Sixt - Branschledare till bra pris

Den starka återhämtningen inom resande och höga priser för hyrbilar har lett till en rekordhög omsättning för den tyska biluthyraren under det första halvåret i år.

Sixt Branschledare till bra pris

Först publicerad i Stockpicker Foreign Affairs 18 (3 oktober 2022)

CHANS | SIX2 | TYSKLAND | 82,05 EUR

Sixt

I mitten av september lyfte bolaget dessutom den egna helårsprognosen ytterligare, tack vare en högre efterfrågan än väntat i Europa och USA under augusti och september.

Sixt har kommit ur coronakrisen som branschens stora vinnare, inte minst i USA där man numera genererar cirka 30% av intäkterna. Konkurrenter såsom Europcar och Hertz fick stora finansiella problem och blev slutligen tvungna att ställa in leasing-betalningar för sina bilar. Sixt däremot äger sina bilar själva och drabbades i år enbart i mindre utsträckning av den generella bristen på fordon, tack vare tidigare kloka investeringsbeslut.

Till följd av detta stod man redo när samhället öppnades upp igen och netto-omsättningen ökade under årets första sex månader med nästan 60% (jämfört med samma period i fjol) till 1,32 miljarder euro. Framförallt segmenten Europa och USA utvecklades starkt, med ökningar om 82 respektive 66%. Dessutom har man börjat expandera till Kanada och ambitionen är att bygga upp en närvaro på hälften av landets topp 10 flygplatser. Det har visat sig vara en framgångsrik strategi redan i USA, där man för tillfället är representerad på 36 av de 50 största flygplatserna.

Även rörelseresultatet (EBIT) förbättrades markant med 195% till 239 MEUR, vilket motsvarar en marginal på 18,1% (9,8%). Vinsten före skatt (EBT) landade på 223 MEUR (+248%) och ledningen räknar i sin senaste prognos med en helårssiffra på 500-550 MEUR. Det skulle innebära en tillväxt om 19% jämfört med helåret 2021. Förutom höga priser spås även fördelaktiga valuta-kurser bidra positivt. Vad det gäller omsättningen tror ledningen på en tillväxt omkring 29% till 2,8-3,1 miljarder euro. I prognosen tar man dessutom hänsyn till det osäkra världsläget.

Det saknas med andra ord inte självförtroende, trots det allt sämre makroklimatet. Detta kommer dock rimligtvis att belasta Sixt:s affärs-utveckling kommande kvartal, givet den nära kopplingen till resandet och att mer än hälften av verksamheten är relaterad till privatkunder och turister. I tider där folk oroar sig över

energi- och bolåne-betalningar är det mest troligt att lyxutgifter kommer minskas. Bolaget är, emellertid, välrustat för att ta sig igenom även denna kris. (forts.)

Samtidigt investerar man för framtiden och under de senaste åren har man till exempel byggt upp den egna mobilitets-appen ”Sixt One”, som erbjuder både långtids-uthyrning samt carsharing-tjänster. Appen tillåter även beställning av taxi- och chaufförtjänster. Bransch-ledande är bolaget även med sin satsning på el- och hybridbilar. Ambitionen är att dessa ska utgöra minst 70% av fordonsflottan år 2030. Det kan jämföras med runt 10% vid slutet av juni i år.

Satsningar kostar så klart pengar men den löpande verksamheten genererar ett bra kassaflöde och balans-räkningen är stabil med en soliditet på 36%. Det rymmer även attraktiva utdelningar till ägarna och fjolårets 3,7 kr per aktie skulle motsvara en direktavkastning på 4,5% vid dagens nivåer.

På basen av ledningens färska prognoser för helåret 2022 handlas aktien i skrivande stund till ett P/E-tal på kring 10. Det är betydligt lägre än det historiska snittet de senaste 10 åren och tar i vår syn höjd för en vinst-nedgång nästa år. Frågan är bara hur djup konjunktur-svackan kommer att bli? Det har vi förstås inte svar på, men efter en nedgång på nästan 50% får man i alla fall chansen att köpa in sig i ett välskött bolag med en imponerande historik och ledande marknadsposition, till en attraktiv värdering.

Givet det allmänt osäkra läget på finansmarknaden går det inte att utesluta att aktien kommer falla ytterligare på kort sikt, men den som vågar lyfta blicken mot andra halvan av år 2023 kan eventuellt börja bygga en position redan nu.

Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2022-10-20 11:15:00
Ändrad 2024-11-13 09:52:32