Viva Wine Group – En favorit i oroliga tider
I dessa turbulenta tider med tilltagande konjunkturoro och hög inflation är det uppfriskande att för omväxlingens skull kunna nämna ett bolag där både verksamheten och aktien har klarat sig ganska bra. Viva Wine Group är ett sådant.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1957 (22 maj 2022)
VIVA | First North | 53,65 kr | KÖP
Vinbolaget släppte nyligen en övertygande Q1-rapport som visade en nettoomsättningstillväxt på 27%, jämfört med samma period i fjol, till 871 Mkr. Även om den allra största delen av tillväxten var relaterad till föregående års förvärv, så lyckades man dessutom ta marknadsandelar i en utmanande marknad.
Inledningen av kvartalet tyngdes nämligen av omikron-varianten som ledde till höga sjuktal och minskad vinkonsumtion. Sedan började kriget i Ukraina med negativa följdeffekter för prisutveckling och brist på vissa insatsvaror. Jämfört med Q1 2021 blev det dessutom ogynnsamt att konsumenterna gradvis började återgå till tidigare vanor med mer restaurangbesök och fler resor, med tanke på bolagets goda ställning hos Systembolaget och e-handeln. Sist men inte minst påverkades försäljningsutvecklingen i Q1 också negativt av att påsken låg sent i år, vilket innebar att huvuddelen av påskförsäljningen skedde först i april.
De svenska och nordiska monopolmarknaderna uppvisade däremot en fortsatt underliggande styrka och stabilitet och marknadsvolymerna låg över de nivåer som syntes före pandemin. Tack vare stort fokus på kontinuerlig produktutveckling stärkte bolaget, emellertid, sin position på samtliga nordiska monopolmarknader. Särskilt bra gick det i Norge där man ökade sin marknadsandel med två procentenheter till 5,5%. I Sverige (59% av nettoomsättningen) har man ytterligare förstärkt sin förstaplats (25,8% marknadsandel) och i Finland har man återtagit positionen som näst störst på marknaden (16,9%).
Som väntat har e-handelsmarknaden i Europa normaliserats igen, efter den extraordinära perioden under pandemin då försäljningen var driven av nedstängda samhällen. Bolaget noterar dock att den underliggande trenden med skifte från detalj- till e-handel är intakt och har därför ambitionen att expandera vidare inom eCom på nya marknader.
Givet den speciella omvärldssituationen med stigande produkt- och transportkostnader tycker vi att den justerade rörelsemarginalen (EBITA) på 10,9% i Q1 är mer än godkänd, även om den var 0,5 procentenheter lägre än under Q1 2021. Huvudanledningen är att bolagets egna prisjusteringsperiod inträffade först i mars, då den är styrd av monopolen. Vd Emil Sallnäs är tydlig med att han vill bibehålla marginalerna framöver och planerar för flera prisjusteringar på samtliga marknader. Hjälp förväntar man sig även från synergier och interna effektivitetsförbättringar.
Bolaget erbjuder en intressant kombination av tämligen stabila intäkter från den nordiska vinmarknaden och tillväxtfantasi från den europeiska e-handeln. Med en stark balansräkning finns det dessutom utrymme för fler förvärv. Till en värdering kring EV/EBIT 12 och p/e 13 på nästa års estimat ser vi aktien därför som köpvärd, även i nuvarande börsklimat.
Viva Wine Group är en samling entreprenörsdrivna bolag som utvecklar, marknadsför och säljer kvalitetsviner från hela världen. Företaget har en stark position på de nordiska marknaderna och är även en betydande aktör inom europeisk e-handel för vin. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och koncernen har vuxit genom både organisk tillväxt och strategiska förvärv. Viva Wine Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VIVA. Under 2023 rapporterade bolaget en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på 116 miljoner kronor. För närvarande delar företaget inte ut någon vinst till aktieägarna, då fokus ligger på att återinvestera i verksamhetens tillväxt. Koncernen består av flera dotterbolag, inklusive Giertz Vinimport AB, The Wine Team Global AB och Chris-Wine Sweden AB, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av viner till kunder i Sverige, Norden och Kontinentaleuropa.