SAAB – Dags för en ny pilot

Med facit i hand hade man kunnat ana att vd Håkan Buskhes framtid i bolaget befann sig på ”slutrakan”. I maj sålde han nämligen aktier i försvarskoncernen till ett värde av drygt 6 Mkr. För bara några dagar sedan kom beskedet att han ska lämna sin post under februari nästa år. Buskhe, som har varit vd på Saab sedan 2010, letar enligt eget uttalande efter en ny operativ utmaning.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

SAAB B | Large Cap | 279,3 kr   

Det är givetvis förståeligt med tanke på hans ålder (55 år), samtidigt som det är inte helt osannolikt att han har upplevt mer och mer press från styrelsen, efter en otillfredsställande kursutveckling. Sedan toppnoteringen kring 430 kr i oktober ifjol har aktien backat med över 30% och står idag på nästan samma nivå som för tre år sedan. Förtroendet för vd:n har skadats inte minst efter förra höstens nyemission, som har väckt frågetecken kring bolagets kassaflödesgenerering.

Annons

Under första halvåret i år uppgick det operationella kassaflödet till -2,7 miljarder kr, då större projekt inom affärsområdet Aeronautics belastar rörelsekapitalet. Konkret handlar det om förberedelser av de första leveranser av Gripen E till Brasilien och Sverige. Det är helt i linje med planerna och ligger i verksamhetens natur. Bolaget upprepade i samband med sin senaste kvartalsrapport att det operationella kassaflödet kommer vara negativt även för helåret 2019, men på en bättre nivå än förra året.

Överlag bjöd den senaste rapporten inte på så många överraskningar utan bekräftade snarare bilden att den underliggande utvecklingen i bolaget är positiv. Försäljningsintäkterna under perioden januari – juni växte organiskt med 7%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 16 941 Mkr, drivet av en högre nivå av leveranser inom affärsområdet Dynamics och högre aktivitetsnivå inom Industrial Products och Services.

Med en förbättring om 1,4 procentenheter till 7,2%, närmar man sig även sakta men säkert lönsamhetsmålet om en rörelsemarginal på 10%. Förutom försäljningsökningen, bidrog även effekterna av de implementerade effektiviseringsåtgärderna positivt. Här finns dock mer att hämta och man fortsätter arbetet med att anpassa produktportföljen, öka marknadsaktiviteten samt att öka takten i automatisering och digitalisering av verksamheten. För helåret upprepade bolaget sin tidigare prognos att den justerade rörelsemarginalen kommer att stärkas under 2019 från förra årets utfall på 7,7%.

Räknar man bort större order, som per definition är mer volatila och påverkar jämförelsebasen avsevärt, utvecklades även orderingången väl. Mindre ordrar (<100 Mkr) ökade under första halvåret med 21% till 6 464 Mkr. Sammanlagt stod de för 67% av den totala orderingången på 9 710 Mkr, vilket var 23% lägre än under samma period 2018. Orderstocken minskade till 94 236 Mkr jämfört med 102 184 Mkr och påverkades något negativt av en justering relaterat till Saabs leveranser till Airbus A380 program som ska avslutas år 2021.

I takt med att kassaflödet fortsätter att vara negativt, fortsätter även nettoskulden att öka. Vid slutet av juni uppgick nettoskuldsättningsgraden till 41% och soliditeten till 34%. Vi ser i dagsläget ingen anledning att tvivla på prognosen utifrån de milstolpar bolaget har i sina stora projekt, enligt vilken kassaflödet kommer vara svagt i ett kvartal till, medan vändningen ska börja under Q4.

Vd Buskhe visar sig optimistisk inför andra halvåret och ser stora möjligheter att stänga ett antal större ordrar under hösten. Positivt ser han även på det samförståndsavtalet som undertecknades av de svenska och brittiska regeringarna i mitten av juli, rörande ett samarbete kring framtida stridsflygsförmåga. Saab tror att det kommer främja den pågående långsiktiga utvecklingen av befintliga plattformar, inklusive Gripen. Sedan tidigare har man ett samarbete med brittiska BAE Systems, Leonardo UK, MBDA och Rolls Royce, där man har tagit fram en genomförbarhetsstudie av framtida stridsflygsförmåga. Ytterligare möjligheter för Gripen ser man i Finland, Kanada, Indien, Brasilien och Colombia.

Aktien står idag på nästan samma nivå som vid vårt senaste analystillfälle i mitten av maj (Newsletter 1702). Q2-rapporten gav oss ingen direkt anledning att göra förändringar till våra estimat och vi räknar fortfarande med en vinst per aktie på omkring 16 kr för i år. Med det som utgångspunkt betraktar vi även värderingen med ett p/e-tal omkring 18 som lika attraktiv som för tre månader sedan. Vi håller därmed också fast vid vår Köp-rekommendation med riktkurs 420 kr.

Tyvärr får vi inte svar på kassaflödesfrågan förrän början av nästa år, när Q4-rapporten kommer offentliggöras. Marknaden verkar hittills inte nöja sig med att bolaget levererar på sitt löfte om förbättrade marginaler, och risken finns att aktien kan gå sidledes några månader till. Positiva triggers skulle kunna vara annonseringen av en handlingskraftig efterträdare till vd Buskhe samt nya stororder. Fundamentalt är Saab-caset tilltalande, vilket även två av styrelseledamöterna verkar tycka, då de köpte större aktieposter i början av augusti.

NASDAQ Stockholm
SAAB_B
Sektor
Försvarsindustri
Stockpicker Newsletter
Publicerad 2019-08-14 13:39:00
Ändrad 2024-11-13 07:46:02