Söder Sportfiske - Bättre läge idag
Det är nu drygt ett år sedan vi tittade på Söder Sportfiske som är en av landets ledande återförsäljare inom allt från fiskespön till beten och kringutrustning för just sportfiskare.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1983 (28 september 2022)
SODER | First North | 24,75 kr | CHANS
Detta var bara någon vecka efter att aktien börsnoterades i september ifjol. Vi imponerades då av bolagets historik av hög och lönsam organisk tillväxt som mellan 2015–2020 uppgick till 41% i genomsnitt, och där omsättningstillväxten 2020 var hela 58%. Vi landade till slut ändå i att rekommendera att man skulle avvakta ett bättre läge i aktien.
Bland orsakerna fanns att den operationella utvecklingen under 2020 tycktes vara Covid-dopad och att bolaget under resterande delar av 2021 och framåt riskerade att visa en betydligt måttligare tillväxt, vilket syntes redan i Q2 2021. Strategiska investeringar i personal och marknadsföring kunde därtill slå mot lönsamheten. Den kanske främsta anledningen till vår tveksamhet mot aktien var dock att kursen redan hade stigit 37% från introduktionskursen 47 kr, och detta på bara någon vecka.
Med facit i hand kan man nog också säga att vi gjorde rätt som avvaktade. Både 2021 som helhet och inte minst Q4 blev besvikelser och även utvecklingen hittills i år har haft en hel del i övrigt att önska, vilket syns i aktiekursen som har fallit dramatiskt. Från årsskiftet uppgår nedgången till 60–65% och bara den senaste tremånadersperioden överstiger nedgången 30%. Faktum är att aktien idag handlas 45% under kursen vid IPO och nästan 60% lägre än när vi tittade på aktien.
Frågan nu är om det kanske börjar bli dags att intressera sig för aktien? Helt omöjligt är det faktiskt inte då Q2 var lite av ett steg i rätt riktning, även om man ska vara medveten om att just Q2 och Q3 är de säsongsstarkaste kvartalen på året. Nettoomsättningen steg i kvartalet med 13,6% till 68,7 Mkr (60,5) men påverkades då positivt från förvärvet i november av Fishline som stod för hela ökningen och lite till. Organiskt var tillväxten i kvartalet -5,0%, vilket var en försvagning från årets Q1 då organisk tillväxt var -0,2% och Q4 då den uppmättes till 2,9%. Den organiska tillväxten påverkades av en svagare hemmamarknad där försäljningen i Sverige minskade med 13,4%. Utlandsförsäljningen ökade däremot med 52,8% där Tyskland var största bidragare följt av Nederländerna, Irland, Österrike och Italien. Därmed tar bolaget åtminstone marknadsandelar i Europa.
Efter två raka kvartal av negativa resultat så bjöd Q2 på ett positivt dito, om än inte riktigt i klass med det från jämförelsekvartalet. På kostnadssidan är det primärt kostnader för marknadsföring, personal och e-handelsplattformen som ökar. Rörelseresultatet i kvartalet blev 5,1 Mkr (7,3), motsvarande en rörelsemarginal på 7,4% (12,1). Med ökad andel utlandsförsäljning från e-handeln kommer ökade marknadsföringskostnader samt volymdrivna kostnader som frakt och transaktionsavgifter samtidigt som bolaget i slutet av juni lanserade en stor uppdatering av e-handelsplattformen. Värt att ta hänsyn till är att samtliga utvecklingskostnader tas rakt över resultaträkningen. Att man gör någonting rätt visas även av att Sportfiskeprylar.se för tredje året i rad vann PriceRunners utmärkelse Årets e-handlare inom kategorin Sport.
Som redan nämnts är Q2 och Q3 årets säsongsmässigt starkaste kvartal varför vikten av ett positivt resultat i Q2 kanske inte ska överdrivas. Dock är det en förbättring efter två raka kvartal med negativa resultat och bolaget har onekligen en stark etablerad omnikanalplattform med e-handel och en stark ställning i en växande nisch. Även värderingen av bolaget har också kommit ner betydligt sedan börsnoteringen i fjol höst, åtminstone om man antar att lönsamheten förr eller senare återgår till den kring 2019 och 2020 då rörelsemarginalerna låg kring 11%.
Skulle så ske redan nästa år så handlas aktien numera till ett p/e-tal kring 10, vilket får sägas vara lågt givet den snabba tillväxten utomlands och den trogna kundkretsen. Liksom detaljhandeln i övrigt genomgår även sportfiskemarknaden ett skifte från traditionell butikshandel till e-handel där man kan ha ett betydligt bredare utbud av produkter och konstant tillgänglighet. Bolagets webbutiker sålde inför noteringen produkter från mer än 135 leverantörer och lagerför över 35 000 produkter från fler än 400 externa varumärken.
Lite av en nystart kan det också bli i höst efter att Fishlines vd Jonas Franzén nyligen tog över som tillförordnad vd, efter Viktor Gullbrand. Beslutet motiveras av att bolaget behöver få in mer av ett entreprenörledarskap. Tillsamman med grundarna Nicklas Jonsson och Henrik Sandahl, bildas en ledartrio där samtliga är storägare i bolaget.
På dagens kursnivå kring 24–25 kr och ett börsvärde justerat för kassa kring 190 Mkr tycker vi nog att aktien kan vara värd en chansning. Köprekommendationen blir dock av den mer spekulativa arten. En återgång till utvecklingen under 2019 och 2020 skulle tveklöst kunna driva aktien upp mot närmare dubbla dagens kurs eller mer.
Söder Sportfiske AB är ett svenskt företag specialiserat på försäljning av sportfiskeutrustning. Bolaget erbjuder ett brett sortiment genom både e-handel och fysiska butiker, inklusive egna varumärken som Söder Tackle, Eastfield Lures, VATN, Troutland och HQ Flies. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market under tickern SODER.
Under räkenskapsåret 2023 rapporterade Söder Sportfiske en omsättning på cirka 224 miljoner SEK, med ett resultat efter finansnetto på 6 miljoner SEK. Bolaget delade ut 5 miljoner SEK till aktieägarna under samma period.