Plejd - Nästa fas av tillväxtresan
Glada miner blev det hos teknikbolagets aktieägare när Q1-rapporten presenterades den 18:e april. Året har nämligen börjat mycket starkt och ledningens multidimensionella tillväxtstrategi verkar vara på god väg.
CHANS | PLEJD | Spotlight | 254 kr
Efter en uppgång på cirka 50% hittills i år är aktien numera tillbaka på liknande nivå som vid senaste analystillfälle för drygt 12 månader sedan (Newsletter 2030). Året har dock varit turbulent och kursen sjönk som mest ner till 126,60 kr i november. Kan det vara dags att höja vår neutrala rekommendation?
Efter ett tuffare första halvår 2023 har kurvorna pekat uppåt igen sedan fjolårets Q3, både vad gäller tillväxttakten och lönsamheten. Fjolåret avslutades med en nettoomsättning om 513,4 Mkr, vilket var 19% mer än året innan. Samtidigt minskade rörelsemarginalen (EBIT) med 6,8 procentenheter till 11,6%. Marginalnedgången var bland annat en konsekvens av en lägre bruttomarginal, som i sin tur påverkades av en ny produktkategori som lanserades under året. Dessutom satsar vd Babak Esfahani fortfarande på den internationella expansionen till bland annat Nederländerna, Spanien, Tyskland och Schweiz.
Att expandera till nya länder och nya produktkategorier är kärnan i den långsiktiga strategin. Mellan åren 2019 och 2023 har bolaget haft en genomsnittlig organisk tillväxt på 41% per år, i stort sett uteslutande med sina lösningar för smart belysning i Sverige och Norge. För att bibehålla en långsiktig kraftig tillväxt behövs nya produkter och ifjol lanserades en egen armaturserie med justerbar färgtemperatur; tidigare har bolagets smarta belysningssystem kopplats upp till vanliga lampor.
De nya produkterna omfattar två så kallade downlights, en väggarmatur och en LED-strip. Mottagandet på marknaden har varit bra och under andra halvåret levererades över 150 000 downlights. Redan för i år har man planerat flera nya produkter inom denna produktkategori. Under Q2 ska dessutom Jalusi pucken JAL-01 lanseras, som den första produkten inom kategorin med smarta solskydd. JAL-01 är en puck för styrning av jalusier och markiser och är avsedd att agera som en instegsprodukt på den europeiska marknaden.
Senare i år väntar även lanseringen av den smarta termostaten TRM-01, vilket kommer addera ytterligare en ny produktkategori. Ledningen har stora förhoppningar att TRM-01 ska signifikant utvidga den norska marknaden. Norge fortsätter för övrigt att följa samma tillväxtbana som Sverige gjort tidigare och har drivit stora delar av tillväxten ifjol och i början av detta år. Under Q1 har även tillväxttakten i Sverige börjat öka igen och nettoomsättningen steg organiskt över 30%, jämfört med samma period ifjol, till 159 Mkr.
Framsteg syns även i rörelsemarginalen som mellan januari och mars förbättrades om 5,3 procentenheter till 18,6%. Mycket arbete har lagts på att effektivisera kostnadsstrukturen och öka kostnadsmedvetenheten inom bolaget. Det ger en god hävstångseffekt när volymerna återigen tar fart och kostnadsmassan inte ökar i samma omfattning. Å andra sidan dämpas lönsamheten i närtid av upprampningsfasen av de nya produktkategorierna och vd Esfahani flaggar för en lägre bruttomarginal de kommande kvartalen. I Q1 hade den minskat med 4,5 procentenheter till 51,9%.
Plejd är en ledande nordisk leverantör av smart belysningsstyrning. Bolaget gör smart belysningsstyrning enkel och fokuserar på användarupplevelsen i hela kedjan, från början till slut
Mycket imponerande är att Plejd, till skillnad från så många andra tillväxtbolag, faktiskt klarar att finansiera sin tillväxt ur egen ficka. Under 2023 uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten till 51,5 Mkr och balansräkningen visade vid slutet av mars endast en liten nettoskuld på 5 Mkr. Därmed finns det inga finansiella hinder för att kunna fortsätta etableringen i nya länder, som ofta kräver anpassningar till de lokala förutsättningarna. Sverige står fortfarande för 60% av omsättningen, följt av Norge (34%), Finland (3) och Nederländerna (2). Det norska exemplet har visat att affärsmodellen fungerar även på andra marknader och givetvis är uppsidan stor om man skulle kunna göra samma sak i ett land som Tyskland.
Fundamentalt talar det mesta för fortsatt medvind framöver. Den globala marknaden för smart belysning, solskydd och värmestyrning befinner sig i en strukturell tillväxtfas och många expertprognoser indikerar att den positiva trenden kommer att fortsätta i flera år. Tillväxten drivs av flera olika faktorer, inte minst framfarten av uppkopplad teknik. En stor konkurrensfördel med Plejds lösningar är dessutom kostnadsbesparingar och installationsflexibilitet, som möjliggörs genom användning av trådlös teknik istället för traditionell kabeldragning.
Lyckas man att bibehålla tillväxttakten från Q1, skulle nettoomsättningen landa kring 670 Mkr i år. Tack vare positiva effekter från volymökningar och kostnadsdisciplin ser vi en EBIT-marginal kring 18% som realistisk. Vinsten per aktie landar i detta scenario på en nivå kring 8,30 kr. Med dessa antagande som stöd handlas aktien till ett P/e-tal på 29, vilket är något billigare än för ett år sedan (33). Under tiden har dessutom både tillväxtutsikterna och den allmänna riskaptiten förbättrats, vilket gör att vi lyfter vår rekommendation ett snäpp till en spekulativ sådan. Noteringen på Spotlight samt en stundvis dålig likviditet i aktiehandeln talar alltjämt emot en regelrätt köprekommendation och tillhörande plats bland våra Top Picks.
Källa: Infront