New Wave – spår ljusning nästa år
New Wave fortsätter att vinna marknadsandelar på generellt svaga marknader för sportdetaljhandel och företagsprofilering.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2080 (12 november 2023)
NEWA B | Large Cap | 78,67 kr | KÖP
Trots det bröts bolagets långa svit av tio kvartal i rad med stigande resultat. Jämfört med motsvarande period i fjol föll rörelseresultatet till 382 Mkr (398). Rörelsemarginalen blev dock 16,3%, vilket är den näst högsta marginalen för ett Q3, men en minskning från 17,8% under samma period förra året. New Wave har som mål att ha en marginal överstigande 15 %.
Ledningen hade redan inför rapporten flaggat för att bolaget väntas möta en mer utmanande marknad under de närmaste kvartalen. Så här långt tycker dock VD Torsten Jansson att utvecklingen har varit bättre än vad han själv hade befarat. Hans bedömning i dagsläget är att konjunkturen och bolagets tillväxt kommer att vända om ett halvår. I Q3 minskade nettoomsättningen med 6%, jämfört med samma period året innan. Prissänkningar på många av bolagets basic-varor bidrar till att det blir svårare att visa tillväxt. Det gäller bl.a. t-shirts, sweatshirts och pikétröjor.
Fördelningen i försäljningsnedgången var jämn för både segmenten Företag och Sport & Fritid som försäljningskanalerna Profil och Detaljhandel. Efterfrågan känns stabil inom Profil förutom delar av byggsektorn. Det är främst sportbranschen som har det tufft och det förklaras dels av minskad försäljning, men även av för stora lager hos bolagets sportrelaterade kunder. Teamwear fortsätter att växa och efter en framgångsrik expansion i Norden har New Wave beslutat att fokusera på att bryta sig in på den stora tyska marknaden. Därför skjuts lanseringen på den amerikanska marknaden fram till 2025.
Geografiskt minskade nettoomsättningen i USA med 11% jämfört med samma kvartal förra året. I Sverige var omsättningen i nivå med fjolåret medan Norden, exklusive Sverige, sjönk med 5%. Kassaflödet var 370 Mkr bättre än samma period 2022. Koncernen byggde upp lagret under fjolåret för att ha en hög servicenivå. Som läget är i dag har New Wave ett lager som inte behöver öka ytterligare. Det gör att de vinsterna som uppstår blir kassaflöde.
New Wave siktar på nya förvärv och kommer fortsatt ha ett stort varulager. Vid utgången av Q3 hade koncernen ett varulager om 5,5 Mdr kr (4,0). I slutet av juni förvärvades outdoorbolaget Tenson och i september förra året köptes det brittiska profilklädesbolaget BTC Activewear. Och nu är New Wave redo för nya affärer och det är främst inom företagsdelen där man kan tänka sig att förvärva ytterligare varumärken, kompletterande produktgrupper och distributionsföretag i vissa länder.
Vi tror att New Wave kommer att fortsätta att vinna marknadsandelar nästa år samt lyckas även upprätthålla en rörelsemarginal på över 15 %. Även om vi räknar med en dämpad utveckling för Sport & Fritid de kommande kvartalen, förväntar vi oss att situationen förbättras när återförsäljarnas lagerminskning upphör. På längre sikt ser vi goda förutsättningar för fortsatt tillväxt med hjälp av expansion för teamwear, gjorda förvärv och breddning av sortimentet inom skor.
Dagens värdering kring ett p/e tal om ca 9 på nästa års prognos avspeglar inte potentialen i New Wave. Lägg därtill en direktavkastning som närmar sig 5 % och det blir synnerligen svårt att inte se aktien som attraktiv. Därför upprepar vi också vårt köpråd med riktkurs 105 kr.
New Wave Group AB är ett svenskt företag som designar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom profil-, sport- och inredningssektorn. Bolaget äger flera kända varumärken, inklusive Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av produkter för både företag och konsumenter. New Wave Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet NEWA B. Under 2024 rapporterade företaget en nettoomsättning på 9 528,7 miljoner SEK, en marginell ökning från föregående år. Styrelsen föreslog en utdelning på 1,75 SEK per aktie för verksamhetsåret 2024.