Sensor Alarm – Innovativa hemlarm på väg till börsen

Inte ens en pandemi av sällan skådad omfattning lyckas sätta stopp för kriminaliteten.

Sensor Alarm Innovativa hemlarm pa vag till borsen

I alla fall inte när det gäller bostadsinbrott som under 2020 var mer eller mindre oförändrat jämfört med 2019, trots att många av oss jobbade hemifrån och semesterresandet minskade rejält till följd av restriktionerna. Enligt brottsförebyggande rådet BRÅ anmäldes totalt 14 700 bostadsinbrott, vilket är förvisso färre än för några år sedan, men icke desto mindre tyder det höga antalet på ett betydande samhällsproblem.

För att skydda sig själv och sin egendom har idag runt 25% av alla hushåll i Norden någon form av hemsäkerhetslösning. I takt med att teknologin blir allt bättre ökar antalet ganska snabbt och under 2021 förväntas tillväxten för hemlarm i Sverige uppgå till cirka 25%. Särskilt stort är intresse för så kallade smarta hemlarm, som använder sig bland annat av olika sensorer och mobila applikationer. Dessa riktar sig mot allt från förebyggande och upptäckt av inbrott, till aviseringar om problem såsom brand eller läckage, samt nödsamtal mm.

Mer konkret drivs branschens tillväxt av faktorer som ökad medvetenhet om hemskyddssystem, framväxten av trådlös uppkoppling av teknik (IoT), samt det eviga hotet av brottsligheten. De senaste åren har fler och fler traditionella enheter bytts ut mot uppkopplade och digitala larmenheter och plattformar, vilket har skapat en efterfrågan på nya smarta lösningar. IoT har dessutom förbättrat kvaliteten på produkter och pålitligheten av automatiseringssystem. Dessvärre avskräcks många bostadsägare fortfarande av de höga kostnaderna för installation och underhåll av hemskyddssystem, som i vissa fall kan ha en månadskostnad på 499 kr.

Här kommer Sensor Alarm in i bilden, vars nya generation av hemlarmsteknik ersätter behovet av magnetkontakter, kameror och rörelsdetektorer. Bolagets lösning bygger på avancerad lufttrycksteknik och har tidigare använts inom industrin, innan man har vidareutvecklat tekniken för att passa hemlarmsmarknaden. Det unika är att det bara behövs en smart enhet som läser av lufttrycket i huset, som omedelbart registrerar lufttrycksförändringar, till exempel när en dörr öppnas, eller om en fönsterruta krossas. Larmet kan integreras i många olika typer av bostäder, såväl i garage som husbilar och övriga typer av fastigheter.

En stor fördel är dessutom att Sensor Alarms larm ansluts av kunden själv till ett uttag i hemmet och efter 15 minuters fjärrstyrning av Sensor Alarm är allt installerat och redo. Det sparar dyra installations- och underhållskostnader, vilket är en tydlig konkurrensfördel jämfört med etablerade aktörer såsom Securitas Home eller Verisure. Dessutom är den månatliga kostnaden på 189 kr betydligt lägre och en genomsnittlig kund kan spara cirka 60% om hen byter till Sensor Alarm, utöver bortfallet av installationskostnaderna.

I kombination med sin teknik, lägger bolaget stor vikt vid sitt grannsamverkanssystem, som notifierar grannskapet om ett larm genom Sensor Alarms applikation, vilket i bästa fall ger möjligheten att snabbt ta sig till platsen och avbryta brottet genom till exempel lysa upp det drabbade hushållet. Minst lika viktigt kan systemet vara i fall att det brinner och liv står på spel.

Sedan lanseringen 2018 har bolaget hittills byggt en kundbas med över 2 000 ackumulerade kunder, som under 2020 genererade en nettoomsättning på 3,2 Mkr. Verksamheten är alltså fortfarande i ett tidigt skede men efterfrågan befinner sig i en stark trend och tillväxttakten är hög (+185% jämfört med 2019). Ambitionen är att genom offensiva försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter samt en bredare produktportfölj bli en rikstäckande aktör i Sverige, samtidigt som man även planerar att etablera sig i övriga Norden. Potential finns dessutom på marknaden för småföretag framöver.

Distributionen sker idag genom direktförsäljning och telemarketing, men bolaget jobbar med att ta fram partnerskapsavtal och befinner sig i långtgående diskussioner med en ledande livsmedelskedja och flera försäkringsbolag. Utöver det vill ledningen etablera distributionsavtal med bolag inom detaljhandel samt OEM-bolag för utlicensiering av bolagets hård- och mjukvara (så kallad ”white-label”).

Tack vare det underliggande positiva momentum och de första bidragen från Norge, där verksamheten nyligen har dragit igång, siktar vd Martin Norsebäck på en omsättning om cirka 7 Mkr under första halvåret i år och omkring 15-20 Mkr för helåret 2021. År 2023 ska denna siffra sedan uppgå till minst 100 Mkr, då man räknar med att ha vunnit runt 25 000 kunder bara i Sverige, vilket skulle motsvara 4-5% av den befintliga hemlarmsmarknaden i Sverige.

För att finansiera denna resa behövs det pengar och med finansiella medel på 0,7 Mkr vid slutet av december är handlingsutrymmet begränsad. Därför har styrelsen fattat beslut om att genomföra en nyemission i samband med en notering på Spotlight under andra kvartalet i år. Totalt ska aktier till ett värde om cirka 22,4 Mkr emitteras, varav 2 Mkr utgörs av ett gammalt brygglån, som avses kvittas mot aktier i emissionen.

Majoriteten av pengarna kommer att gå till marknadsföring- och försäljningsaktiviteter samt strategiska nyckelrekryteringar, medan resten behövs till bland annat utökad produktionskapacitet och produktutveckling. Den tilltänkta pre-money-värderingen i nyemissionen inför noteringen uppgår till cirka 42,7 Mkr och teckningsperioden löper mellan den 24:e mars och 7:e april.

Följer utvecklingen ledningens planer, värderas företaget vid fullteckning i kapitalanskaffningen (post-money) till omkring 3,5 gånger den förväntade omsättningen i år, respektive 1 gång nästa års omsättningsmål. Även om det lär dröja några år tills man kommer visa vinst på sista raden är det en mycket attraktiv nivå för en snabbväxare inom en konjunkturstabil tillväxtbransch. Den spekulativa placeraren får därmed en bra möjlighet att investera i denna uppstickare inom hemlarmsbranschen.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 24 mars – 7 april 2021.

Teckningskurs: 8,00 SEK per aktie.

Teckningspost: Minsta teckningspost är 660 aktier (motsvarande 5 280 SEK).

Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 2 800 000 aktier, motsvarande cirka 22,4 MSEK. Lägsta gräns för att genomföra nyemissionen uppgår till 80 procent av emissionsvolymen, motsvarande en emissionsvolym om cirka 17,9 MSEK.

Antal aktier innan nyemission: 5 332 500 aktier.

Värdering (pre-money): Cirka 42,7 MSEK.

Teckningsförbindelser: Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om totalt cirka 11 MSEK, motsvarande cirka 50 procent av den totala emissionsvolymen.

Notering på Spotlight: Aktien i Bolaget är planerad att noteras på Spotlight. Första dag för handel är beräknad att bli den 23 april 2021.

Dokument och länkar 

Memorandum

Teaser

Teckna aktier via Nordnet

Teckna aktier via Avanza

Hemsida

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-03-24 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:28:57