PRICER – Tystnad råder

Prismärkningsföretaget Pricer var, som en del kanske minns, ett av fjolårets vinnarförslag. Sett över hela börsåret blev spådomen fel. Förvisso ökade kursen med 5-10% och därigenom utvecklades bättre än Stockholmsbörsen generellt, men någon direkt kursvinnare var aktien inte. Däremot hade den utvecklats oerhört starkt tidigare under årets lopp. När kursen stod i zenit under sensommaren hade kursökningen varit nära 50%. Helt fel var således tipset inte även om styrkan inte höll i sig hela vägen in i mål.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

PRIC | Small Cap | 11,86 kr

När vi tittade på aktien senast i början på december åsatte vi den en spekulativ köprekommendation med oförändrad riktkurs om 12 kr. En riktkurs som numera har infriats. Att aktien inte hamnade bland våra Top Picks den gången berodde på att vi bedömde prognosrisken för 2019 som synnerligen hög. Vår utgångspunkt i det läget var att det nuvarande året kunde bli något av ett mellanår efter det rekordstarka fjolåret.

Under 2018 rapporterade Pricer en nettoomsättning motsvarande 1 194,5 Mkr vilket motsvarande en ökning om 44% jämfört med året innan. Var försäljningsökningen riktigt bra så var lönsamhetsutvecklingen ännu bättre. Rörelseresultatet ökade med nära 60% och uppgick till 89,1 Mkr vilket innebar att rörelsemarginalen blev 7,5% (6,7). Efter finansiella kostnader och skatt blev vinsten på den nedersta raden 0,79 kr per aktie. Det i sig motsvarade mer än dubbling jämfört med 2017 års 0,35 kr. Dock var skattekostnaden under fjolåret osedvanligt låg som en följd av aktiverade underskottsavdrag. Med schablonskatt hade vinsten landat omkring 0,62-0,63 kr per aktie. Kassaflödet från den löpande verksamheten var 83,7 Mkr vilket föranledde styrelsen att föreslå höjd utdelning till 0,60 kr (0,50).

Den oerhört starka prestationen berodde förstås på att man äntligen fått ett genombrott i USA där man fått amerikanska kedjan BestBuy som referenskund. Totalt sett svarade den nordamerikanska marknaden (bolaget har även fått in ett par kanadensiska kunder) för en försäljning motsvarande 396 Mkr. Raskt marscherat får man väl lov att säga då det var mer än hälften av vad den mogna europeiska marknaden bidrog med och drygt 30% av helårsintäkter.

Förhoppningen är förstås att framgångarna i främst USA fortsätter vilket torde innebära välbehövlig diversifiering. Tidigare var som bekant slagsidan mot Frankrike och då i synnerhet Carrerfour oerhört stor. Det återstår förstås att se om Best Buy med sina dryga 1000 butiker i USA kan axla det franska bolagets mantel och kommer att utgöra en inkörsport för Pricers teknologi på den oerhört stora amerikanska marknaden. Skulle så bli fallet är förstås potentialen lockande då BestBuy så här långt har introducerat systemet i blott 20% av sina butiker.

Bolagets vd, Helena Holmgren, ser marknaden som fortsatt stark. Inte undra på det. Orderingången under fjolåret ökade med hela 46% till 1 268 Mkr och även i Q4 såg man ett ökat inflöde motsvarande ökning om 18%. Orderstocken vid utgången av året var samtidigt 224 Mkr. Skall man klaga på något så kan det möjligtvis vara det faktum att man inte aviserat särskilt många ordrar i år. Det enda som var tillräckligt stort att skickat ut ett pm om var ett avtal med en av baltiska kedjorna till ett värde av ca 15 Mkr. Den här ordern lär dock inte hamna i Q4 utan leveranserna lär med stor sannolikhet påbörjas först i slutet av detta år.

Årets ordertystnad till trots ser vi ändå med viss tillförsikt på framtiden an. Bolaget har sedan tidigare en mängd olika pilotprojekt ute hos presumtiva kunder (stora som små) vilka skulle kunna gå till avslut under året. Pricers system är förvisso långt ifrån det billigaste men har den fördelen att det är skalbart och går att bygga ut med ny funktionalitet i takt som denna utvecklas.

Med ovan sagt vågar vi ännu så länge inte revidera våra prognoser från december. Vi räknar därför alltjämt att årets omsättning kan minska med 10-15% efter fjolårets riktiga islossning. Samtidigt kalkylerar vi med att lönsamheten ändå förblir densamma som ifjol eller rent av något bättre (7,5-8%) i spåren av gynnsammare produktmix och högre bruttomarginal. Det bör helt enkelt inte föreligga lika starka skäl att prisa in sig i marknaden som fallet troligtvis var i samband med den initiala BestBuy ordern.

Med det som utgångspunkt räknar vi med att årets försäljning lär för andra året i bolagets historia landa norr över 1 miljard medan rörelseresultat hamnar i spannet 75-85 Mkr. Med schablonbeskattning motsvarar det en vinst på omkring 0,60 kr. P/E-talet skulle med andra ord ligga omkring 20 vilket vi inte ser som någon utmanande värdering och då ingår som bekant även en nettokassa motsvarande ca 1 kr (efter avskild utdelning). Tittar vi tillbaka i tiden har Pricer under de senaste fem året dubblat omsättningen och vänt rejält minusresultat till en hälsosam vinst

Vi sticker inte under stol med att vi gillar bolaget och tror även på dess teknologi. Så här långt har vi också haft rätt. Nog för att det kan finnas rejäl uppsida mot vår prognos om BestBuy fortsätter utrullningen eller någon/några nya större kunder väljer att göra slag i saken. Förväntningarna om det senare har dock ökat som vi ser det. Eftersom det så här långt har varit relativt sett tyst från bolaget avseende nya ordrar vågar vi inte höja riktkursen i detta nu varför också rekommendationen sänks till Avvakta/Behåll. Vi räknar dock med att årets Q1 bör bli starkare än fjolårets motsvarighet vilket tillsammans med direktavkastning om 5% borde hålla intresset för aktien vid liv fram till stämman 25/4.

NASDAQ Stockholm
PRIC_B
Sektor
Affärsutrustning
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Pricer är ett teknikbolag som erbjuder lösningar främst för bolag verksamma inom dagligvaruhandeln. Produktsortimentet omfattar bland annat diverse hyllkantsetiketter.
Skriven av
Jacek Bielecki
Analytiker
Publicerad 2019-04-10 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:57:32