Söder Sportfiske – Vänta på rätt tillfälle

Det är få aktiviteter som kan tänkas vara mer corona anpassade än fisket. Behovet av social distansering och frisk luft, i kombination med hemester trenden och Sveriges överflöde av fina fiskevatten har lett till ett starkt ökande intresse för fisket under det senaste året.

Soder Sportfiske Vanta pa ratt tillfalle

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1895 (15 september 2021)

SODER | First North | 64,3 kr | NEUTRAL

Trenden har visserligen varit på väg uppåt redan före Covid-19, men fjolårets tillväxt på 70-75% i antal sålda fiskekort var förstås inget annat än imponerande.

Ju fler som fiskar desto större blir förstås efterfrågan på allt från fiskespön till beten och kringutrustning. En av de ledande återförsäljarna i landet är Söder Sportfiske som startades år 2005 genom förvärv av en fysisk butik i Stockholm. Bolaget har en historik av hög och lönsam organisk tillväxt som mellan 2015–2020 uppgick till 41% i genomsnitt (CAGR). Fjolårets nettoomsättning om 166 Mkr var till och med 58% högre än året innan, samtidigt som rörelsemarginalen (EBIT) nådde en nivå på 11,1%.

Sedan förra veckan är bolaget noterat på börsen, men en nyemission i samband med noteringen genomfördes inte, då den finansiella situationen är stark med en nettokassa på 18 Mkr vid slutet av juni. Snarare var det tidigare ägare som sålde 1,8 miljoner aktier till ett värde på 84,5 Mkr. Intresset var så pass stort att erbjudandet var kraftigt övertecknat med intresseanmälningar överstigande 1 miljard (!) kr. De få som fick tilldelning har hittills kunnat glädjas åt en uppgång om 30% från teckningskursen på 47 kr.

Annons

Onekligen lockande är den starka ställningen i en växande nisch som Söder Sportfiske har jobbat sig fram till. Verksamheten består idag av en etablerad omnikanalplattform, där e-handeln har blivit den enskilt största och stod för 83% av omsättningen i fjol. Klart viktigast är den svenska e-handeln (71,8% av omsättningen) som bedrivs genom domänen sportfiskeprylar.se. Den internationella webbutiken bedrivs genom domänerna sportfishtackle.com och sportfishtackle.de och är en förhållandevis ny satsning för bolaget. Utöver e-handeln har man dessutom fortfarande den ursprungliga butiken i Stockholm, som idag omfattar en yta om cirka 700 kvm.

Liksom detaljhandeln i övrigt genomgår även sportfiskemarknaden ett skifte från traditionell butikshandel till e-handel. Förutom de vanliga drivkrafterna såsom ökad internetvana och tekniska förbättringar är det dessutom det betydligt bredare utbudet av produkter och tillgängligheten som är ett viktigt argument inom sportfiske. Bolagets webbutiker säljer produkter från över 135 leverantörer och lagerför över 35 000 produkter från fler än 400 externa varumärken.

Under 2019 lanserades dessutom två egna varumärken, Söder Tackle och Söder Custom, som bland annat tillhandahåller speciellt anpassade produkter. För några månader sedan förvärvades även varumärket Eastfield Lures som erbjuder ett kvalitativt utbud av produkter och som därtill har en egen småskalig betestillverkning.

Mycket förmånligt för bolaget är att returgraden inom renodlade sportfiskeprodukter via e-handel är förhållandevis låg (cirka 1,5%), tack vare att en stor del av försäljningen utgörs av förbrukningsvaror av återkommande karaktär såsom linor och krokar. En annan delförklaring till de låga returgraderna är en kundkrets som vanligtvis är välinformerad. Här försöker man bidra bland annat med egna video-produktioner som sänds på YouTube och C More under namnen Pike Fight, Perch Fight och Predator Fight. Även sociala medier har blivit en viktig marknadsföringskanal för bolaget med ett stadigt stigande följarantal.

Att den operationella utvecklingen i fjol har varit corona-dopad syns tydligt i siffrorna som presenterades för Q2. Till följd av den starka jämförelsebasen landade tillväxten på den svenska marknaden på 1,2%, medan utlandsförsäljningen visade höga tal på 93,9% bland annat tack vare lanseringen av den tyska e-handelssiten i april. Samtidigt sjönk EBIT-marginalen med 5,4 procentenheter till 13,3% (exklusive noteringskostnader), till följd av strategiska investeringar i personal och marknadsföring.

Ambitionen är nämligen att växa inte minst utlandsförsäljningen och vd Viktor Gullbrand räknar med att den högre kostnadsbasen kommer innebära ett lägre rörelseresultat under andra halvåret i år jämfört med samma period i fjol (8,7 Mkr). Dessutom flaggar han för fortsatt tuffa jämförelsetal under resten av året. Den underliggande trenden framstår, emellertid, som solid och bolaget bör ha möjligheter att expandera inte bara internationellt men även genom fler produkter under egna varumärken. Dessa stod för enbart 5,5% av omsättningen i fjol, men tillväxttakten är hög och lönsamheten bättre än för andra produkter.

Beroende på hur mycket ledningen väljer att gasa vad gäller tillväxtsatsningarna bör det justerade EBIT-resultat kunna landa kring 18,5 Mkr i år. Dagens börsvärde justerat för nettokassan är då runt 24x denna siffra (EV/EBIT). Det är ganska högt, men försvarbart om man ser på den goda historiken och de internationella möjligheterna. En större uppsida ser vi dock inte i aktien under de kommande månaderna och väljer därför att inta neutral hållning i detta nu.

NASDAQ Stockholm
SODER
Sektor
Konsumentprodukter
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Söder Sportfiske AB: Ledande inom sportfiskeutrustning i Norden

Söder Sportfiske AB är ett svenskt företag specialiserat på försäljning av sportfiskeutrustning. Bolaget erbjuder ett brett sortiment genom både e-handel och fysiska butiker, inklusive egna varumärken som Söder Tackle, Eastfield Lures, VATN, Troutland och HQ Flies. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market under tickern SODER.

Under räkenskapsåret 2023 rapporterade Söder Sportfiske en omsättning på cirka 224 miljoner SEK, med ett resultat efter finansnetto på 6 miljoner SEK. Bolaget delade ut 5 miljoner SEK till aktieägarna under samma period.​
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-09-17 11:03:00
Ändrad 2024-11-13 08:52:28