Rovio – finska fåglarnas återkomst
Börsintresserade som är insatta i spelmarknaden har sannolikt inte undgått historien om Rovio, det finska spelutvecklingsbolaget som ligger bakom den globala succén Angry Birds. Varumärket Angry Birds har enligt bolaget självt en genomsnittlig global varumärkeskännedom om 97%. Även om kännedomen i verkligheten skulle vara något lägre, så är det utan tvekan ett otroligt starkt varumärke. Detta drog bolaget nytta av när de börsnoterade sig under hösten 2017.
ROVIO | Finland | 4,30 eur
Vid börsnoteringen premierades aktien med en EV/EBIT-multipel kring 20 gånger 2017 års väntade rörelseresultat och bolaget förväntades växa kraftigt de kommande åren. Denna värdering fick en rejäl smäll när Rovio bara sex månader senare vinstvarnade eftersom marknaden förväntade sig en mycket högre tillväxt än bolaget kunde leverera. Bolaget lämnade samtidigt en dyster prognos för helåret 2018, vilken till och med innebar fallande intäkter. Aktien rasade kring 50% på en dag och har sedan dess haft svårt att återhämta sig. Fiasko och tappat förtroende var ett faktum.
Sedan kursraset har bolaget vidtagit åtgärder som närmast i tiden höjer lönsamheten. Eftersom användarförvärv blivit allt dyrare på mobilspelsmarknaden har Rovio insett att tillväxt inte får kosta vad det vill och därför riktat om marknadsföringsinsatserna mot sina stora och mest lönsamma speltitlar.
Ett exempel är Angry Birds 2 som genererade kring 20 Meuro per kvartal mellan Q1 2017 till Q1 2018. Under Q2 och Q3 2018 genererade spelet cirka 30 Meuro per kvartal. Tillväxten mellan Q1 och Q2 var därmed cirka 50%. Samtidigt har bolagets genomsnittliga intäkt per daglig användare stigit från 0,12 EUR i Q3 2017 till 0,16 EUR i Q3 2018.
Förutom spelintäkter erhåller bolaget också intäkter från varumärkeslicensiering. Även om detta segment utgör kring 10% av intäkterna tror vi att Angry Birds-filmen som har premiär under Q3 kan driva betydande tillväxt i detta segment i år, framförallt indirekt genom en ökad försäljning av Angry Birds-produkter.
Vad som också lockar oss i Rovio är faktumet att bolaget har mer än 105 Meuro i kassan, vilket motsvarar ungefär 30% av marknadsvärdet. Kassan lär dessutom öka till kring 140 Meuro under 2019, om ingen större utdelning lämnas eller förvärv görs. Ett förvärv som innehar god organisk tillväxt vore att föredra i vår mening, men sådana är svåra att hitta till en rimlig prislapp.
Finansiellt räknar vi med att Rovios intäkter landar på 284 Meur för helåret 2018, jämfört med 297 Meur under 2017. I år förväntar vi oss, som vi tidigare skrivit, att bolagets nysatsning på deras bästsäljande speltitlar kommer resultera i stigande spelintäkter.
Vi tror även att segmentet för varumärkeslicensiering kommer bidra till tillväxten, drivet av filmen som har premiär i Q3. Totalt väntar vi oss att intäkterna växer med 6% till 301 Meur under 2019. Det är ingen rakettillväxt, men vi bedömer att det är tillräckligt för att bolaget ska lyckas återvinna en del av marknadens tappade förtroende och därmed krympa dagens förtroenderabatt.
Vad Stockpicker framförallt förväntar sig kommer krympa dagens förtroenderabatt är just faktumet att bolaget ändrat strategi och fokus under 2018. En bibehållen sådan strategi kommer i vår mening medföra stigande lönsamhet, primärt under 2019.
Vi räknar med att rörelseresultatet under 2018 kommer uppgå till 32 Meur, vilket skulle motsvara en rörelsemarginal om 11,3%. För helåret 2019 förväntar vi oss däremot att bolaget kommer nå ett rörelseresultat om 44 Meur, vilket innebär en rörelsemarginal som stiger till 14,5%. Rovio ser ut att ha marknadsfört kraftigt i Q4, vilket bådar gott för 2019 eftersom de vill hålla sig inom en 8-12 månaders payback-period.
Vinsten per aktie prognostiserar vi kommer uppgå till 0,31 EUR för 2018 och till 0,45 EUR i år. Våra prognoser medför därmed att bolaget idag handlas till en EV/EBIT-multipel om 7,5 respektive 5,0 och att p/e-talet uppgår till 14,5 respektive 10 för de kommande helårsresultaten.
Dessa värderingsmultiplar är visserligen motiverade om bolaget varken visar försäljningstillväxt eller vinsttillväxt under 2019. Men det är inte scenariot vi väntar oss, tvärtom. Vi anser att en något växande ”topline” i kombination med stigande marginal, och därmed vinst, bör premieras med en högre värdering.
Det är alltid extra osäkert att investera i aktiecase som kräver en trendvändning, men vi bedömer utifrån Rovios senaste kvartalsrapporter att förutsättningen för ökad lönsamhet är mycket god och förutsättningen för stigande intäkter är god. Därmed tror vi Rovio kan bli en god placering under 2019. Även vid en fortsatt börsnedgång ser vi goda möjligheter för aktien att överprestera index och därmed bli en vinnaraktie under året. Den välfyllda kassan ger också spännande möjligheter.
Stockpicker inleder bevakningen med ett spekulativt köpråd av aktien där vår riktkurs fram tills årets sista handelsdag sätts till 6 EUR, vilket motsvarar en potential omkring 35%.