Plejd – Lyser starkare än någonsin
Teknikbolaget med fokus på smarta belysningslösningar har gått från klarhet till klarhet och aktiekursen har följt efter med en uppgång på drygt 175% sedan början av januari.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1823 (4 november 2020)
PLEJD | Spotlight | 143,2 kr | AVVAKTA
Särskilt glädjande är att Plejd har gjort stora framsteg avseende lönsamheten där bruttomarginalen ökade till 58% under Q3, vilket motsvarade en förbättring om 10 procentenheter jämfört med samma period i fjol.
Ledningens huvudfokus i detta skede är dock fortsatt tillväxt och även i detta avseende har man lyckats imponera. Organiskt ökade omsättningen mellan juli och september med hela 103% till 47 Mkr, trots att sommarmånaderna historiskt har varit den svagaste perioden. Tillväxttakten under de första nio månader har därmed accelererat till 58%.
Samtidigt har Plejd på allvar börjat tjäna pengar och rörelseresultatet (EBIT) mellan januari - september uppgick till 12,7 Mkr, mot -18,5 Mkr under jämförelseperioden i fjol. Rörelsemarginalen på 9,4% är redan på en sund nivå, men det finns ytterligare förbättringspotential eftersom man fortfarande befinner sig i uppbyggnadsfasen av organisationen. Dessutom ser vi hittills inga tecken att arbetet med produktionsoptimeringen har nått sitt slut, så även på bruttomarginalnivå finns det nog mer att hämta.
Plejds produkter har länge varit en favorit hos elektrikerna, då den smidiga installationen av den trådlösa tekniken löser problematisk kabeldragning. Dessutom får elektrikern merförsäljningsmöjligheter genom nöjdare slutkunder som vill bygga ut sina Plejd-system, samtidigt som hen kan möta det växande intresset för smart belysningsstyrning utan att behöva lära sig komplexa och dyra alternativa system. Det har visat sig att närmare 80% av Plejds installationer installeras av befintliga kunder, dvs elektriker som använder produkterna regelbundet, vilket ger bolaget en god visibilitet och stabilitet i intäkter.
Så småningom ökar även takten i Norge där vd Babak Esfahani har sett en tydlig ökning av installationer de senaste månaderna. Detta sker till följd av lanseringen av de viktiga produkterna specifika för den norska marknaden. Planen är att lansera fler produkter under de kommande kvartalen, vilket bådar gott för en fortsatt fin tillväxt i landet.
Föga förvånande är intresset för smarta belysningslösningar stort även utanför Norden, och man skyndar nu på den internationella expansionen i och med lanseringen i Nederländerna, där de första produkterna finns tillgängliga för försäljning sedan början av oktober. Försäljningen i Nederländerna är planerad att ske via stora elgrossister och successivt under de kommande kvartalen kommer hela sortimentet lanseras.
Viktigt i sammanhanget är därtill att Plejd fortsätter att bredda sitt erbjudande då branschen är snabbrörlig och mycket konkurrensutsatt. Aktörer som IKEA och Philips är mycket aggressiva och även om Plejd må vara överlägsen med viss funktionalitet så måste man trots allt lyckas övertyga slutkonsumenten att det är värt att behöva anlita en elektriker för installation m m. Bolaget är dock medvetna om utmaningen och lägger mycket energi på just produktutveckling.
Näst på tur för den privata slutmarknaden står en trådlös vridknapp som ska lanseras under Q4. Dessutom släpper man inom kort den mer kommersiella applikationen DAL-01, vilket öppnar upp för nya marknader där den så kallade DALI-styrningen av belysning används. DALI är en av de största standarderna för belysning och armaturer i kommersiell miljö. Det har potentialen att bli ett intressant andra ben för bolaget på sikt. Produkten har redan varit involverad i ett kommersiellt pilotprojekt med ett av världens största utomhusreklambolag.
Plejd framstår som välrustat inför framtiden. Med en nettokassa kring 40 Mkr vid slutet av september är balansräkningen stark, efterfrågan lika så och inte ens den pågående Covid-19 pandemin har hittills kunnat bromsa utvecklingen. Möjligtvis har man till och med gynnats av den starka hemmafixar-trenden i Sverige, och med en andra smittovåg i full fart ser det för tillfället inte ut som om läget kommer ändras nämnvärt de kommande kvartalen.
Plejd-aktien har länge varit en av våra favoriter och ingick i vårt vinnarnummer 2019. Vi kan dock konstatera att vi har underskattat placerarnas vilja att uppvärdera bolaget och vår riktkurs på 65 kr (Newsletter 1788) har överträffats för länge sedan. Till följd av den imponerande operationella utvecklingen höjer vi våra estimat för i år och räknar numera med en omsättning kring 210 Mkr. Dessutom vågar vi lyfta blicken mot 2021, vilket visserligen är betydligt svårare då det bland annat återstår att se om mottagandet i Nederländerna blir lika varmt som i Norden. En omsättning kring 300 Mkr nästa år bör dock vara realistiskt, vilket i kombination med en EBIT-marginal kring 13-14% bör kunna leda till en vinst kring 3,2 kr.
Med ovan som utgångspunkt handlas aktien i skrivande stund till ett framåtblickande P/E-tal på ca 44, vilket möjligtvis känns lite väl generöst. Även om vi gillar bolagets potential ser vi en risk för kortsiktiga bakslag för aktien och sänker rekommendationen till Avvakta i hopp om bättre ingångslägen framöver.