Tesla – Inte ensam längre

Elbilstillverkare kämpar för tillfället inte bara med allt hårdare konkurrens utan också med sjunkande efterfrågan.

Tesla Inte ensam langre

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2106 (14 april 2024)

SÄLJ | TSLA | NASDAQ | 172 USD

Listan av bolag som har fått det tufft är lång och inkluderar bland annat Polestar och Fisker, som nyligen till och med avnoterades från New York-börsen. Krisen har även nått branschens mönsterelev, Tesla, vars aktie har backat med runt 30% hitintills i år. Sett från toppnivån har kursen mer än halverats.

Konsumenternas intresse för elbilar pressas just nu av högre räntor, allmän kostnadsinflation och på många marknader fortfarande en påtaglig brist på adekvat laddinfrastruktur. Samtidigt blir framförallt den kinesiska konkurrensen starkare och starkare. Till exempel lyckades BYD så sent som i januari för första gången någonsin knipa första platsen som världens största elbilstillverkare.

BYD har sedan december aggressivt sänkt priser på fler än 100 modeller. Dessutom lanserades 70 nya varianter, även de till mycket attraktiva priser. Parallellt har en helt ny aktör tagit fram sin första elbil, nämligen elektronikjätten Xiaomi. Den uppmärksammade modellen SU7 kommer inledningsvis säljas i Kina och kostar drygt 12% mindre än huvudkonkurrenten Tesla Model 3.

Än så länge skyddar den amerikanska regeringen inhemska tillverkare genom importtullar om 25% på kinesiska elbilar, men aktörer såsom BYD försöker kringgå dessa genom att etablera produktionsanläggningar i Mexiko. Det är ingen hemlighet att den kinesiska staten stöttar sina biltillverkare för att hålla priserna låga för att den vägen kapa åt sig så stora marknadsandelar som det går. Det är i ljuset av det som man bör se Tesla-vd Elon Musk utspel i februari att handelshinder måste implementeras. I annat fall lär att de flesta andra biltillverkare blir ruinerade.  

Förvisso lyckades Tesla köra om BYD igen under Q1 men 386 810 bilar sålda innebär trots det att försäljningen minskade 8,6% än under samma period ifjol. Detta trots att Tesla själv har sänkt priserna på flera modeller och marknader för att hålla volymerna uppe. Det var första gången sedan pandemin som bolaget redovisade en minskning av försäljningen (y-o-y). Förutom en svag kinesisk ekonomi, skylde vd Musk nedgången på en anlagd brand i den tyska fabriken samt leveransproblem till följd av konflikten i Mellanöstern.

Annons

Huvudproblemet är dock att konkurrensen har kommit i kapp Tesla, som har lett elbilsracet under flera års tid. Produktportföljen har inte uppdaterats tillräckligt snabbt för att behålla kundintresset och numera har de flesta premiumbiltillverkarna egna vettiga elbilar, samtidigt som den allmänna prisnivån pressas av kineserna. Utöver det har Elon Musk genomgått en ofördelaktig utveckling som publik figur och många har börjat tveka om de ska köpa en produkt som associeras med honom. Han yttrar inte sällan kontroversiella åsikter på den egna mikrobloggen ”X” (tidigare Twitter), som han köpte för 44 miljarder dollar. Musk lägger dessutom mycket tid på sina andra bolag såsom SpaceX, Neuralink och The Boring Company.

Framförallt i USA är avmattningen på elbilsmarknaden till stor del en Tesla-avmattning. Faktum är att tillverkare som Audi, BMW, Mercedes och Rivian har klarat sig ganska bra med sina nya elbilar. I samband med bokslutskommunikén för 2023 konstaterade vd Musk att Tesla befinner sig för närvarande ”mellan två stora tillväxtvågor”, där den första bars av Model 3 och Model Y och den andra förväntas utlösas av den kommande Model 2, en efterlängtad lågprismodell som har varit utlovad i flera år. Enligt Musk ska produktionen av denna börja under andra halvåret 2025, men han erkände samtidigt att han är en tidsoptimist.

Att så verkligen är fallet har varit tydligt gällande Cybertrucken och andra löften såsom en ny Roadster, Model 2 mm. Listan är lång och inkluderar även Robotaxi, som enligt Musks senaste uttalande ska presenteras den 8:e augusti. Inga fler detaljer har meddelats, men enligt tidigare uppgifter ska det autonoma fordonet baseras på en ny teknisk plattform, som gör produktionen effektivare och billigare. Autonom körning är ett av Muska favoritämnen och han tror att det kommer förändra värdet av varje bil och affärsmodellen radikalt. Än så länge är autopilot-tekniken endast ett assistans-system som behöver kontroll och intervention av en människa.

Det som har åstadkommits är onekligen imponerande: 2023 omsatte Tesla 96,8 miljarder usd, med en rörelsemarginal på 9,2%. Vid slutet av året satt bolaget dessutom på en nettokassa om nästan 24 miljarder usd. Efter många år av markant tillväxt börjar dock så småningom realiteten sjunka in att Tesla är en biltillverkare och därför även utsatt för samma drivkrafter som alla andra branschaktörer alltid har varit och är. Det gör det allt svårare att försvara en värdering i linje med ett techbolag.

På estimaten för 2024 handlas aktien i skrivande stund till ett P/e-tal 67, vilket kan jämföras med ensiffriga multiplar för traditionella biltillverkare såsom BMW, Mercedes, VW, Ford och GM. Den största rivalen kring första platsen på elbilsmarknaden, BYD, handlas till P/e-tal på 16.

Tesla och Elon Musk har sannolikt några ess i rockärmen kvar, men den tidigare hypen kring bolaget och vd:n närmar sig sitt slut, vilket i våra ögon talar för en multipelkontraktion framöver. Sälj.

tesla analysgraf

NASDAQ
TSLA
Sektor
Bilindustri
Stockpicker Newsletter
Tesla Inc.: Ledande inom elfordon och energilösningar

Tesla Inc. är en amerikansk tillverkare av elbilar och energilagringssystem, grundad 2003 med huvudkontor i Austin, Texas. Företaget designar, utvecklar och säljer elfordon samt energiproduktions- och lagringssystem. Under 2024 rapporterade Tesla en omsättning på 94,0 miljarder USD. Företaget är noterat på NASDAQ-börsen under tickern TSLA. Tesla har hittills inte betalat ut någon utdelning till sina aktieägare.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2024-04-17 06:00:00
Ändrad 2024-11-13 11:41:51