SKF – Dags för en paus?
Med facit i hand var det ytterst dålig timing när vi upprepade vår köprekommendation på kullagertillverkaren i början av november (Newsletter 1655). Aktien hade då just rasat med 15% under den stökiga oktobermånaden, men som bekant blev hela fjolårets Q4 den värsta perioden för börsen sedan Lehman-kraschen 2008. Som lägst stängde SKF-aktien på 127,5 kr den 10:e december.
SKF B | Large Cap | 153,1 kr
Förutom fundamentala faktorer är det även psykologin som styr de finansiella marknaderna, och när rädslan väl har tagit över går det i regel fort neråt. Därtill kommer ofta tekniska faktorer i form av utflöden från fonder och ETF:er, som i sin tur skapar ytterligare säljtryck.
Det är dock onekligen så att de makroekonomiska utsikterna har gradvis försämrats de senaste månaderna, framförallt i Kina och Europa. Det tyska Ifo-indexet över klimatet inom näringslivet, en av de viktigaste ledande indikatorerna för EU, har sjunkit varje månad sedan juli. Från 104 till 99,1 i januari. Det är den lägsta nivån sedan början av 2016, och första gången på nästan tre år som nämnda index befinner sig under den neutrala nivån på 100.
Nyhetsflödet från Kina har varit ännu mer illavarslande på sistone. Exempelvis bilförsäljningen uppges ha fallit för första gången på över 25 år. Dessutom landade den senaste noteringen (48,3) av det kinesiska inköpschefindexet Caixin under sin neutrala nivå på 50, vilket indikerar en lägre ekonomisk aktivitet framöver. Det är tydliga tecken på att den utdragna handelskonflikten mellan USA och Kina redan har börjat visa effekt, inte minst då den skapar stor osäkerhet bland kinesiska konsumenter.
Desto större var lättnaden när SKF med sin bokslutskommuniké inte bara överträffade analytikernas konsensusestimat (Infront Data), men dessutom skrev i sin prognos att efterfrågan under Q1 2019 spås vara relativt oförändrad jämfört med motsvarande kvartal 2018.
Efterfrågan väntas bli något högre för Industridivisionen, och något lägre för Fordon. Lite överraskande tror vd Alrik Danielson till och med att efterfrågan i Asien kommer bli något högre, och högre i Nordamerika, medan Europa väntas sjunka något.
Bolagets försäljning under Q4 ökade organiskt med 5%, jämfört med samma period ett år tidigare, till 21,2 miljarder kr. Av den organiska tillväxten var en stor del relaterad till en så kallad pris/mix effekt, vilket samtidigt betyder att volymökningen var mer begränsad.
Industriverksamheten, som står för 70% av helheten, visade en fortsatt mycket stark organisk tillväxt på 9%, medan fordonsdelen påverkades fortfarande av EUs nya körcykler (WLTP), samt den lägre efterfrågan på bilar och lastbilar i Kina.
Rörelseresultatet (EBIT) justerat för engångskostnader ökade med 5% till 2 197 Mkr, vilket innebar en något lägre marginal på 10,4%. Ökade materialkostnader är en förklaring för marginalförsämringen, och bolaget försöker att motverka den allmänna kostnadsinflationen med bland annat prishöjningar och investeringar i uppdaterad teknik och automatisering.
Förutom det goda operativa resultatet, var det framförallt avyttringen av SKF Motion Technologies, och en fortsatt minskning av lagret av färdiga varor som bidrog till ett mycket starkt kassaflöde för perioden oktober – december. Som följd av det förbättrades skuldsättningsgraden till 49%, den lägsta nivån på över 10 år. Styrelsen kunde därför med gott samvete föreslå en utdelningshöjning till 6 kr per aktie, från 5,5 kr för 2017.
SKFs rapport och kommunikationen i samband med den, var en välkommen påminnelse att en avmattning av den ekonomiska aktiviteten inte nödvändigtvis betyder en abrupt kollaps. Samtidigt befinner vi oss i slutskedet av denna konjunkturcykel, och efterfrågan på många marknader planar ut. Det är dessutom fortfarande så att utfallen av Brexit-frågan och USA-Kina-konflikten är oklara.
När Alrik Danielson nu räknar med en oförändrad efterfrågan under Q1, innebär det slutet av en serie på nio kvartal i rad med organisk tillväxt. Historiskt har det varit så att uppgångsperioderna följs av i snitt 4-6 kvartal i rad med negativ tillväxt. Det finns med andra ord viss risk för att det blir sämre innan det blir bättre igen.
Enligt en sammanställning från Thomson Reuters räknar analytikerna som följer SKF med en något sjunkande omsättning under 2019, och en vinst per aktie på 13,4 kr. Efter den starka uppåtrekylen hittills i år om drygt 15%, innebär det värderingsmässigt att aktien handlas till ett p/e tal på strax under 12. Direktavkastningen uppgår samtidigt till nästan 4%.
I våra tidigare analyser har vi påpekat att de bästa tillfällen att köpa SKF-aktien, har varit under det första kvartalet som bolaget börjar visa negativ volymtillväxt. Mycket talar för att Q1 2019 kommer vara ett sådant kvartal, och det är mycket möjligt att det historiska mönstret kommer upprepas även denna gång. Vi har dock svårt att räkna fram en högre riktkurs än de 175 kr som vi har sedan tidigare.
Dessutom tror vi att risken för en liten andningspaus på börsen i största allmänhet är påtaglig, efter den starka återhämtningen under januari. Detta sammantaget gör att vi bedömer uppsidan i detta nu som otillräcklig för att upprepa vår köprekommendation. Aktien får därmed lämna våra Top Picks.