SCANDIC HOTELS – Bäddat för vinsttillväxt
Sedan april förra året (Newsletter 1606) har vi haft en avvaktande hållning till hotellföretagets aktie. Osäkerheten kring Stockholmsmarknaden och en befarad svagare konjunkturutveckling var huvudanledningarna till vår försiktighet. Efter en volatil resa står kursen idag omkring vår tidigare målnivå på 85 kr.
SHOT | Mid Cap | 86 kr
Mycket av 2018 har för Scandics del präglats av integrationen av finska Restel, som tillförde mer än 7 300 rum (Scandic har totalt cirka 52 000). Koncernens nettoomsättning under perioden januari – september ökade med 23,7%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 13 412 Mkr, och cirka 15% var relaterade till Restel. Ytterligare 5% av tillväxten kom från andra förändringar i hotellportföljen, både genom förvärv och nyöppningar.
För jämförbara enheter ökade omsättningen med 1,3%, med en positiv utveckling i Tyskland och en förbättrade marknadsbalans på den viktiga Stockholmsmarknaden som drivande faktorer. Ändå dämpade den generellt ökande konkurrensen på många marknader den underliggande tillväxttakten. Den genomsnittliga intäkten per tillgängligt rum (RevPAR) minskade med 2,6% i lokal valuta, vilket främst berodde på Restels negativa mix-effekt, medan RevPAR för jämförbara enheter ökade med 1,1%.
Efter en svag start på fjolåret i Stockholm har Scandics RevPAR för jämförbara enheter i Sverige utvecklats positiv de senaste kvartalen. Efterfrågan är god och även den svaga svenska kronan är gynnsam för den svenska marknaden, där Scandic genererar cirka 35% av sin nettoomsättning.
Utbudet fortsätter dock att stiga, främst i Stockholm, och vid slutet av 2018 förväntas antalet tillgängliga rum i huvudstadssregionen vara omkring 4% högre än vid början av året, medan situationen i Göteborg och Malmö förväntas vara relativt oförändrad.
Scandic förbereder sig för de förändrade marknadsförhållanden genom ett kontinuerligt fokus på effektivitetsförbättringar. Ett annat sätt är ökande skalfördelar, och efter den första fasen av Restel-integrationen har man redan sett en viss positiv effekt från kostnadssynergier.
Det justerade rörelseresultatet för av- och nedskrivningar (EBITDA) ökade med 14% till 1 358 Mkr, motsvarande en marginal om 11% (11,4%).
Nästa steg blir nu ett större kommersiellt fokus för Restel-hotellen, i linje med ambitionen att stärka intäkterna när hotellen fullt ut är en del av Scandics distributionskapacitet. Därutöver avser man att fortsätta investera i ny kapacitet, där bolagets pipeline består för närvarande av ytterligare omkring 5 300 rum.
Vid slutet av september, uppgick nettoskulden till 2,4x det justerade EBITDA för de senaste 12 månaderna, i linje med den finansiella målsättningen om 2 – 3x. Utöver investeringarna tillåter det en attraktiv utdelning, som enligt analytikernas konsensusestimat (Thomson Reuters) motsvarar en direktavkastning omkring 4%.
Sommarens positiva RevPAR-trend fortsatte, efter en tillfällig svacka i september, även under det sista kvartalet 2018. Marknadsstatistik visar en ökning i Sverige på omkring 4%, och cirka 2% för Norden som helhet. Det var bättre än vad de flesta hade väntat sig, och Scandic förannonserade sina egna siffror för Q4 den 17:e januari. Både nettoomsättningen på 4 590 Mkr och justerat EBITDA på 480 Mkr överträffade analytikernas konensusestimat (Infront Estimates).
Bokslutskommunikén i sin helhet publiceras den 19:e februari, och kommer att presenteras av den nya vd:n Jens Mathiesen, som har tagit över rollen under januari. Enligt styrelsen ligger den strategiska inriktningen fast, men det är givetvis kommentarerna kring den nya vd:ns planer som kommer vara i fokus under rapportpresentationen.
Den långsiktiga ambitionen är att nå en årlig nettoomsättningstillväxt om minst 5%, exklusive förvärv och samgåenden, samt en genomsnittlig justerad EBITDA-marginal om minst 11%. Åtminstone det organiska tillväxtmålet lär inte ha uppnåtts 2018, trots den goda avslutningen till året.
För 2019 ser bilden ganska ljus ut, med en fortsatt välmående ekonomi i Norden, vilket gynnar Scandic som har cirka 70% av intäkterna hänförliga till affärsresande och konferenser. Dessutom tillkommer drygt 2% nya rum efter genomförd renovering eller konvertering. Analytikernas estimat på en förväntad omsättningstillväxt om 4,5% framstår därför som rimligt.
Vinsten per aktie väntas öka från 6,4 kr 2018 till 7,75 kr i år, vilket i kombination med dagens aktiekurs innebär ett p/e-tal på 11. På sikt ser vi ytterligare tillväxtpotential från nya förvärv, till exempel i Tyskland där man nyligen har skrivit ett långt hyresavtal i München. För tillfället har man fyra hotell i drift i landet, och ytterligare ett i pipelinen.
I våra ögon väger potentialen från synergier, kostnadsbesparingar, samt kapacitetstillskott, tyngre än effekterna av en avmattning i den underliggande marknaden. Vi ser en kurs omkring 95 kr som realistisk på 6-12 månaders sikt. Det är en uppsida på nästan 10% från dagens nivåer vilket dock inte är tillräckligt för att aktien ska förtjäna en köprekommendation enligt vår definition. Skulle kursen backa mot 80-kronorsnivån (eller lägre) blir läget ett annat.