Plejd – Blandad kompott

Det blev en liten besvikelse när specialisten för smarta belysningslösningar nyligen rapporterade en nettoomsättning på 31,6 Mkr för årets Q2. Det var visserligen 27% mer än under samma period ett år tidigare (även om siffrorna är inte helt jämförbara då Q3 2018 var första rapporten på koncernnivå), men samtidigt var det bara 3% mer än under årets Q1. En fortsatt stark tillväxt i installationer på cirka 120%, jämfört med samma period ifjol, är dock ett tecken att intresset hos slutkonsumenten fortfarande ligger på en hög nivå. Sammanlagt för första halvåret uppgår tillväxten i installationer till cirka 134%.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

PLEJD | Spotlight | 45,6 kr

Tyvärr var det ganska ont om detaljerade kommentarer kring utvecklingen i rapporten. Vi saknar framförallt ny information kring den internationella expansionen, där försäljningen i Norge har kommit igång under Q1 och Finland står näst på tur. Sedan tidigare vet vi att man har identifierat ytterligare cirka 10 länder där man ser goda förutsättningar för en framtida etablering.

Annons

Första halvåret har varit en intensiv period vad gäller investeringar i nya produkter och marknader, vilket syns i lönsamheten. Teamet inom forskning och utveckling har utökats och i dagsläget har man cirka 15 produkter i olika utvecklingsskeden. Till följd av nämnda utveckling har personalkostnaderna stigit till nästan 29 Mkr under årets första sex månader, vilket enbart är 2 Mkr mindre än motsvarande siffra för hela förra året. Inte minst därför föll rörelseresultatet, den högre omsättningen till trots, till -10,9 Mkr från 6,4 Mkr under första halvåret 2018.

Glädjande är att arbetet med optimeringar i produktionen börjar synas i bruttomarginalen, som förbättrades till 47% under Q2 från 45% under helåret 2018. Vd Babak Esfahani ser dessutom goda möjligheter att förbättra marginalen ytterligare. Han påpekar även att det finns potential inom nya marknadsområden såsom OEM, projekt och den kommersiella fastighetsmarknaden.

Efter den riktade nyemissionen till institutionella investerare som genomfördes i mitten av juni har bolagets kassa ökat till 68 Mkr. Det ger tillräckligt med finansiella muskler för att fortsätta utvecklingsarbetet, både vad gäller produkter och marknader. Intressant i sammanhanget är att emissionen gjordes till en teckningskurs på 47 kr, dvs något högre nivå än vad aktien handlas till idag.

Både kapitalanskaffningen och den avtagande tillväxttakten hittills i år, är två aspekter som vi inte hade med på agendan när vi tog med bolaget i vårt vinnarnummer i januari. Även om vi har varit tvungna att sänka våra estimat allteftersom, har vår positiva syn på bolagets aktie inte förändrats ännu. Samtidigt vill vi gärna se fler framsteg under andra halvåret, då konkurrensen inom smart belysning är stenhård. Lovande var bolagets senaste produktlansering i slutet av maj som bara några dagar efter lanseringen hade förbeställningar till ett värde på cirka 3,5 Mkr.

 Vi upprepar vår Köp-rekommendation med en sänkt riktkurs på 65 kr (70).

Publicerad 2019-08-07 15:27:00
Ändrad 2024-11-13 07:46:16