Top Picks Review - Pricer
Prismärkningsföretaget kom med blandade siffror i sin Q2-rapport. Det som definitivt gladde både oss och marknaden var den starka försäljningsutvecklingen.
Intäkterna summerades till 530,3 vilket var en ökning om drygt 36% jämfört med samma period under motsvarande kvartal året innan. Intäktsmässigt var det samtidigt bolagets tredje bästa kvartal någonsin och det allra bästa Q2 historiskt sett. Det bör dock påpekas att valutaeffekten boostade siffrorna ganska rejält. Exklusive dessa hade tillväxten blivit 21%
Även orderingången var stark då den ökade med 27% om man justerar för positiva valutaeffekter. Orderstocken uppgick till 542 Mkr och förväntas levereras i sin helhet under återstoden av året. Efterfrågan bedöms som stark och bolagets vd Magnus Larsson uppger till och med att marknadstillväxten accelererar. Då Pricer har ambition att växa snabbare än den underliggande marknaden bådar det onekligen gott.
Problemet här och nu är dock lönsamheten. Höga kostnader på elektronikkomponenter, råmaterial och transporter gör att bolaget inte lyckas gå med vinst trots accelererande försäljning. Det är något oroväckande då det indikerar att man inte lyckats höja sina priser mot kund på de order som man tidigare har tagit. Vi tror att ledningen helt enkelt har blivit tagna på sängen av dels den snabbt stigande inflationen dels längden på de pandemirelaterade problemen. Framgent lär man nog ta höjd för den typen av utveckling varför vi även fortsättningsvis räknar med att marginalerna kommer att förbättras. I Q2 var bruttomarginalen mycket svaga 16,6% (24,5% i Q2 2021) vilket ledde till ett negativt rörelseresultat tillväxten till trots.
Bolaget har satt igång lönsamhetsföbättrande åtgärder som förväntas ge effekt under andra halvåret samt tiden därefter. Vi menar alltjämt att man mot bakgrund av den svaga lönsamheten borde överväga att dra in (alternativt sänka) utdelningen som är tänkt att utbetalas i höst. Kassaflödet i Q2 var förvisso starkt men så länge som utmaningarna på marknaden består torde fokus ligga först och främst på att bibehålla handlingsfrihet i form av så stark balansräkning som möjligt.
Blandade budskap i rapporten föranleder inte oss att ändra vår positiva syn på bolagets aktie. Tillväxten ser ut att bli högre än vad vi tidigare antagit avseende 2023 medan lönsamheten troligtvis blir lägre.
Pricer AB är ett svenskt teknikföretag som specialiserar sig på utveckling och försäljning av elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) och digitala lösningar för butiksautomation. Företaget erbjuder innovativa system för pris- och produktinformation, vilket möjliggör effektivare lagerhantering och förbättrad kundupplevelse i detaljhandeln. Pricer är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet PRIC B. Enligt företagets utdelningspolicy strävar Pricer efter att årligen dela ut minst 50% av resultatet efter skatt till sina aktieägare. Under 2024 rapporterade Pricer en nettoomsättning på cirka 2,56 miljarder kronor.