SKF – Vi närmar oss mörkare tider

Aktiemarknaden är snabb med att prisa in förväntningar om framtiden. Tills ganska nyligen var dessa hyfsat positiva, men sentimentet har fått sig en rejäl törn de senaste veckorna. De flesta har varit medvetna om att vi befinner oss i slutskedet av denna konjunkturcykel, som har gynnats av låga räntor och andra konstgjorda stimulanser världen runt. Dessa ska så småningom dras tillbaka och osäkerheten kring konsekvenserna har skakat världens börser redan i början av året.

cd8f65803339a1cc279e4712b7cfb0ff

SKF B | Large Cap | 152,55 kr

Det som har tillkommit, och gradvis förstärkts de senaste kvartalen, är USA:s hårda linje i handelskonflikten med Kina. Första konsekvenserna för realekonomin syns redan, framförallt i Kina, och den stora frågan är hur mycket resten av världen kommer att påverkas. Ledande ekonomiska indikatorer är fortfarande på nivåer som tyder på tillväxt, men har försämrats på sistone.

Verkstadssektorn är naturligtvis extra känslig för denna typen av farhågor, vilket syns tydligt i den drastiska nedgången bland cykliska aktier de senaste tre månaderna. En av de hårdast straffade är SKF, med både exponering mot Kina och fordonssektorn, där, förutom den allmänna ekonomiska oron, även EUs tillämpning av nya provcykler (WLTP) har satt käppar i hjulen.

SKF själv presterar fortfarande på hög nivå, och överraskade till och med något positivt med sin prognos för Q4. Kullagertillverkarens nettoomsättning under perioden juli – september ökade organiskt med 7%, jämfört med jämförelseperioden förra året, till 21,3 miljarder kr. Framförallt industriverksamheten ångar på, och den organiska tillväxten i SKFs största segment (70% av omsättningen) uppgick till 9%.

Alla av de tre stora regioner Europa, Nordamerika och Asien visade betydligt högre försäljningsvolymer. Fordonsverksamheten lyckades stå emot den minskade bilförsäljningen i Europa, och rapporterade en organisk tillväxt på 2%. Ljuspunkterna kom från lastbilsindustrin som visade betydligt högre försäljning i Europa och Nordamerika.

Samtidigt levererade bolaget sitt högsta rörelseresultat (EBIT) någonsin för ett enskilt Q3 då man redovisade 2,6 miljarder, vilket var 32% högre än ifjol. Marginalen förbättrades därmed med 1,8 procentenheter till 12,2%. Det är visserligen riktigt bra, men den positiva effekten från volymökningarna på lönsamheten dämpas allt mer av stigande råmaterialkostnader och handelstullar.

Under Q3 fortsatte bolagets ledning sitt arbete med att få ner lagernivån, vilket gynnade kassaflödet som ökade med 0,8 miljarder till 1,6 miljarder kr. Som följd har balansräkningen blivit allt starkare och nettoskuldsättningsgraden minskade till under 60%, från strax under 80% ett år tidigare. Den kommer sjunka ännu mer inom kort, eftersom bolaget meddelade i slutet av juli att man avyttrar sin verksamhet för linjär- och ställdonsteknik i en affär värd 2,75 miljarder kr. Den stärkta balansräkningen är ett stort plus, när vi nu närmar oss mörkare tider i världsekonomin.

På kort sikt är vd Alrik Danielson förvisso fortfarande optimistisk, och han förväntar sig en högre efterfrågan inom industrisegmentet, med Nordamerika och Asien som drivkrafter. För fordonsdelen räknar han däremot med en lägre efterfrågan, jämfört med Q4 ifjol. Förutom svackan på den europeiska marknaden, är det främst den kinesiska fordonsmarknaden som har försämrats. Den tyska konkurrenten Schaeffler sänkte nyligen sin helårsprognos med hänvisning till just Kina. Hopp om bättring kom för några dagar sedan när den kinesiska regeringen annonserade att man planera halvera skatten i samband med bilköp.

I vår senaste analys av SKF i juli (Newsletter 1629) var budskapet att vi trodde på flera ytterligare kvartal med hyfsat bra tillväxt, med något avtagande takt. Läget i världsekonomin och riskviljan på den finansiella marknaden har försämrats betydligt snabbare än vad vi då räknade med, och aktien står idag 16% lägre. Senast aktien föll med lika mycket var mellan maj och augusti 2017 (-20%).

Historiskt har de bästa tillfällen att köpa SKF-aktien varit under kvartalet när bolaget börjar rapportera negativ volymtillväxt. Det är inte omöjligt att så kommer vara fallet under Q1 2019, beroende på takten av den ekonomiska avmattningen. I så fall borde vi i alla fall vara nära en botten för aktien.

Analytikerna har sänkt sina förväntningar för nästa år en aning de senaste veckorna. Enligt Thomson Reuters räknar de nu med en vinst per aktie på 14,3 kr, mer eller mindre oförändrad nivå jämfört med vad som väntas för 2018. I likhet med kursen, har även värderingen sjunkit och p/e-talet är nu omkring 10, men vi ser en risk att vinstestimaten kommer sänkas ytterligare. 

Ändå tror vi att den rätta vägen för placerarna är att följa storägaren FAM, Wallenbergstiftelsernas holdingbolag, och styrelseordföranden Hans Stråberg. De ökade nämligen sina poster i SKF den 26:e oktober. Förutom en allmänt avtagande nervositet på börsen, ser vi framförallt en potentiell kompromiss mellan USA och Kina som kommande trigger för aktien. Vi bibehåller Köp-rekommendationen men sänker nu riktkurs till 175 kr (200 kr).

NASDAQ Stockholm
SKF_B
Sektor
Verkstad
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
SKF är en global aktör inom tillverkning av lager, tätningar, mekatronik och smörjsystem. Produktportföljen består av bland annat kullager, hylsor, lagerhus samt radialtätningar.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2018-11-04 00:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:02:29