Viva Wine Group – Länge leve vinet

Inför julen är det många som köper en och annan flaska vin. Sannolikheten är stor att det blir även en som ingår i det sortiment som Viva Wine Group tillhandahåller.

Viva Wine Group Lange leve vinet

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1921 (19 december 2021)

VIVA | First North | 58 kr | KÖP

Detta då man är den största leverantören av vin i Sverige med en marknadsandel om 25% (mätt i liter). Sedan några dagar tillbaka kan man dessutom även köpa bolagets aktie efter en lyckad notering på First North.

Viva Wine säljer prisvärda kvalitetsviner från hela världen till konsumenter i bland annat Norden, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike och Nederländerna. Koncernen består av en samling entreprenörsdrivna verksamheter som delar en plattform för att kunna realisera stordriftsfördelar. Genom åren har man etablerat ett stort internationellt producent- och leverantörsnätverk med cirka 350 producenter från fler än 15 länder.

Mycket fokus läggs på att integrera hållbarhetsaspekter i verksamheten, vilket har resulterat i att man innehar en position som marknadsledare av ekologiskt och etiskt certifierat vin. Därmed är man välpositionerad för att dra nytta av den allt starka konsumentmedvetenheten om samhällsmässiga- och miljörelaterade frågor som bland annat syns i att andelen ekologiska viner på Systembolaget har ökat från cirka 17 till 25% mellan åren 2015 och 2020.

I sin nuvarande form bildades koncernen den 1:a november 2018 men den har anor tillbaka till 1982 när Giertz Vinimport startade som agent för vinproducenter. Under 2015 inleddes den nordiska expansionen genom förvärvet av finska Cisa som idag är den tredje största aktören i Finland sett till försäljningsvolym med en marknadsandel om 16%. Samma år expanderade man även till Norge genom att köpa in sig i Norwegian Beverage Group där man för några veckor sedan ökade sin ägarandel med ytterligare 40% till totalt 89%.

Tillväxten har historiskt drivits av förvärv, nyetableringar och expansion i befintliga och nya verksamheter. Mellan 2018 och 2020 ökade nettoomsättningen från 2,0 till 2,8 miljarder kronor. Den genomsnittliga årliga organiska tillväxttakten uppgick under perioden till 15,3%. Samtidigt förbättrades den justerade rörelsemarginalen (EBITA) 3,4 procentenheter till 10,3%.

Under 2021 förvärvades dessutom tyska Vicampo, som visade en nettoomsättning på nästan 700 Mkr i fjol. Förvärvet är ett viktigt steg mot att expandera inom e-handel utanför Norden, en nisch som har vuxit kraftigt de senaste åren. Samtidigt är online-penetrationen av alkoholförsäljningen fortfarande på en mycket låg nivå, jämfört med andra produktkategorier, trots att coronapandemin har lett till en tillväxt om drygt 40% under 2020. 

Det är dock många som tycker att vin borde lämpa sig väl för e-handel givet egenskaper såsom låg cyklikalitet, högt genomsnittligt ordervärde, frekvent köpregelbundenhet, likartade förpackningar och låga returtal. I kombination med en ökande andel konsumenter som är uppvuxna i en digital värld borde sannolikheten därför vara god att onlinepenetrationen så småningom borde kunna öka från de runt 3% man har i Tyskland mot åtminstone tvåsiffriga procentsatser. För husdjurprodukter, till exempel, ligger penetrationsgraden sett till konsumentvärde på cirka 13% och för hälsoprodukter kring 22%.

Inte minst för att växa ytterligare inom e-handel har ledningen kring vd Emil Sallnäs tagit beslutet att notera bolaget på börsen, vilket tillförde kassan cirka 1 135 Mkr efter kostnader. I sin satsning på e-handel har man under Q4 även påbörjat försäljning av Vicampos koncept för prisvärda viner med namnet ”Weinfürst” till nya länder såsom exempelvis Italien, Tjeckien och Slovakien. Dessutom strävar man efter ytterligare expansion på befintliga marknader i bland annat Schweiz, Österrike, Frankrike och Nederländerna samtidigt som man vill förbättra det kommersiella erbjudandet genom att bygga en starkare logistikkedja.

Bortsett från M&A-agendan är ambitionen på medellång sikt att växa organiskt med minst 4% per år inom segmenten Sverige och Norden, medan e-handeln ska växa organiskt med 10-15% per år. Lönsamhetsmässigt siktar man på en justerad EBITA-marginal på 10-12%. De finansiella målen är i linje med den nuvarande trenden och under de första nio månaderna i år har nettoomsättningen på koncernnivå ökat organiskt med 5,3%, jämfört med samma period i fjol, till 2 291 Mkr, medan den justerade EBITA-marginalen har legat på 11,1%. Inklusive förvärvsbidragen är man därför på god väg att nå en nettoomsättning på drygt 3 200 Mkr i år och en EBITA runt 365 Mkr.

I skrivande stund värderas bolaget till en EV/EBITA-multipel runt 15x baserat på årets estimat, vilket vi tycker är överkomligt för en ledande aktör i en konjunkturstabil bransch som dessutom har goda tillväxtutsikter tack vare förvärvseffekter och de strukturella trenderna inom onlineförsäljningen.

Trots positivt mottagande ser vi ytterligare uppsida i aktien. Med en riktkurs på 65 kr blir rekommendationen därför Köp.

NASDAQ Stockholm
VIVA
Sektor
Vinförsäljning
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Viva Wine Group: Nordens ledande vinkoncern med global närvaro

Viva Wine Group är en samling entreprenörsdrivna bolag som utvecklar, marknadsför och säljer kvalitetsviner från hela världen. Företaget har en stark position på de nordiska marknaderna och är även en betydande aktör inom europeisk e-handel för vin. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och koncernen har vuxit genom både organisk tillväxt och strategiska förvärv. Viva Wine Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VIVA. Under 2023 rapporterade bolaget en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på 116 miljoner kronor. För närvarande delar företaget inte ut någon vinst till aktieägarna, då fokus ligger på att återinvestera i verksamhetens tillväxt. Koncernen består av flera dotterbolag, inklusive Giertz Vinimport AB, The Wine Team Global AB och Chris-Wine Sweden AB, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av viner till kunder i Sverige, Norden och Kontinentaleuropa.
Skriven av
Sebastian Lang
Analytiker
Publicerad 2021-12-22 06:00:00
Ändrad 2024-11-13 09:10:01