive påverkan från IFRS 16.
På finansieringssidan slutfördes försäljningen av innehavet i Nova Broadcasting Group den 10:e april, vilket tillförde bolaget omkring 1 850 Mkr. Vid slutet av juni uppgick därmed nettokassan till cirka 2 miljarder kr. Pengarna används till att utveckla samtliga vertikaler, både genom investeringar i verksamheten och företagsförvärv. Följaktligen investerade man under första halvåret 103 Mkr i tillväxtbolag, och bolagets VC-fond har hittills genomfört 20 investeringar och investeringsåtaganden i 16 bolag till ett samlat värde om 195 Mkr.
Det är givetvis tråkigt när saker och ting tar längre tid än man hade tänkt sig. Grundförutsättningar har dock inte förändrats och bolaget framstår fortfarande som välpositionerat att dra nytta av den snabba tillväxten inom både videospel- och esportmarknaden. Enligt branschexperterna på NewZoo förväntas antalet personer som spelar datorspel öka med närmare 500 000 till 2,9 miljarder år 2022. Konsultfirman A.T. Kearney tror därtill på en ökning av den globala esport-publiken från fjolårets 395 miljoner till 645 miljoner under 2022. Det återstår att se om MTG kommer kunna växa i takt med marknaden, eller om professionaliseringen av monetariseringen kommer ha en dämpande effekt ytterligare ett tag. Lednings fokus på prissättningen känns i alla fall rätt, även om det på kort sikt skulle kunna leda till något färre affärsavslut.
Till viss mån är det förståeligt att aktien har straffats efter prognossänkningen. Å andra sidan är både esport och bolagets verksamhet i denna bransch fortfarande i barndomsåldern och de flesta som följer MTG räknar nog inte med någon större vinst förrän tidigast 2021. Men aktiemarknaden är alltför ofta kortsiktig och kursen står idag cirka 20% lägre än vad som gällde i samband med vårt senaste analystillfälle i april (Newsletter 1695). Även om vi också är tvungna att sänka våra egna förväntningar för i år, så har värderingen sjunkit till 0,9x EV/Sales från tidigare 1,2x. Med en sänkt riktkurs till 120 kr (135) håller vi därför fast vid vår Köp-rekommendation.