Viva Wine Group – Stor potential på nätet
Vinbolagets aktie har klarat sig hyfsat väl i den senaste tidens börsturbulens.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1943 (27 mars 2022)
VIVA | First North | 53 kr | KÖP
Sedan vår inledande analys i slutet av december (Newsletter 1921) har kursen visserligen backat med runt 5%, men Stockholmsbörsen som helhet (OMXSPI) har sjunkit mer än dubbelt så mycket under samma period.
Den relativa outperformance är i våra ögon välförtjänt, då bolaget övertygade med en stark Q4-rapport som visade en nettoomsättningstillväxt på 28,6%, jämfört med Q4 2020. Sett på helåret 2021 ökade därmed nettoomsättningen med 17,1% till 3 331 Mkr, varav 2,6 procentenheter av ökningen var organisk. Glädjande är att bolaget lyckades upprätthålla försäljningsnivån i Sverige genom Systembolaget, trots de exceptionellt höga jämförelsetalen från 2020, samtidigt som aktiviteten bland restaurangkunderna ökade successivt i takt med att samhället öppnade upp.
Mycket väl utvecklas också e-handelsverksamheten som stärktes genom förvärvet av tyska Vicampo i augusti. Tack vare bidraget från tyskarna ökade nettoomsättningen inom segmentet Viva eCom med 353% till 237 Mkr i Q4, vilket innebär att eCom numera är koncernens näst största segment (23% av nettoomsättningen) efter Sverige (58%). På sikt lär det dock finnas mest tillväxtpotential inom eCom, med tanke på den fortfarande ganska låga online-penetrationen av alkoholförsäljningen.
Bolagets mål är att växa e-handeln med 10-15% per år, medan den nordiska affären förväntas öka med minst 4%. Coronapandemin har onekligen påverkat människornas köpbeteenden och vi ser få anledningar varför penetrationsgraden inte borde öka markant från de 3% som är aktuella i Tyskland. Åtminstone under första halvåret 2022 finns det dock risk för tuffa jämförelsetal från fjolåret, när de flesta restriktionerna fortfarande var på plats.
Med Tyskland som bas planerar ledningen att utveckla eCom-segmentet till nya marknader, såsom Italien, Tjeckien och Slovakien. Parallellt jobbar man med att identifiera och realisera synergier och under de kommande månaderna ska den redan kostnadseffektiva e-handelsverksamheten förstärkas ytterligare. Uppenbara skalfördelar bör det finnas inom logistisk, lager men även IT-plattformar.
Rensad för förvärvs- och noteringsrelaterade engångskostnader ökade rörelseresultatet (EBITA) med 36,4% till 399 Mkr ifjol, vilket motsvarade en marginalförbättring om 1,7 procentenheter till 12%. Därmed ligger man i den övre delen av marginalmålsintervallet på 10-12%, vilket rimligtvis innebär att vi kan förvänta oss fler tillväxtsatsningar framöver.
Större affärer lär sannolikt dröja tills Vicampo är färdigtintegrerat men för bara några dagar sedan annonserades förvärvet av Vinklubben, Sveriges största online community för vin med 1,6 miljoner medlemmar och en omsättning på 22,5 Mkr. Sedan tidigare bedriver man vinklubbarna Viva Vin & Mat och Tryffelsvinets Vinklubb i marknadsföringssyfte.
Vi fortsätter att gilla Viva Wine Group på grund av dess ledande ställning på den nordiska vinmarknaden, där efterfrågan borde vara någorlunda konjunkturstabil och där kostnadsökningar historiskt sett har kunnat föras vidare till konsumenten. Dessutom finns det gott om tillväxtpotential från den europeiska e-handeln där man kan expandera både organiskt och genom ytterligare förvärv. Justerat för nettoskulden motsvarar nuvarande börsvärde cirka 14x det förväntade rörelseresultatet (EBIT) i år, vilket bör vara ett attraktivt ingångsläge för den långsiktige. Vi noterar även att direktavkastningen ligger runt 3%. Köprådet kvarstår.
Viva Wine Group är en samling entreprenörsdrivna bolag som utvecklar, marknadsför och säljer kvalitetsviner från hela världen. Företaget har en stark position på de nordiska marknaderna och är även en betydande aktör inom europeisk e-handel för vin. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och koncernen har vuxit genom både organisk tillväxt och strategiska förvärv. Viva Wine Group är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VIVA. Under 2023 rapporterade bolaget en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på 116 miljoner kronor. För närvarande delar företaget inte ut någon vinst till aktieägarna, då fokus ligger på att återinvestera i verksamhetens tillväxt. Koncernen består av flera dotterbolag, inklusive Giertz Vinimport AB, The Wine Team Global AB och Chris-Wine Sweden AB, som tillsammans erbjuder ett brett sortiment av viner till kunder i Sverige, Norden och Kontinentaleuropa.